خبرهای داغ:
مدیر کل زندانهای استان خوزستان گفت:وجود فضای مناسب زندانها در استان حق قانونی زندانیان به شمار می آید و در زمان حاضر نیز چند پروژه عمرانی جدید استان آماده بهره برداری است.
کد خبر: ۹۴۴۰۷۰۱
|
۰۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰

پژمان پروین روز جمعه اظهار داشت: بهره برداری از زندان جدید رامهرمز و چندین پروژه ی عمرانی ، خدمات درمانی،آموزشی و اشتغال در هفته قوه قضاییه در دستور کار قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه این مدیریت به مبحث سازماندهی و ساماندهی عمرانی زندانها توجه ویژه ای داشته است گفت: فضای فیزیکی محل نگهداری زندانیان باید دارای شرایط مساعد و مناسب برای دوران حضور فرد در زندان باشد تا اجرای برنامه های تفکیک طبقه بندی و آموزشی و اصلاح رفتار صورت گیرد.

وی اظهار داشت: مددجویان در مقام انسان حق استفاده از کلیه امکانات و شرایط مناسب را دارا هستند و فضا و مکان مناسب، فرصت و ظرفیت فرد را برای تاثیر پذیری از اقدامات و برنامه های اصلاحی و تربیتی را بیشتر می کند.

پروین تصریح کرد: برای تامین امنیت مردم در خصوص نگهداری مجرمان و از سوی دیگر حفظ سلامت زندانیان می بایست زندانهای استاندارد با سرانه فیزیکی مناسب در عرصه های آموزش، مهارت آموزی،فرهنگی و روان درمانی،اشتغال و ... را در اختیار داشت که بر این اساس ، از بدو حضور در استان خوزستان بنا را بر خدمت و ادای دین به مردم ارزشمند استان و تلاش برای رفع عقب ماندگی ها در حوزه زندانها معطوف داشته و با تلاش و کوشش جمعی همکاران و حمایت ارزشمند مسئولین ارشد استانی و مقامات عالی قضائی در راستای سیاستهای سازمان زندانهای کشور ، امروز در آستانه افتتاح و بهره برداری از چند پروژه عمرانی هستیم.

مدیر کل زندانهای استان خوزستان افزود: استان خوزستان از حیث زندان از سرانه فیزیکی مناسب و کافی برخوردار نیست هر چند در گذشته اقدامات مناسبی انجام شده اما چالشها در این زمینه زیاد بوده و کمبودها مشهود است که در راستای اهداف تحولی و تعالی محور نظام قضائی، در آستانه رفع بخش مهمی از دغدغه ها هستیم.

وی اقدامات اداره کل زندانهای خوزستان را در سه حوزه احدات و توسعه فضای فیزیکی جدید ، نوسازی و مرمت سازه های فعلی و ارتقاء تأسیسات زیربنائی اعلام کرد و گفت: در حوزه احداث و توسعه فضای فیزیکی زندانها با بهره برداری از پروژه های ندامتگاهی و اندرزگاهی جدید از جمله زندان جدید رامهرمز و اردوگاه مواد مخدر اهواز (الحدید)، بیش از۱۵ هزار و ۲۰۰ متر مربع بر فضای فیزیکی زندانها افزوده می شود که تحول بزرگی برای نزدیک سازی سرانه های مفید زندانها به استانداردهای کشور محسوب می شود.

پروین تصریح کرد سرانه فعلی زندان های استان خوزستان ۵/۵ مترمربع می باشد که با افتتاح طرح توسعه ایی مورد اشاره سرانه مفید استان به حدود هفت مترمربع خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر پروژه ساخت زندانهای جدید شوشتر و بهبهان در حال اجراست گفت: در این بخش بواسطه رایزنی های لازم، تأمین و تخصیص اعتبارات و شاهد احداث و اتمام پروژه های عمرانی متعدد در بخشهای مختلف اندرزگاهی و خدماتی در سطح زندانهای استان خواهیم بود.

مدیر کل زندانهای خوزستان گفت: زندان جدید رامهرمز با زیربنای بیش از پنج هزار و۳۰۰ مترمربع و ظرفیت اسمی ۳۵۰ مددجو است که در سال ۱۳۸۷ عملیات اجرایی آن آغاز که به دلیل عدم تأمین اعتبار، بارها دچار تعطیلی شد.

وی اضافه کرد:مجتمع حرفه آموزی و کاردرمانی استان خوزستان (الحدید) با زیر بنای بیش از هفت هزار و ۶۰۰ مترمربع و ظرفیت اسمی ۵۰۰ مددجو است که عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۹۰ شروع و به دلیل عدم تأمین اعتبار و بروز سیل، بارها دچار تعطیلی شد که خوشبختانه با پیگیریهای انجام شده آماده بهره برداری است.

مدیرکل زندانهای خوزستان از اجرای طرح جامع بازسازی، مقاوم سازی، استاندارد سازی و زیبا سازی کامل کانون اصلاح و تربیت اهواز با زیربنای بیش از پنج هزار و ۱۰۰ مترمربع، به عنوان یک گام بزرگ در متناسب سازی این مؤسسه تأدیبی و تربیتی خبر داد و گفت: این مؤسسه تامینی و تربیتی با اجرای طرح بازسازی می تواند برای سالهای متمادی به ارائه خدمت پرداخته و مکانی مناسب برای انجام خدمات و فرایندهای اصلاحی، آموزشی و تربیتی باشد.

وی همچنین از انجام پروژه بازسازی کامل اندرزگاه ۶ زندان مرکزی اهواز با زیربنای بیش از یک هزار و ۶۰۰ مترمربع و ظرفیت ۴۵۰ مددجو از دیگر پروژه های اندرزگاهی خبر داد و گفت: این طرح نیز آماده افتتاح است.

به گفته وی پروژه احداث اندرزگاه ۵۰۰ نفره زندان سپیدار با رعایت استانداردها و اصول حفاظت فیزیکی و با بهترین روش های احداث و تجمیع این سازه با اندرزگاه های بلا استفاده فعلی و با زیربنایی بالغ بریک هزار و ۷۰۰ مترمربع شامل واحدهای خدماتی از جمله مددکاری، فرهنگی، بهداری،‌ پذیرش و سالن اجتماعات اختصاصی آماده بهره برداری است و با افتتاح آن در شهریور ماه امسال سرانه فیزیکی این زندان ارتقا قابل توجهی خواهد یافت.

مدیرکل زندانهای خوزستان افزود: در راستای خدمات رسانی به همکاران عزیزمان نیز اقدامات خوبی انجام شده که توسعه و استاندارد سازی مجموعه جدید آسایشگاهی- رفاهی پرسنل کادر زندان های سپیدار و مرکزی اهواز و همچنین توسعه و بهسازی آسایشگاه پرسنل وظیفه زندان سپیدار از این قبیل است.

پروین از احداث بهداری جدید زندان دزفول در دو طبقه به متراژ ۵۱۰ مترمربع و به انضمام واحدهای خدماتی مورد نیاز مجموعه (ترالی اورژانس ،کلینیک مثلثی، آزمایشگاه، دندانپزشکی، سالن جلسات و ...) بعنوان یکی از پروژه های خدماتی شاخص یاد کرد و افزود: سایت شماره ۲ اشتغال زندان مرکزی، مجتمع بزرگ اشتغال و مهارت آموزی زندان ماهشهر به متراژ ۶۰۰ مترمربع و سالن ملاقات زندان آبادان و در نهایت اندرزگاه تشخیص و پذیرش این زندان از مراکز جدیدی است که ظرفیت زندانهای استان را برای ارائه خدمات اصلاحی و تربیتی به زندانیان، تفکیک و طبقه بندی و... بنحو مناسبی ارتقاء خواهد داد.

وی گفت: بر این اساس در نتیجه ۱۸ ماه تلاش شبانه روزی در محور نوسازی و مرمت، حدود ۱۲ هزار مترمربع از اماکن موجود و مفید زندانها تغییر کاربری، بهسازی، نوسازی و زیبا سازی شده است و این موضوع شامل اجرای بیش از ۲۳ هزار متر مربع سنگ کاری و سرامیک کاری و افزون بر۲۷ هزار متر مربع رنگ آمیزی اماکن موجود می باشد.

وی تصریح داشت: به نظر برخی افراد، توسعه زندانها اقدام مناسبی نیست، در حالی که زندان، یک واقعیت اجتماعی است و زندانی، معلول علتهای مختلف است و زندانی به عنوان یک انسان می بایست در فضای فیزیکی مناسب نگهداری و تحت آموزش های مختلف قرار گیرد تا بتواند بازگشت مناسبی به جامعه داشته باشد.

وی افزود: اگر این مکان و امکانات و مراکز خدماتی از جمله اماکن آموزشی، اشتغال و حرفه آموزی و ... فراهم نباشد ، قطعا جامعه آسیب خواهد دید به همین دلیل حوزه اقدامات عمرانی در زندانها با هدف ارتقاء توان تامین امنیت از یکسو و پرداخت به اصول کارشناسی و علمی نگهداری مدیریت زندانها مانند تفکیک و طبقه بندی و خدمات آموزشی، تربیتی و اصلاحی انجام پذیرفته است و قطعا تداوم آن می تواند محیطی شایسته تر برای نگهداری مجرمان و اصلاح آنان را فراهم سازد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها