با هماهنگی بسیج اساتید دانشگاه ولیعصر عج رفسنجان تور فناوری بازدید از واحدهای فناور مستقر در مرکز رشد این دانشگاه با حضور اساتید دانشگاه‌های شهرستان برگزار شد.
کد خبر: ۹۴۴۰۷۲۸
|
۰۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرمان؛ به مناسبت گرامیداشت سالگرد شهادت دکتر مصطفی چمران و روز بسیج اساتید با هماهنگی کانون بسیج اساتید دانشگاه ولی‌عصر (عج) رفسنجان و همکاری مدیریت فناوری و مرکز رشد دانشگاه  تور فناوری بازدید از واحدهای فناور مستقر در مرکز رشد دانشگاه ولی‌عصر (عج) رفسنجان با همراهی جمعی از اساتید این دانشگاه و خبرنگاران برگزار شد.

 

بازدید از واحدهای فناور مستقر در مرکز رشد دانشگاه ولی‌عصر (عج) رفسنجان + تصاویر

بازدید از مزرعه و گلخانه دانشگاه ولی‌عصر رفسنجان اولین برنامه این تور علمی بود.
به گفته باقری مدیر مزرعه و گلخانه دانشکده کشاورزی دانشگاه ولیعصر رفسنجان در گلخانه این دانشکده با مساحت پنج هزار مترمربع، ۶۰ هزار نهال نژاد بادامی ریز زرند آزمایش شده نگهداری می شود و پیش تست و تحقیقاتی بر روی گل های تزئینی از جمله لیلیوم انجام می شود.

هدف در این گلخانه علمی تولید نهال استاندار است تا بتواند نهالی با ضریب اطمینان بالا ارائه دهد.
۱۵۰ اصله انواع مختلف زیتون ، کلکسیون انار و کلکسیون پسته با بذرهای پایه ای در این گلخانه نگهداری می شود.
روح الله صابری عضور هیات علمی و رئیس دانشکده کشاورزی به بیماری گموز پسته و به اصطلاح کشاورزان شیره سیاه اشاره می کند و می گوید: کاشت نهال باید بر اساس اصول خاص باشد، در اینجا نهالی تولید می شود که گذشته از اینکه خودش آلوده نباشد حتی اگر باغ آلوده باشد آن نهال آلوده نشود؛ عوامل بیولوژیک بر روی این نهال ها قرار گرفته و آن را نسبت به آفات مصون نگه میدارد.
وی می افزاید: تصمیم بر  کاشت۴۰۰ هزار نوع نهال پسته و گردو در این گلخانه را داریم، کشت سلولی موجب تکثیر گیاهان مفید با درصد شباهت بالاست،امسال تصمیم بر تکثیر این موارد را داریم.
صابری می گوید: دانشگاه ولی‌عصر اراده تبدیل علم به ثروت دارد، علمی مفید است که بتواند ثروت تولید کند.
بازدید از استخر ۶۰۰ مترمکعب این گلخانه، مزرعه ۲ هزار مترمربعی کشت گل آفتابگردان با سیستم آبیاری نوین با استفاده از توان تیپ، مزرعه ذرت، گلرنگ و کتان روغنی و آزمایشگاه کشت بافت گیاهان از دیگر برنامه های این بازدید بود.
بازدید از مجتمع آزمایشگاهی دانشگاه ولیعصر بخش دوم تور فناوری بود و شرکت کنندگان با حضور در بخش های مختلف این مجتمع با آن آشنا شدند.

آشنایی با دستگاه ای اف ام با کاربرد علوم زیستی در مراکز پزشکی و نانو تکنولوژی برای آنالیز سطوح کوچک که با چشم و میکروسکوپ قابل دیدن نیست که تولید و ارتقای آن در داخل کشور صورت گرفته،  آشنایی با دستگاه طیف سنجی رامان با کاربرد در بحث معدن و تشخیص درصد خلوص مس و  در کشاورزی به منظور تشخیص تقلبی یا اصلی بودن سموم ، آزمایشگاه NIR دستگاه اندازه گیری کیفیت در کشاورزی و مواد غذایی، آزمایشگاه سم شناسی و کروماتوگرافی یونی برای سنجش غلظت یون ها از جمله بخش های این قسمت از تور فناوری بود.
حضور در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان و بازدید از مراکز فناور تحت حمایت مرکز رشد دانشگاه بخش سوم از تور فناور بود.
مزرعه بیت کویین شرکت توسعه سرمایه گذاری ایران و چین ، کارخانه فروکروم و شرکت ریشه گستر ویرا تولید کننده کودهای زیستی در این تور علمی مورد بازدید قرار گرفتند.
روح الله بهرامشاهی مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان در بازدید از این مجموعه بیان کرد: در هشت ماه گذشته هزار هکتار از منطقه ویژه اقتصادی به سرمایه گذاران واگذار شده است و در آینده این منطقه به عنوان قطب اقتصادی استان به عنوان نزدیکترین منطقه به مرکز استان خواهد درخشید.
وی افزود: منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان در بحث کود، اقتصاد آی تی و ماشین آلات معدنی قابلیت محور شدن را دارد.
بهرامشاهی خاطر نشان کرد: پای شرکت های مشاور بخش خصوصی را به منطقه باز کردیم، خلا آن احساس می‌شد و صدور مجوز راه اندازی دفتر ستاد نانو در منطقه ویژه برای اساتید و اعضای هیات علمی ظرفیت خوبی است.
بازدید از مجموعه تاریخی خانه حاج آقا علی رفسنجان در روستای قاسم آباد پایان بخش این تور فناوری بود

ارسال نظرات