خبرهای داغ:
همدان- رئیس کل دادگستری استان همدان گفت: میانگین کشوری در زمینه صلح و سازش ۳۵ درصد است که این آمار در استان ۴۵ درصد بوده و موفق شدیم در این زمینه رتبه نخست کشوری باشیم.
کد خبر: ۹۴۴۰۸۹۱
|
۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمدرضا عدالتخواه در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت هفته قوه قضائیه، اظهار کرد: اولین فردی که تحول را در دستگاه قضا ایجاد کرد شهید بهشتی بود.

وی با بیان اینکه جملات و افکار شهید بهشتی در انتخابات و قضاوت‌ها می‌تواند راهگشای کار ما باشد، افزود: در مجموع ۵۵ شعبه به شعب قضایی استان اضافه شده و مجموع قضات ما در استان ۲۴۰ قاضی، ۹۸۰ کارمند و ۶۵۰ عضو شورای حل اختلاف هستند که حدود یک هزار و ۸۷۰ نفر می‌شوند که از خرداد ماه سال گذشته تا به امروز ۴۸۱ هزار فقره پرونده را رسیدگی کرده‌اند.

رئیس کل دادگستری استان همدان گفت: سند تحول در دستگاه قضایی سه بازه زمانی دارد که برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت را دربر می‌گیرد؛ برنامه‌های کوتاه مدت در تیر ماه سال گذشته انجام شد، میان مدت تیر ماه امسال انجام می‌شود و بلندمدت نیز تا پایان سال ۱۴۰۲ انجام خواهد شد.

وی افزود: افتتاح دادگاه عمومی بخش شیرین سو در کمتر از سه ماه باعث رضایتمندی شده است و موضوع دادگاه عمومی بخش زند در شهرستان ملایر و بخش آجین در اسدآباد در حال بررسی است.

عدالتخواه با بیان اینکه با نیروهای جدید اضافه شده به دستگاه قضایی استان با حداقل بودجه، کارها با تمام تلاش اجرا شده است، گفت: در تلاش هستیم در دیگر نقاط استان که دادگاه ندارند شاهد افتتاح دادگاه‌های جدید باشیم تا نارضایتی عمومی در بین اقشار مردم وجود نداشته باشد.

وی ابراز داشت: در ۳۲ ماه گذشته ۸۸۳ هزار و ۷۵۸ فقره پرونده در استان وجود داشته که رسیدگی شده و از این تعداد ۸۷۴ هزار و ۸۹۳ فقره پرونده مختومه شده و تعداد ۸۵ هزار و ۲۶۷ فقره پرونده از آن باقی مانده است که تعداد ۷۳ هزار و ۱۹۳ فقره با مصالحه حل شده و حائز رتبه اول کشور در این زمینه هستیم.

رئیس کل دادگستری استان همدان با بیان اینکه سرعت رسیدگی در دادگاه‌های ما بیشتر شده و اکثر پرونده‌های معوق بیش از هشت ماه مختومه شده است، گفت: در تلاش هستیم رسیدگی‌های باقی‌مانده را در حداقل زمان بررسی کرده و خاتمه دهیم.

وی عنوان کرد: ۲۸۸ هزار و ۵۶۰ ساعت خدمات عمومی رایگان به‌جای ۶ هزار و ۳۹۶ ماه حبس برای افراد متخلف در نظر گرفته شده است که متناسب با تخصص و توانایی‌های مجرمان این جایگاه‌های عمومی، در نظر گرفته می‌شود.

عدالتخواه گفت: استان همدان در بخش‌های اتقان و استحکام آرا، تعداد معفوین، میزان صلح و سازش و رعایت توازن وارده و مختومه به عنوان رتبه نخست کشوری از حیث شاخص‌های قضایی شناخته می‌شود، همچنین عملکرد قضات بدوی بر اساس قوانین مدنی، حقوقی و ۱۰ شاخص دیگر سازمان ارزیابی می‌شود و تمام فعالیت‌های آنها زیر ذره‌بین سازمان است.

وی ادامه داد: میانگین کشوری در زمینه صلح و سازش ۳۵ درصد است که این آمار در استان ۴۵ درصد بوده که موفق شدیم در این زمینه رتبه نخست کشوری باشیم.

رئیس کل دادگستری استان همدان گفت: ۷ هزار و ۲۴۰ جلسه دادرسی با زندانیان به صورت الکترونیک برقرار شده که نشان دهنده این است که ۹۲ درصد از ابلاغ‌های الکترونیکی ما در مجموعه قضایی استان، دادرسی الکترونیک بوده است که به سمت حذف کاغذ می‌رویم.

وی با بیان اینکه در انتصابات قضات، گردش و اضافه کردن نیروها، جوان‌گرایی کرده‌ایم، افزود: به طور قطع ۹۵ درصد از عوامل سازمان‌های ما در همان محل کارشان سکونت می‌کنند.

عدالتخواه گفت: ستاد تالیف قلوب و سامانه ساآب (ارزشیابی آراء بدوی) برای مصالحه و ابداعات در استان تشکیل و تدوین شده و چشم انداز ما افزایش مصالحه‌ها در سال جدید است که این امر با حضور وکلای مصلح امکان‌پذیر خواهد بود.

وی با بیان اینکه ۱۷ هزار و ۹۴ متهم در دادگاه‌ها و دادسراها و نیروی انتظامی برابر شاکیان حاضر به عذرخواهی شدند، گفت: کمیته معتذرین و طرح شمیم رضوی صرفا مختص به استان همدان است که ۱۰ هزار و ۲۴۴ نفر از آنها از سوی شاکیان بخشیده شدند.

رئیس کل دادگستری استان همدان تصریح کرد: استان همدان رتبه اول در اهانت، همچنین رتبه دوم در منازعات را دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات