خبرهای داغ:
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین در جلسه بررسی مسایل اوقافی شهر خاکعلی؛
حجت الاسلام مجیدی عنوان کرد: کسی که دارای سند اجاره و تملک اعیان شامل«مسکونی، تجاری، خدماتی، زراعی، فرهنگی و غیره» باشد شامل۶۰ درصد تخفیف و کسی که دارای تملک کشاورزی است شامل ۴۰ درصد تخفیف خواهد شد.  
کد خبر: ۹۴۴۱۰۱۷
|
۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۴

قزوین_ به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، جلسه تسهیلگری و بررسی و حل مسایل اوقافی شهر خاکعلی شهرستان ابیک با حضور لطف اله سیاهکالی نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی، سید مصطفی مجیدی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان، محمد فتوحی فرماندار ابیک و جمعی از مسوولان شهرستان در محل فرمانداری آبیک برگزار شد.

 

سید مصطفی مجیدی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین در این جلسه بیان کرد: امیدواریم که وحدت و همدلی میان دستگاه های متولی موجب برون رفت از مشکلات موجود در حوزه وقف و اراضی موقوفه باشد و بتوان گام موثری در راستای رفع مشکلات موجود در این حوزه برداشت.

 

وی ضمن گرامیداشت یاد و نام شهدای هفت تیر گفت: قطعا جلسه موجود همچون سایر جلسات در این حوزه، با نگاه خدمت به مردم است چرا که مردم ولی نعمتان انقلاب هستند و لذا خواهش ما در این راستا این است که این امر بدیهی باشد که برای گره گشایی از مشکلات مردم، تسهیلگری شرعی و قانونی را جاری و ساری نماییم.

 

مجیدی با اشاره به وجود ۸۸۶ هکتار زمین های متصرفی در شهر خاکعلی آبیک اظهار کرد: برخی موضوعات وقفی در کشور با مخالفت های سرسختانه مواجه است. مطالعات موجود در حوزه وقفی به منظور تعیین تصرف هر فرد انجام شده تا مشخص شود از این میزان زمین متصرفی، چه میزان مربوط به خدمات شهری و دیگر موضوعات است. 

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین اظهار کرد: بعد از مطالعات کارشناسی شده از سوی اداره کل اوقاف، باید اراضی از نظر کیفیت جاگذاری در مناطق مختلف شهری تفکیک شود و میزان بدهی مالکین از نظر قرار گرفتن در بافت مختلف شهری تعیین شود. مطالعه موجود بهترین اتفاق است و پیشنهاد ما این است که شهرداری و نماینده وقف در شهر خاکعلی در کارگروهی که در شهر خاکعلی ایجاد شده برای قیمت گذاری اراضی اقدام نمایند. گفتنی است که تخفیفات لازم در این راستا انجام خواهد شد. 

 

وی افزود: در شهر خاکعلی، متصرفین اراضی موقوفه کمتر از یک درصد، دارای سند اجاره با اوقاف هستند یعنی مقررات وقفی را تمکین نکرده و حقوق پذیره اعیانی واگذار نکرده اند و لذا شخصی که به این حقوق تمکین نکرده نباید انتظار داشته باشد که با فردی که تمام حقوق وقف را رعایت کرده، در یک سطح سنجیده شود. قطعا کسانی که سند موقوفه تنظیم کرده اند از امتیازات فوق العاده ای برخوردار خواهند بود.

 

مجیدی در ادامه تصریح کرد: مالکینی که دارای سند تنظیمی با اوقاف (مسکونی، تجاری، تملکی) می باشند تا ۶۰ درصد واجد تخفیف کارشناسی تعیین قیمت خواهند بود و این امر از امروز قابل اجراست. یعنی کسانی که دارای سند اجاره و تملک اعیان هستند«مسکونی، تجاری، خدماتی، زراعی، فرهنگی و غیره» ۶۰ درصد پذیره آنها معاف است. اما با توجه به اینکه در شعر خاکعلی اکثر مالکین دارای سند تنظیمی با اوقاف نیستند، قطعا شامل تخفیف خواهند شد تا رضایتمندی ایجاد شود.

 

مجیدی یادآور شد: کارشناسی تبدیل به احسن معنا ندارد. در تبدیل به احسن، حوزه شرعی به قیمت واقعی روز تاکید دارد. اما کارگروهی با حضور نمایندگان اوقاف، شهرداری، بخشداری، قیمت گذاری توافقی با در نظر گرفتن نهایت تخفیف لحاظ می شود تا بتوان تبدیل به مجوز کرد و تمام این مراحل با نظر کارشناسی دقیق انجام خواهد شد.

 

وی اضافه کرد: لذا از نظر قیمت گذاری قطعا تمام موارد لحاظ خواهد شد و ما به دنبال تسهیلگری و گره گشایی از مردم هستیم و اداره کل اوقاف آمادگی دارد در بازده زمانی شش ماهه روند ایجاد سند تنظیمی را با شرایط ذکر شده اجرا نماید.‌ اگر چنانچه در بازده زمانی بیست روز آتی قیمت گذاری از سوی شهرداری و نماینده اوقاف در خاکعلی اجرا شود، اداره کل اوقاف طی مدت سی روزه مجوز را از سازمان اخذ می نماید که از ابتدای شهریور ماه تا ابتدای اسفند سال‌جاری طی مدت شش ماه، مردم شهر خاکعلی با تخفیفات ویژه بتوانند سند خود را اخذ نمایند.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین بیان کرد: در بحث قیمت اراضی نیز هر فردی در ازای میزان تصرف در اراضی اوقافی باید هزینه پرداخت نماید. گفتنی است کسی که دارای تملک اعیانی است شامل ۶۰ درصد تخفیف و کسی که دارای تملک کشاورزی است شامل ۴۰ درصد تخفیف خواهد شد این در حالی است که میزان مالکین شهر خاکعلی در بحث سند اجاره، کمتر از یک درصد است.

 

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها