شاهرود_ مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان سمنان یا تاکید بر حمایت از بافت تاریخی و موزه شاهرود گفت: طرح جامع گردشگری استان سمنان در حال پیگیری است.
کد خبر: ۹۴۴۱۳۴۳
|
۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۸

حمایت از بافت تاریخی و موزه شاهرود/پیگیری طرح جامع گردشگری استان سمنانبه گزارش خبرنگار بسیج، امیر کرم زاده در نشست با فعالیت حوزه میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهرود در سالن اجتماعات پارک علم و فناوری استان در این شهرستان با بیان اینکه با توجه به موضوعات مطروحه حتماً باید فرماندار در جلسه حضور داشت، افزود: بیشتر مسائل مطرح شده، مطالبات شهرستانی است که باید فرماندار حضور پیدا می‌کرد و از نماینده مجلس تشکر می‌کنیم که هم نماینده وی حضور دارد و هم پیگیری ایشان در حوزه میراث فرهنگی بسیار است و ارتباطات ملی خوب دارند تا مشکلات استان و کشور در این موضوعات پیگیر و رفع شود.
او با اشاره به تشکیل گارگروه‌ها در استان و انتقادات در این زمینه، گفت: قرار نیست این کارگروه‌ها تصمیم گیری شهرستانی کنند و به اصطلاح دبیرخانه‌ای عمل می‌کنند و با ارتباط با متخصصان هم افزایی ایجاد می‌کنند برای حل مشکلات و تاکنون بیست کمیته تشکیل و بیست کمیته دیگر نیز تشکیل می‌شود.
مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان سمنان با اشاره به اینکه در حوزه صنایع دستی دوباره می‌خواهیم شروع و کارگروه تخصصی ایجاد کنیم، خاطر نشان کرد: متولی این کارگروه‌ها به عنوان دبیرخانه پیگیر مسائل هستند و در جامعه باید کارگروه‌ها و کمیته‌ها را فعال کنیم و از ظرفیت‌های استانی استفاده کنیم.
حمایت از بافت تاریخی و موزه شاهرود/پیگیری طرح جامع گردشگری استان سمناناو با اشاره به اینکه کمیته‌ها نظرات را جمع بندی و به مسئولین ارائه و تسهیل گری می‌کنند، تاکید کرد: باید در امورات به دنبال اختلاف نباشیم و دنبال همبستگی باشیم و مسئول باید پاسخگو باشد و مطالبات را پیگیری و دنبال حل موضوع باشد که ما این مهم را دنبال می‌کنیم.
کرم زاده با بیان اینکه ما دغدغه‌های شهرستان را در مدت پنج ماهه قبول مسئولیت پیگیری و رصد کردیم و اکنون جلسه گذاشتیم، افزود: ثبت جهانی بسطام ۳۰ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد و نماینده مردم شهرستان از وزیر دستور کتبی گرفت و با حضور استاندار جلسه استانی گذاشتیم تا مصوبات به نتیجه برسد.
او با تاکید بر اینکه در حوزه ثبت جهانی تلاش می‌کنیم و علمی بررسی کردیم و با سازمان جهانی یونسکو مکاتبه شده و نتایجی داشته، گفت: با وزیر میراث فرهنگی جلسه انجام و جلسات استانی و شهرستانی برگزار تا هزینه‌ها تامین شود و ثبت جهانی بسطام انجام که پرونده در نوبت ثبت است و موارد خواسته شده یونسکو باید انجام شود تا ثبت انجام گردد.
مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان، بودجه کل استان از منابع استانی را ۷/۵ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ عنوان کرد و با بیان اینکه، ۷ کاروانسرا‌های استان در اختیار میراث فرهنگی است و بقیه برای سازمان‌های دیگر است، ادامه داد: بافت تاریخی شاهرود در حقش ظلم و جفا شده و به دلایل مختلف احیا نشده، اما الان تصویب ضوابط بافت شاهرود در وزارتخانه باید پیگیری شود تا بررسی و تصویب شود.
حمایت از بافت تاریخی و موزه شاهرود/پیگیری طرح جامع گردشگری استان سمنانکرم زاده تصریح کرد: ۱۲ میلیارد برای احیا بافت تاریخی شاهرود ما می‌توانیم بیاوریم در صورتی که شهرداری شاهرود هم این مبلغ را بیاورد تا در این راستا حرکت کنیم.
او به بحث حمام تاریخی شاهرود اشاره کرد و افزود: برای این حمام اعتبار داریم و در حوزه احیا و بهره برداری حتما اقدام خواهیم کرد.
کرم زاده با بیان اینکه ساختار اداری اداره ما در استان درجه سه است، اضافه کرد: در بخش سرمایه گذاری در حوزه گردشگری، سرمایه گذاران، چون قانون و مقررات یاد نداشتند به بن بست خوردند و باید این مشکلات حل شود.
او به طرح جامع گردشگری استان نیز اشاره کرد و افزود: سال ۱۳۹۹ قرارداد با پژوهشرای وزارتخانه میراث فرهنگی بسته شده که اجرا نشده و ما آمدیم فشار آوردیم تا طرح آورده شود، اما نشد و لغو قرارداد کردیم و واگذار به مشاوره کردیم تا این عقب افتادگی و کم کاری جبران شود.
کرم زاده با تاکید بر اینکه طرح جامع گردشگری سند راه توسعه گردشگری استان است، گفت: هر واحد گردشگری که تخلف کند پلمب می‌کنیم و ما دستگاه متولی و سیاست گذار هستیم و کار دست مردم است و باید امورات را انجمن‌های مردمی و بخش‌ها پیگیری کنند.
مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان سمنان یا بیان اینکه بالای بیست بار در این پنج ماهه شاهرود آمدیم تا به حوزه سرزمینی مسلط باشیم، به موزه شاهرود اشاره کرد و افزود: برای موزه دو پیشنهاد داریم، اول موزه را شهرداری شاهرود اختیار بگیرد و فضاسازی کند و گردشگری و صنایع دستی هم ایجاد کند و دوم واگذار به میراث فرهنگی کند تا ما بتوانیم با برنامه ریزی بهره برداری بهتری انجام دهیم.
او گفت: در آمد سالانه موزه شاهرود، ۱۰ میلیون تومان است که با توجه سیستم سرمایشی و حفاظتی و نگهداری و حضور کارکنان ما هزینه‌های قابل توجهی دارد.

در این نشست جمعی از فعالان حوزه میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهرود نیز به بیان دغدغه ها، دیدگاه ها و نظرات و پیشنهادات خود پرداختند و بر حمایت از میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تاکید کردند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها