خبرهای داغ:
فراخوان ششمین همایش بین‌المللی تـئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین «روایت راهیان» با نگاه نذر فرهنگی هنرمندان تـئاتر کشور در مسیر زائران الحسین در کشورهای ایران و عراق منتشر شد.
کد خبر: ۹۴۴۷۲۸۴
|
۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۱

مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی هر ساله همزمان با ایام پیاده‌روی اربعین حسینی با اجرای گونه‌های مختلف نمایش در مسیر پیاده‌روی و مرزهای خروجی ایران به عراق در این ایام ارادت خود را به اهل بیت(ع) نشان می‌دهد.

این مرکز در سال جاری و با توجه به فرارسیدن ایام محرم و صفر، فراخوان ششمین همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین «روایت راهیان» را از سوی دفتر تئاتر مردمی بچه‌های مسجد خود منتشر کرد.

این رویداد که با همکاری حوزه هنری استان خوزستان از 18 شهریورماه سال جاری مصادف با 12 صفر آغاز می‌شود و تا 26 شهریورماه امسال مصادف با 20 صفر ادامه خواهد داشت.

قیام عاشورا، بیان وقایع تاریخی مربوط به محرم الحرام 61 هجری، فرهنگ عاشورا و انقلاب اسلامی (مختص بخش ایران)، شخصیت امام حسین (ع) و یاران با وفایش، مدافعان حرم (شهدای مشترک ایران و عراق – حاج قاسم سلیمانی – ابومهدی مهندس) و روایت‌ها و داستان‌های تاریخی و معاصر در رابطه با پیاده روی اربعین از موضوعات ششمین همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده روی اربعین «روایت راهیان» با رعایت اولویت است.

همچنین ششمین همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده روی اربعین «روایت راهیان» در 8 قالب تعزیه (شبیه‌خوانی)، نمایش موکبی، نقالی، پرده‌خوانی، نمایش خیابانی، مقتل‌خوانی، سرود و شعر خوانی اجرا خواهد شد.

ششمین بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین «روایت راهیان» شامل دو بخش ایران و عراق است که در بخش ایرانی همه نمایش‌هایی که با موضوعات و قالب‌های مطرح شده آمادگی اجرا در منطقه مرزی شلمچه، چذابه، مهران و خسروی را داشته باشند می‌توانند با ارسال سه نسخه از فیلم اثر خود در این بخش شرکت کنند؛ البته زبان آثار در این بخش صرفاً فارسی و عربی باید باشد.

همچنین در بخش عراقی این همایش، همه آثاری که با موضوعات و قالب‌های مطرح شده آمادگی اجرا را در کشور عراق (شهر نجف اشرف، مسیر پیاده روی اربعین و شهر کربلا معلی) داشته باشند با ارسال سه نسخه از فیلم اثر خود می‌توانند در این بخش شرکت کنند.

زبان‌های فارسی، عربی، ترکی، انگلیسی و اردو از زبان‌های قابل پذیرش آثار در بخش عراقی این همایش به شمار می‌رود؛ همچنین هزینه خروج و ایاب ذهاب تمامی گروه‌های اعزامی از استان مبدا تا مرز به کشور عراق و بالعکس بر عهده ستاد همایش است.

ستاد همایش تنها به اعزام هنرمندان و گروه‌هایی برای اعزام متعهد است که 15 روز قبل از اعزام پاسپورت همه اعضا گروه خود با (حداقل 6 ماه اعتبار) را به دبیر خانه ارائه دهند.

تعداد نفرات قابل پذیرش در هر گروه به ترتیب در گروه‌های پرده خوانی یک نفر، در گروه‌های نقالی یک نفر، در گروه‌های مقتل خوانی یک نفر، در گروه‌های تعزیه (شبیه خوانی) 7 نفر، در گروه‌های خیابانی 4 نفر، در گروه‌های موکبی (مسجدی) 4 نفر، در گروه سرود 7 نفر و در گروه شعر یک نفر است.

هزینه آماده سازی و ایاب ذهاب گروه‌های نمایشی راه یافته به همایش، از استان تا مرز ایران و عراق (شلمچه) بر عهده حوزه هنری استان مبدا خواهد بود و تعداد اجراهای بخش ایران 6 و بخش عراق 10 اجرا خواهد بود.

مدت زمان هر اثر حداقل 15 دقیقه و حداکثر 25 دقیقه باشد و محل اسکان و پذیرایی از گروه‌های اعزامی به صورت عمومی (موکبی) خواهد بود و هماهنگی آن به عهده ستاد برگزاری همایش خواهد بود و هر گروه می‌تواند تنها با یک اثر در هر کدام از بخش‌های ایران و عراق شرکت کند.

زمان و وسیله نقلیه بازگشت گروه‌های شرکت کننده به عهده ستاد همایش و در زمان مقرر اعلام شده قبلی است؛ ستاد در قبال افرادی که خارج از زمان برنامه‌ریزی شده قصد برگشت داشته باشند هیچ‌گونه تعهدی ندارد.

همچنین آخرین مهلت ارسال فیلم آثار برای ششمین همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده روی اربعین «روایت راهیان» تا 26 مرداد ماه سال جاری است و نتایج ارزیابی آن پس از پنج روز یعنی 31 مردادماه امسال اعلام خواهد شد.

زمان اجراهای بخش ایرانی از 20 شهریور (14 صفر) تا 26 مهر (20 صفر) و در بخش عراقی از 18 شهریور (12 صفر) 26 شهریور (20 صفر) خواهد بود.

پذیرش گروه‌های نمایش در بخش ایرانی با هماهنگی قبلی و معرفی به موکب از ساعت 18 بعد از ظهر روز 19 شهریور ماه 1401 انجام می‌شود؛ همچنین پذیرش گروه‌های نمایش در بخش عراقی در اهواز از ساعت 18 بعد از ظهر روز 17 شهریور 1401 صورت می‌گیرد و حرکت به سمت مرز ساعت 4 بامداد روز 18 شهریور ماه خواهد بود، البته همراه داشتن اصل گذرنامه هنگام خروج الزامی است.

متقاضیان برای شرکت در این همایش باید سه نسخه دی وی دی اثر و تکمیل فرم همایش را به آدرس دبیرخانه دائمی (روایت راهیان) واقع در اهواز- امانیه – خیابان دز شرقی بین عارف و لقمان – جنب نهاد کتابخانه ها – حوزه هنری استان خوزستان – واحد نمایش یا ایمیلGmail addres:revayat.rahiyan98@gmail.com ارسال یا با شماره‌های تماس 06133337875، 14- 06133731312 یا با تلفن همراه 09935702603 ارتباط برقرار کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها