سرهنگ جان محمدلو به مناسبت سالروز عملیات غرور آفرین مرصاد در یادداشتی آورده است: عملیات مرصاد با رمز خیبر شکن یا علی ابن ابیطالب(ع) آغاز و آخرین برگ زرین دفاع جانانه ملت قهرمان ایران در جنگ هشت ساله را رقم زد.
کد خبر: ۹۴۴۷۴۹۴
|
۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج، سرهنگ جان محمدلو فرمانده ناحیه مقاومت بسیج ساوجبلاغ ضمن گرامیداشت یاد و خاطره ی شهدای عملیات غرور آفرین مرصاد در یادداشتی برای این خبرگزاری آورده است:

۵ مرداد ماه سالروز شکست مفتضحانه منافقان در عملیات «مرصاد» است؛ عملیاتی که  با رمز خیبر شکن یا علی ابن ابیطالب(ع) آغاز و آخرین برگ زرین دفاع جانانه ملت قهرمان ایران در جنگ هشت ساله را رقم زد.

شش روز پس از قبول قطعنامه ۵۹۸ توسط ایران و درست در سوم مرداد سال ۱۳۶۷ منافقین و ارتش عراق به تصور اینکه اوضاع داخلی ایران نابسامان است، عملیات مشترک خود را با هجوم زمینی از مسیر سرپل ذهاب و از جنوب گردنه پاتاق نزدیکی سرپل ذهاب آغاز و به طرف شهر کرند پیشروی کردند.

چندی پیش از اجرای عملیات منافقین که به فروغ جاویدان نامگذاری شده بود، ارتش عراق در تکاپو برای تغییر صحنه نبرد به نفع خود بود و برای نیل به مقصود خود  با زیر پا گذاشتن توافقات ۵۹۸ مجدد به خرمشهر حمله کرد. به این ترتیب در حالی که اغلب یگان‌های ایران در جبهه جنوب مستقر بودند، منافقین از اوضاع داخلی ایران سوءاستفاده کرده و از مسیر پاتاق تا تنگه چهار زبر پیشروی کردند.

هدف این عملیات تسخیر تهران در ۳۳ ساعت بود و مسعود رجوی فرماندهی این عملیات را برعهده داشت. تمرکز نیروهای ایرانی در جبهه جنوب منجر به این شد تا که حرکت منافقین در داخل خاک ایران در ابتدا به سرعت انجام گیرد، اما در نهایت نیروهای جان برکف سپاه اسلام، متشکل از ارتشیان غیور، سپاهیان دلاور و بسیجیان،منافقین در تنگه چهار زبر در دام رزمندگان اسلام افتادند و با به جای گذاشتن چندین هزار کشته و مجروح با ذلت و خواری از مهران به سوی بغداد بازگشتند.

عملیات مرصاد تیر خلاصی بر پیکره منافقین و سازمان مجاهدین و یادآور رشادت‌های رزمندگان اسلام و یادآور آیه شریفه «إنّ ربّک لبالمرصاد» است.

این عملیات به عنوان یکصد و چهارمین ‏عملیات انجام شده در طول هشت سال دفاع مقدس و هفتادمین ‏عملیات آفندی رزمندگان غیور ارتش اسلام از ‏نظر طراحی، تاکتیک رزمی است که براساس آمارهای اعلام شده، بیش از ۱۲۰ دستگاه تانک، ۴۰۰ دستگاه نفربر، ۲۴۰ قبضه خمپاره انداز ۶۰ و ۸۰ میلیمتری و ۳۰ عراده توپ ۱۰۶ میلیمتری متجاوزین منهدم و همچنین بیش از ۲۰ تیپ مشترک منافقین و ارتش عراق متلاشی و تعداد کشته و زخمی های آنها از مرز چهار هزار و ۸۰۰ تن گذشت.براساس این آمارها در این عملیات، همچنین نزدیک به یک هزار قبضه آر. پی. جی ۷، ۷۰۰ قبضه تیربار کلاشینکوف، ده ها دستگاه خودرو، ده ها دستگاه تانک و نفربر، تعدادی تجهیزات پیشترفته الکترونیکی و مخابراتی و مقادیری اسناد درون گروهی منافقین به دست رزمندگان ایران افتاد.

عملیات پیروزمندانه مرصاد با فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب‌اسلامی و با پشتیبانی هوا نیروز ارتش اجرا شد و رزمندگان از سه محور چهارزبر، جاده قلاجه و جاده اسلام آباد پل دختر وارد عمل شدند و نیروهای ضد انقلاب را تا پشت نوار مرزی عقب راند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها