آیت‌الله مدرسی امام جمعه بخش مرکزی گفت: عاشورای حسینی را یکی از سرمایه‌های کلان اسلامی و شیعی است که از ابعاد گوناگون پیوسته مورد دستبرد و تهاجم قرار گرفته است.
کد خبر: ۹۴۴۹۵۲۷
|
۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۱

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از یزد؛ آیت‌الله سید محمدکاظم مدرسی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته بخش مرکزی یزد عاشورای حسینی را یکی از سرمایه‌های کلان اسلامی و شیعی دانست و گفت: این سرمایه از ابعاد گوناگون پیوسته مورد دستبرد و تهاجم، شبهه افکنی، تحریف و ابهام قرارگرفته که مسیری در جهت از دست رفتن این سرمایه است.
وی گفت: جامعه را می‌توان به دو صورت براساس قانون و روابط انسانی اداره کرد که اداره جامعه یا یک خانواده صرفاً بر اساس قانون، موفق نخواهد بود و جهنم‌زاری بیش نیست، اما عاشورا می‌خواهد جامعه‌ای بسازد که روابط انسانی بر ضوابط قانونی ترجیح داشته باشد، برخلاف جوامع غربی که می‌خواهد صرفاً براساس قانون جامعه را اداره کند که آمار بالای زندانیان در امریکا با وجود قوانین سختگیرانه، نمونه‌ای از این جامعه است.

امام جمعه بخش مرکزی یزد افزود: اسلام می‌گوید جامعه باید با روابط انسانی در کنار قانون اداره شود، البته ما به قانون نیاز داریم، ولی رجحان با روابط انسانی است، ما باید به فرهنگ سیدالشهدا مراجعه کنیم که نمونه آن در شب عاشورا بود، ایشان بیعت خود را برداشتند تا اصحاب و یارانش ایشان را براساس روابط انسانی یاری کنند و این چنین شد که شخصیتی مانند زهیر که در مسیر انحرافی قرار داشت فریفته امام حسین (ع) شد و حاضر بود در رکاب ایشان صدبار بمیرد و زنده شود.

وی یادآور شد: قرآن می‌گوید روابط را باید تقویت کرد، جامعه مهدوی جامعه نرمال بلکه ایده الی است که بر اساس روابط انسانی اداره می‌شود و اصولاً احکام اسلامی، چون خمس و زکات و ... نیز بر اساس روابط انسانی قرار دارد و با اینکه قانونی است، اما اگر تنها براساس قانون انجام گیرد و روابط حکمفرما نباشد فایده‌ای ندارد.

آیت‌الله مدرسی در بخش دیگری از سخنان با اشاره به سیلاب‌های اخیر و خسارت‌های مادی، معنوی و جانی که به بار آورد، گفت: ایران ششمین کشور حادثه‌خیز دنیا است لذا باید آسیب‌شناسی در عرصه‌های مختلف برای آن صورت گیرد.

وی با بیان اینکه ضعف انسجام مدیریتی در کلان کشور وجود دارد، افزود: باید ارتقای مدیریت بحران در سراسر کشور داشته باشیم و از تغییر پیاپی قوانین و دستورالعمل‌ها جلوگیری کرد، همچنین باید راهبرد‌های عملیاتی را اصل قرار دهیم، متأسفانه قبل از بحران از راهبرد‌های پیشگیرانه که می‌تواند با کمترین هزینه انجام شود غفلت می‌کنیم و بعد از بحران به دنبال راهبرد‌های عملیاتی بعد از بحران می‌رویم.

امام‌جمعه بخش مرکزی یزد افزود: در سیل یزد، سه تا از میدان و زیرگذر‌های یزد که به نام ائمه نیز نام گرفتند بسیار مؤثر واقع شدند که اگر در مسیر سیلاب‌ها این سه گود با همین وسعت وجود داشت شهر ما بسیار کمتر خسارت می‌دید.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌های لازم برای مدیریت شهری و روستایی باید وجود داشته باشد، ادامه داد: متأسفانه در این زمینه ضعف داریم، باوجود اقدامات قابل تقدیر گروه‌های جهادی در زمینه مقابله با سیل، اما باید شهرداری فکر و تدبیر جدی در زمینه روان آب‌ها در سطح شهر داشته باشد.

مدرسی با تأکید بر لزوم پرداخت خسارت‌های ناشی از سیل گفت: شاید دولت بودجه کافی نداشته باشد، اما چنانچه حقوقی که مربوط به خود استان است به استان برگردانده شود می‌توان جبران‌کننده این خسارت‌ها باشد.

وی با اشاره به ۱۷ مرداد سالروز شهادت شهید صارمی و روز خبرنگار، رسانه را بسیار تأثیرگذار دانست و گفت: یکی از دلایل شهادت امام حسین (ع)، نفوذ رسانه‌ای منحرف در اذهان انسان‌های عامی و بی‌بصیرت بود، به‌گونه‌ای که این رسانه‌ها امام حسین (ع) را جنگ‌طلب، قدرت‌طلب و مخالف آرامش و ثبات اجتماعی جلوه می‌دانند و با تکنیک برچسب‌زنی و شخصیت‌سازی موجب انحراف افکار عمومی می‌شدند.

امام جمعه بخش مرکزی یزد رسانه‌های داخلی را عمدتاً امیدآفرین و با اطلاع‌رسانی درست خواند، ادامه داد: ما به رسانه‌هایی فعال، پویا و امیدوارکننده نیاز داریم که بتوانند اخبار صحیح را مقابل جنگ رسانه‌ای کاملاً پوشش دهند، این رسانه یکی از قدرتمندترین ابزار نرم برای نظام جمهوری اسلامی است البته باید همه باید رسانه باشیم، زیرساخت‌ها را تأمین کنیم و از رسانه‌های داخلی علیه دشمن داخلی و خارجی به کار ببریم.

ارسال نظرات