شبان گفت: شهرستان خلیل آباد به عنوان قطب تولید انگور در استان خراسان رضوی محسوب می شود که بالغ بر 5727 هکتار باغ انگور دارد و همه ساله بالغ بر 100 هزار تن از این محصول تولید می شود.
کد خبر: ۹۴۵۰۹۷۳
|
۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۸

محمود شبان، مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد در گفتگو با خبرنگار بسیج از خراسان رضوی؛ اظهار داشت: شهرستان خلیل آباد به عنوان قطب تولید انگور در استان خراسان رضوی محسوب می شود که بالغ بر 5727 هکتار باغ انگور دارد و همه ساله بالغ بر 100 هزار تن از این محصول تولید می شود.

وی با بیان اینکه 80 درصد انگور تولید شده تبدیل به کشمش و مابقی صرف تازه خوری به کشورهای همسایه و سایر استان های کشور صادر می شود، خاطرنشان کرد: همه ساله از تاکستان های سر سبز خلیل آباد نزدیک به 25 هزار تن کشمش سبز قلمی و زرد تولید می شود.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد با تاکید بر اینکه تولید انگور و کشمش در سال جاری با توجه به خشکسالی، خسارت سرما، تگرگ و طوفان با کاهش 40 درصدی مواجه بود، تصریح کرد: بر اساس پیش بینی های انجام شده در سال جاری بالغ بر 15 هزار تن کشمش تولید خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه کشمش سبز قلمی خلیل آباد شهرت جهانی دارد و مورد تقاضای بسیاری از کشورها است، اذعان کرد: کیفیت بالا، رنگ و طعم بی نظیر کشمش خلیل آباد این محصول را در سطح بالایی قرار داده به طوریکه این محصول جایگاه واقعی خود را در سطح ملی و صادرات پیدا کرده است.

شبان با بیان اینکه حدود 40 درصد کشمش تولیدی به کشورهای روسیه، آذربایجان، کره جنوبی، ژاپن، افغانستان، پاکستان و برخی از کشورهای اروپایی صادر می شود و ارز آوری بالایی دارد، عنوان کرد: 20 درصد دیگر آن به بازارهای خارجی و داخلی و سایر استان ها جهت تازه خوری ارسال می شود.

وی با تاکید بر اینکه بیش از 32 رقم انگور در شهرستان خلیل آباد شناسایی شده است، تشریح کرد: ارقام انگور مناسب جهت تهیه کشمش در خلیل آباد شامل ارقام بیدانه نظیر پیکامی و عسکری است و از ارقام دانه دار نظیر سبزمال، ریش بابا و رزقی محصولات طیفی و مویز تهیه می شود.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد با اشاره به اینکه کشمش در بارگاه های بهداشتی تهیه می شود که از تهویه مناسبی برخوردار است، ابراز کرد: با توجه به مسائل بهداشتی خشک کردن کشمش و کیفیت بهتر، اکثر باغداران از مصالح فلزی، سیم مفتولی، آجر و سیمان برای ساخت بارگاه های بهداشتی و نصب فن استفاده می کنند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها