خبرهای داغ:
رئیس میراث فرهنگی شهرستان ملایر خبر داد
همدان-رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ملایر گفت: در حال حاضر ثبت مجدد خانه منصوری به یک مشکل کوچک برخورده است که بدنبال مرتفع کردن آن و ثبت ملی بنا هستیم.
کد خبر: ۹۴۵۱۱۰۵
|
۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، ابراهیم جلیلی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به عمارت منصوری اظهار کرد: این عمارت با ۲ هزار و ۸۵۰ مترمربع مساحت متعلق به مرحوم عبدالصمد منصوری است که طبقه نخست آن با طاق‌های ضربی و خشتی در اواخر دوران قاجار و طبقه دوم در عصر پهلوی ساخته شد.

وی ادامه داد: عمارت منصوری یازدهم دی ماه سال ۱۳۸۰ با شماره ۴۶۹۱ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید، اما در سال ۱۳۹۰، با پیگیری وراث و حکم دیوان عدالت اداری این اثر از فهرست آثار ملی خارج شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ملایر با بیان اینکه در سال‌های ۱۳۸۶ و ۱۳۸۷ با اعتباری افزون بر ۱۰۰ میلیون تومان، این بنا مرمت و بازسازی شد، گفت: مکاتبات زیادی برای تملک ملک صورت گرفت که به دلایل مختلف از جمله عدم تأمین اعتبار، عدم توافق و تعدد وارثان انجام نشد.

وی تصریح کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته برای تملک خانه منصوری، این ملک سال گذشته توسط شهرداری تملک و تعیین تکلیف شد.

جلیلی با بیان اینکه ثبت مجدد و مرمت این بنا پس از تملک، اولویت مهمی است که در حال پیگیری آن هستیم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ثبت مجدد بنا به یک مشکل کوچک برخورده است که به دنبال مرتفع کردن آن و ثبت ملی بنا هستیم.جلیلی در ادامه با تاکید بر اینکه طبق کارشناسی های انجام شده حمام مظاهری واجد ارزش برای ثبت ملی است، گفت: مقدمات ثبت ملی حمام مظاهری تهیه و به وزارت خانه ارسال شده است و پس از ثبت ملی، مرمت آن با مشارکت بخش خصوصی آغاز خواهد شد.

وی همچنین درباره مرمت حمام بلور ایمانی که مربوط به دوره قاجار بوده و در سال ۱۳۷۷ به ثبت ملی رسیده است، گفت: بخش عمده ای از این حمام توسط «حسن زند بگله» خریداری شده است که با اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان و دیگر مالکان اختلافاتی دارند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ملایر با بیان اینکه این حمام در سه مرحله بصورت مشارکتی مرمت شده است، افزود: دلیل اصلی عدم تکمیل مرمت حمام، عدم مشارکت مالکان و اختلافات موجود است.

وی به مرمت حمام خزینه‌ای روستای علمدار و زورخانه بابک در سال جاری اشاره و بیان کرد: هر بنایی که مالک آن برای مرمت و بازسازی ملک مشارکت بیشتری داشته باشد، در اولویت تخصیص اعتبار است.

جلیلی با اشاره به دبستان شهید رجایی ملایر گفت: برای تهیه ضوابط اختصاصی بافت شهرهای ملایر و تویسرکان قراردادی با یک مشاور منعقد شده که در حال فعالیت است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات