زنجان-مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان زنجان از تصویب هزار میلیارد ریال برای مرمت پروژه میراث جهانی گنبد سلطانیه خبر داد.
کد خبر: ۹۴۸۳۴۸۸
|
۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۷

تصویب اختصاص هزار میلیارد ریال برای مرمت پروژه گنبد سلطانیه

به گزارش خبرگزاری بسیج زنجان؛سیدسعید صفوی، اظهار کرد: با پیگیری‌های انجام گرفته، هزار میلیارد ریال اعتبار به مدت سه سال، برای پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه تصویب شد.

 

وی افزود: برای شروع فاز اول مرمت این مجموعه، از جمله کف‌سازی معابر پیرامونی گنبد، ساماندهی محوطه و برج و بارو، ۲۰ میلیارد ریال توسط وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای سال اول ابلاغ شده است.

 

این مسئول با اشاره به اینکه ظرفیت بسیار مناسبی برای توسعه گردشگری در زنجان وجود دارد، تصریح کرد: این ظرفیت باید به سیاست و برنامه‌ای تبدیل شود که بخش‌های مختلف اعم از دولتی و خصوصی آن را اجرا و منافع ملی را تضمین کنند.

 

این مسئول با اشاره به لزوم فعالسازی ظرفیت‌های گردشگری استان، گفت: شاخص و معیار ما باید بر این  مبنا باشد که نحوه فعالیت ما چگونه موجب رونق یک کسب و کار و یا بازدارنده آن می‌شود و چه کارهایی می‌توان برای فعال‌سازی ظرفیت های گردشگری استان انجام داد.

 

صفوی گفت: گنبد سلطانیه آرامگاه الجایتو بوده و بین سال‌های ۱۳۰۳ تا ۱۳۱۳ میلادی در شهر سلطانیه (پایتخت ایلخانیان) ساخته شد و امروزه از آثار مهم معماری ایرانی و اسلامی است.

 

وی خاطرنشان کرد: گنبد سلطانیه به عنوان هفتمین اثر جهانی ایران در لیست یونسکو به ثبت رسیده و سومین گنبد بزرگ جهان بعد از کلیسای سانتا ماریا، دل فیوره ایتالیا و مسجد ایاصوفیه ترکیه است.

ارسال نظرات