سد پیله‌سهران در بخش مرکزی شهرستان اردبیل برای آبیاری چهار هزار و ۴۰۰ هکتار اراضی زراعی به میمنت دهه فجر با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی و مسئولان محلی به بهره‌برداری رسید.
کد خبر: ۹۴۹۲۵۷۳
|
۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۹

سد پیله‌سهران اردبیل به بهره‌برداری رسید

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل،  معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی روز جمعه در آئین بهره‌برداری از سد پیله سهران در اردبیل گفت: در ایام الله دهه فجر یکهزار و ۴۱۸ طرح در کل کشور در حوزه آب و خاک افتتاح می‌شود که سد خاکی پیله سهران از جمله این طرح‌هاست.

وی اضافه کرد: برای ارتقای ارتفاع این پروژه ۱۵۰ میلیارد ریال هزینه شده است و شبکه پایاب و اراضی بسیاری حاصلخیزی در پایین دست دارد.

صفدر نیازی شهرکی افزود: یکی از چالش‌های ما در بخش کشاورزی، برداشت‌های زیاد از آب‌های زیرزمینی، منفی شدن تراز آبی و شور شدن آب‌ها و به تبع آنها مشکلات در پایداری تولید است و این موضوع، اجرای طرح‌های تامین آب در بالادست‌ اراضی را ضروری می‌کند.

وی ادامه داد: ظرفیت نهایی سد پیله سهران حدود هفت میلیون متر مکعب خواهد بود و چاه‌های پایین دست را تغذیه و منابع آبی را تقویت خواهد کرد و سه هزار و ۵۰۰ هکتار شبکه در پایین دست این سد اجرا شده و کار تلفیقی خوبی صورت گرفته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: آب این سد به آب‌هایی که از چاه‌های این منطقه تامین می‌شود، اضافه خواهد شد و آبیاری تلفیقی در اراضی پایاب انجام خواهد شد تا تولیدات خوبی در بخش کشاورزی این منطقه داشته باشیم.

نیازی شهرکی خاطرنشان کرد: سد پیله سهران در حال آبگیری است و آب آن بعد از زمستان به مزارع وارد خواهد شد.

نادر تقی زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل هم در این آئین گفت: عملیات احداث سد پیله سهران از سال ۸۹ آغاز و امسال فاز دوم آن تکمیل شده است و حجم قابل ذخیره آن از ۱.۵ میلیون متر مکعب در سال‌های قبل، بعد از هزینه کرد از اعتبارات سفر ریاست جمهوری به ۴.۵ میلیون متر مکعب افزایش یافته است.

سد پیله‌سهران اردبیل به بهره‌برداری رسید

وی همچنین گفت: حجم نهایی این سد بعد از اجرای فاز سوم به هفت میلیون متر مکعب خواهد رسید و برای اجرای این فاز ۱۳۰ میلیارد ریال نیاز است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل یادآور شد: آب پیله سهران از آب میان حوزه ای سد یامچی تامین می‌شود و در آینده از این سد برای برنامه‌های شیلات و گردشگری نیز استفاده خواهد شد.

کمال الدین میرجعفریان معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل نیز با تاکید بر لزوم اجرا و تکمیل فاز سوم سد گفت: متاسفانه در اراضی حاصلخیز پایین دست سد در حوالی اراضی نیار با بحران کمبود آب و نشانه‌هایی از پدیده بیابان‌زایی مواجه هستیم از این جهت اجرای فاز سوم این سد بسیار ضروری است.

وی با بیان اینکه با وجود استعداد کافی استان برای آبخوان داری و آبخیزداری، متاسفانه این امر مغفول مانده است، گفت: امسال برای تکمیل سد پیله سهران، از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری به اردبیل اعتبار لازم را در نظر گرفته ایم و تکمیل این سد از اولویت‌های ماست.

ارسال نظرات