خبرهای داغ:
مدیر جهاد کشاورزی آبادان گفت: با توجه به اهمیت کاشت گیاهان دارویی و تغییر الگوی کشت امسال در سطح ۶.۳ هکتار از زمین های کشاورزی این شهرستان برای نخستین بار گیاه آلوئه‌ورا کاشت شده است.
کد خبر: ۹۵۰۰۷۸۴
|
۰۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۳

به گزارش خبرگزاری بسیج خوزستان؛ حسن دشتی‌نژاد اظهار داشت: نیاز به نور خورشید، اکسیژن بالا و مقاومت به شوری خاک و آب از ویژگی‌های گیاه آلوئه ورا محسوب می شود که آبادان به دلیل آفتاب و هوای شرجی از مناسب ترین اقلیم برای پرورش این گیاه برخوردار است.

 

وی افزود: آلوئه ورا به دلیل قابلیت فرآوری بالا، زمینه مناسبی برای اشتغال زایی دارد که با سرمایه گذاری در صنایع تبدیلی آن می‌توان تولیدات را به بازار کشورهای عراق، ترکیه و حاشیه خلیج فارس صادر کرد.

 

مدیر جهاد کشاورزی آبادان گفت: پیش‌بینی می‌شود ۵۶۰ تن از سطح زیر کشت این محصول از روستاهای فیاضی، حاج حسین و امام حسن(ع) که توسط ۶ بهره بردار پیشرو کشت شده برداشت شود.

 

دشتی‌نژاد بیان کرد: همچنین پیش‌بینی می‌شود با توجه به سودآوری این گیاه کشت این محصول در آبادان در سال جاری افزایش یابد.

 

گسترش دانش مبارزه تلفیقی با آموزش های شبکه مراقبت در آبادان

 

مدیر جهاد کشاورزی آبادان گفت: در سال گذشته ۱۰ دوره آموزشی تخصصی با محوریت آفات و بیماری و علف‌های هرز محدوده نخلستان در آبادان برگزار شد.

 

حسن دشتی‌نژاد افزود: شناخت پیشگیری و روش‌های مناسب مبارزه با آفات بیماری‌ها و علف‌های هرز نخلستان از جمله مواردی است که اشراف بر آن و انجام عملیات بر اساس آن سهمی اساسی در افزایش عملکرد تولید خرما خواهد داشت.

 

به گفته وی، در سال گذشته برای ۲۲۵ نفر در روز از بهره برداران و ساکنان روستاها و مناطق دارای اراضی کشاورزی دوره آموزشی توسط کارشناسان متخصص مراکز و حفظ نباتات برگزار شد.

 

وی اظهارکرد: این دوره‌ها با عناوینی مانند مرگ خاموش نخلستان، سرخرطومی حنایی خرما، مبارزه با بیماری خامج، کنترل شناخت و مبارزه تلفیقی با علف‌های نخلستان، کاربرد تله‌ها در مبارزه با آفات و عوامل خسارت‌زا در بخش اروندکنار، شلهه حاج حسین، حیر، سیحان، نهر سعدون و ابوشانک برگزار گردید.

 

مدیر جهاد کشاورزی آبادان گفت: آموزش اهرمی توانا در ترویج کشاورزی است و از این طریق می‌توان ضمن آشنایی بهره برداران با مضامین و روش‌های مدرن مبارزه با کمترین میزان سموم شیمیایی به صورت چهره به چهره، راه را برای گسترش هر چه بیشتر دانش مبارزه تلفیقی که در واقع به زبان ساده استفاده از انواع روش‌های موثر شناخته شده در زمینه زراعی مکانیکی ، علیه آفات و علفهای هرز هموار کرد.

 

دشتی‌نژاد بیان کرد: همچنین برگزاری دوره‌های مدرسه در مزرعه می‌تواند از نزدیک کشاورز را با نمونه و علائم خسارت آفت بیماری یا علف هرز و سایر عوامل خسارت زا آشنا کند و از این طریق مطالب آموزشی به طور ملموسی انتقال داده خواهد شد.

 

آبادان ۱۳ هزار و ۲۰۰ هکتار زمین کشاورزی و بیش از ۲ میلیون نفر نخل خرما دارد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها