خبرهای داغ:
کنگره ۴ هزار شهید روحانی چهارم خرداد در مصلای شهر قم با حضور خانواده‌های شهدا و مسئولین کشوری و لشکری برگزار می‌شود.
کد خبر: ۹۴۳۳۴۶۸
|
۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۴

سردار حسین محبی معاون فرهنگی تبلیغی نمایندگی، ولی فقیه سپاه پاسداران در گفتگوی تفصیلی با خبرنگار خبرگزاری بسیج به تشریح کنگره ۴ هزار شهید روحانی با عنوان تعهد سرخ، از حجره تا سنگر پرداختند که به شرح زیر است:

کنگره ۴ هزار شهید روحانی در قم برگزار می‌شود

خبرنگار: با توجه به این‌که جناب‌عالی دبیر کنگره بزرگداشت ۴۰۰۰ شهید کشور هستید، بر آن شدیم تا سوالاتی را از شما در خصوص روند کار کنگره و فعالیت‌هایی که تاکنون به ثمر رسانیده‌اید مطرح کنیم. به‌عنوان اولین سوال بفرمایید کنگره از چه سالی آغاز به کار کرد؟

سردار محبی: عرض سلام و خداقوت خدمت شما و همکاران‌تان، باید بگویم کنگره از سال ۷۸ شروع به کار کرده‌است و البته تا سال ۹۷ بیش‌تر فعالیت‌های کنگره بر جمع‌آوری اسناد و اطلاعات طلبه‌های شهید متمرکز بوده‌است. در این مدت ۷۱۰ یادواره شهرستانی و ۳۵ کنگره استانی در این خصوص برگزار شده است.

خبرنگار: آیا اطلاعات جمع‌آوری‌شده غربالگری شده‌است؟

سردار محبی: به نکته خوبی اشاره کردید. از اسفند سال ۹۷ تا مرداد ۹۸ تمامی اسناد و اطلاعات جمع‌آوری‌شده بازبینی و غربال‌گری شده و در این میان، اسنادی که اضافه یا تکراری بود، حذف و کنار گذاشته شد. اسامی شهدای روحانی از دو فیلتر عبور داده شد. اول تأییدیه بنیاد شهید و دوم تأییدیه شورای مدیریت حوزه‌های علمیه. نهایتاً ۳۷۸۸ شهید روحانی از طریق این دو نهاد تأیید شدند.

بحمدالله این کار اثرات بسیار مثبتی داشت. از جمله شناسایی شهدای روحانی که تا قبل از این شناسایی نشده بودند و یا در بنیاد شهید تنها به‌عنوان شهید بسیجی پرونده داشتند. این‌موضوع باعث شد حقوق خانواده این شهدا ارتقا پیدا کنند.

خبرنگار: چه زمانی تصمیم به برگزاری اجلاسیه گرفته شد و چه فعالیت‌هایی تاکنون به عنوان پیش‌نیاز آن صورت گرفته است؟

سردار محبی: از سال ۹۸ به بعد آرایش کنگره تغییر کرد و همه هم و غم مسئولین کنگره، از جمع‌آوری و غربالگری اطلاعات به سمت تالیف، تدوین و تولید آثار متمرکز شد. فعالیت‌ها در چند موضوع دسته‌بندی شده است که خدمت‌تان عرض می‌کنم.

فعالیت‌های انتشاراتی شامل چاپ مجموعه ۳۴ جلدی «تعهد سرخ» که به روایت داستانی ۳۵۰۰ شهید روحانی می‌پردازد.

هم‌چنین کتاب سیره عملی شهدای روحانی اخیرا چاپ شده است که شامل وصایا و دل‌نوشته‌های شهداست.

انتشار نرم‌افزار «تعهد سرخ» از دیگر فعالیت‌های انتشاراتی کنگره به حساب می‌آید.

البته ۱۱۷ عنوان کتاب توسط یادواره‌ها و کنگره‌های استان‌ها و شهرستان‌ها چاپ شده است. از سویی دیگر ۱۸۴ عنوان کتاب نیز در رابطه با شهدای روحانی شناسایی شده است که توسط نهادها، سازمان‌ها و ارگان‌ها یا شخصیت‌های حقیقی چاپ شده‌اند.

هم‌چنین در بخش فعالیت‌های هنری، ۵۰۹ اثر هنری در زمینه هنر‌های نمایشی و آوایی شامل۱۸۷ مستند، ۳۲۲ فیلم کوتاه، نماهنگ، پادکست، سرود، فایل رادیویی، فتوکلیپ، موشن‌گرافی و تئاتر آماده شده است.

۶۹۲ اثر هنری تجسمی نیز شامل پوستر، نشریه دیواری، عکس‌نوشت، تصویر گرافیکی و سیاه‌قلم جمع‌آوری شده است. از سویی دیگر ۱۰ کتاب صوتی مرتبط با شهدای شهدای روحانی تدوین شده است. هم‌چنین ۷ اثر فضای مجازی شامل سایت، کانال، اپلیکیشن و بانک اطلاعاتی به همراه ۱۲۲۰ اقدام هنری تبلیغی دیگر آماده بهره‌برداری می‌باشد.

خبرنگار: آیا شورایی برای مدیریت فعالیت‌های کنگره تشکیل شده‌است؟

سردار محبی: بله طبیعتاً ستاد برگزاری کنگره در همان آغاز فعالیت‌ها، تشکیل شد که شامل ۱۵ کمیته به نام‌های کمیته اداری مالی، کمیته حفاظت و اقدامات تامینی، کمیته فرهنگی و فضاسازی، کمیته مراسم، کمیته مدعوین، کمیته اجرایی، کمیته روابط عمومی و رسانه، کمیته نمایشگاه، کمیته علمی و محتوایی، کمیته دیدار و سرکشی، کمیته خانواده شهدای استان‌ها، کمیته علما، نمایندگان مراجع، اساتید و طلاب، کمیته سازماندهی و انتظامات، کمیته فضای مجازی ویژه قم و کمیته نظارت و ارزیابی هست. این ستاد هر هفته تشکیل جلسه می‌دهد و ریاست آن برعهده سردار فرجیان، معاون هماهنگ‌کننده نمایندگی، ولی فقیه سپاه پاسداران است. دبیر این ستاد بنده هستم و مسئولیت دبیرخانه به‌عهده سرهنگ رجبی است.

خبرنگار: آیا ستاد برگزاری کنگره به‌طور مستقل تا الان کار کرده یا اینکه از سازمان‌ها و نهاد‌های دیگر نیز کمک گرفته‌است؟

سردار محبی: اتفاقاً قوت کنگره ۴۰۰۰ شهید روحانی همکاری و هماهنگی با نهاد‌ها و سازمان‌ها و حتی وزرات‌خانه‌های دیگر است. ما در ستاد برگزاری یک شورای هماهنگی تشکیل داده‌ایم و به خاطر هم‌افزایی و هم‌گرایی بیش‌تر با بسیاری از سازمان‌ها از جمله بنیاد شهید، صداوسیما، اوقاف، سازمان تبلیغات، شهرداری، دانشگاه آزاد و وزارت دفاع تاکنون جلساتی داشتیم و خداراشکر قول همکاری خوبی از آن‌ها گرفته‌ایم و در کارگروهی که به نام کارگروه پیگیری در دبیرخانه تشکیل داده‌ایم، هر ماه روند این وظایف محوله گزارش‌گیری می‌شود.

ما با صداوسیما جلسات خوبی داشتیم؛ آن‌ها استقبال خوبی کردند و وظایفی را بالاتر از انتظارات ما به‌عهده گرفتند. همچنین با سازمان‌های عقیدتی سیاسی سپاه و ارتش و وزارت دفاع جلسه داشتیم. مثلاً قرار شد وزارت دفاع یک شب‌شعر بعد از کنگره برگزار کند. همچنین با نیرو‌های دریایی و زمینی سپاه، نیروی قدس و همه قرارگاه‌ها مثل دانشگاه امام حسین (ع)، جلسات زیادی تاکنون برگزار شده‌است که نتیجه این جلسات به عهده‌گذاری میانگین ۳۰ وظیفه است که به‌عهده هر نهاد یا سازمان گذاشته شده.

خبرنگار: کنگره درچه تاریخی و در کجا برگزار خواهد شد؟

سردار محبی: ان‌شاءالله در چهارم خرداد ماه، کنگره در مصلای شهر قم با حضور ۲۰۰۰ مهمان برگزار خواهد شد. ۱۰۰ خانواده شهید از سراسر کشور و ۲۰۰ خانواده شهید روحانی از قم، میهمان ما خواهند بود.

همچنین مهمانان ویژه لشکری و کشوری و میهمانانی از دولت، قوه قضاییه و مقننه خواهیم داشت. بعلاوه ۱۰۰ نفر از ایثارگران روحانی که در این مراسم حضور خواهند داشت.

خبرنگار: با توجه به تعداد بالای شهدای روحانی آیا برای بزرگداشت خانواده این عزیزان کاری تاکنون صورت‌گرفته است؟

سردار محبی: در همه استان‌ها یک هیئت که شامل نماینده، ولی فقیه در سپاه استان، نماینده ارتش، نماینده سپاه، نماینده نیروی انتظامی، نماینده حوزه علمیه قم و نماینده بنیاد شهید است تشکیل شده، برای سرکشی به منازل شهدا. تصویر شهدا به‌صورت یک تابلوفرش نفیس در سایز ۵۰ در ۷۰ آماده‌شده است و آن‌هایی که امام (ره) در خصوص آن‌ها حرفی زده‌اند، یک جمله از صحبت امام در زیر تابلو کار شده‌است. آن‌هایی هم که کم‌تر شناخته شده‌اند یک صحبت عمومی از حضرت امام (ره) در زیر تابلوی تصویرشان کار شده‌است. در جلسات بازدید و سرکشی به خانواده شهدا، این تابلو‌ها به همراه یک کارت هدیه، یک چفیه متبرک به دستان حضرت آقا به همراه یک لوح تقدیر، تقدیم خانواده‌ها شده‌است. همچنین جلسات توسط صداوسیما پوشش داده شده‌است.

خبرنگار: با توجه به این‌که موضوع کنگره شهدای روحانی است آیا ستاد برگزاری تاکنون با علما و مراجع عظام تقلید دیداری داشته‌اند تا از رهنمون‌های این عزیزان نیز استفاده شود؟

سردار محبی: بله کاملاً. از همان ابتدای کار، ارتباط ما با مراجع قطع نبوده‌است. همچنین قرار است برای ارائه گزارشی شفاف‌تر با ۷ مرجع عالی‌قدر از جمله آقایان آیت‌الله نوری‌همدانی، آیت‌الله سبحانی، آیت‌الله مکارم شیرازی، آیت‌الله وحید و آیت‌الله جوادی آملی دیدار داشته باشیم تا به‌طور حضوری گزارش روند کار و اجرای فعالیت‌ها را خدمت آن عزیزان ارائه دهیم.

خبرنگار: کمی در رابطه با فعالیت‌های تبلیغاتی که تاکنون صورت‌گرفته توضیح بفرمایید.

سردار محبی: قرار است در میادین و خیابان‌های اصلی سراسر کشور، تبلیغات کنگره ۴۰۰۰ شهید روحانی کار شود؛ همچنین در مدارس و حوزه‌های علمیه کشور و در حرم حضرت معصومه و مسجد جمکران فضاسازی‌های ویژه‌ای برای اجلاسیه در نظر گرفته‌شده. قرار است ۱۴ سرود تولیدشده در این خصوص به‌مرور از صداوسیما پخش شود و یک سرود ویژه که به‌صورت پنج‌نفره و دوزبانه آماده شده‌است، ان‌شاءالله در روز برگزاری اجلاسیه از صداوسیما پخش خواهد شد. همچنین طی هماهنگی با ستاد برگزاری نماز جمعه کل کشور صورت‌گرفته، قرار است سخنران نماز جمعه قبل و بعد از چهارم خرداد از سوی ستاد کنگره تعیین شود. در تهران قرار است در جمعه قبل، جناب آقای حاجی‌صادقی و در جمعه بعد سردار سلامی در نماز جمعه سخنرانی کنند. همچنین قبل از اجلاسیه قرار است یک کنفرانس خبری با حضور خبرگزاری‌ها و خبرنگاران برگزار شود که مراسم را پوشش خبری دهند.

خبرنگار: آیا همکاری صداوسیما فقط در حد پخش ۱۴ سرود است؟

سردار محبی: خیر؛ به پیشنهاد خود صداوسیما قرار است برنامه تلویزیونی به نام شاهدان شهیدان پخش شود که در آن هم‌رزمان شهدا به بیان خاطره و نقل سبک زندگی شهدا می‌پردازند. همچنین میزگرد تلویزیونی قرار است در صداوسیمای استان‌ها با موضوع نقش روحانیت در دفاع مقدس به نمایش درآید. همچنین صداوسیما مقرر کرده که مصاحبه‌هایی با خانواده شهدای روحانی آماده و پخش کند. گروه تلویزیونی سپاه نیز قرار است مصاحبه‌های مردمی و مصاحبه با دست‌اندرکاران کنگره را تولید و پخش کند. رادیو نیز قول همکاری داده است و قرار است ۶۰ نمایش صوتی را به‌ترتیب از رادیو پخش کند.

خبرنگار: کمی در رابطه با همایش‌های موضوعی که قرار است قبل‌از اجلاسیه برگزار شود توضیح دهید.

سردار محبی: مقرر شده‌است شش همایش موضوعی در شش استان کشور قبل‌از ۴ خرداد برگزار شود که از شش همایش چهار تا از آن‌ها در انتهای سال ۱۴۰۰ برگزار شده است.

اولین همایش در نهم بهمن‌ماه سال قبل در اردبیل، با موضوع «شهدای روحانی و بصیرت سیاسی و مبارزات انقلابی» برگزار شد. همچنین در یازدهم بهمن‌ماه سال قبل سه همایش در شیراز، ساری و ارومیه به‌ترتیب با موضوعات «شهدای روحانی، تشویق و ترغیب مردم در پشتیبانی از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس» و «شهدای روحانی ولایت مداری، تعبد و فرمان‌بری» و «شهدای روحانی، اخلاق، عرفان، تعبد، سلوک و رفتار معنوی و اجتماعی» برگزار شد.

قرار است در روز ۲۱ اردیبهشت‌ماه همایشی با موضوع «شهدای روحانی، تبری از معاندین و ضدانقلاب و جریانات التقاطی و انحرافی» در تهران بزرگ برگزار شود. همچنین مقرر شده‌است در روز ۲۹ اردیبهشت‌ماه، همایشی در اصفهان با موضوع «شهدای روحانی، روحیه انقلابی و جهادی و نظم انفرادی» برگزار شود.

در کنار این همایش‌های موضوعی قرار است در یک همایشی در مشهد که انتهای اردیبهشت‌ماه برگزار خواهد شد، از تمامی جانبازان روحانی بالای ۷۰ درصد تقدیر و تشکر به عمل آید.

همچنین در برنامه دیگری در اهواز از فرماندهان روحانی دوران دفاع مقدس و تعدادی از خانواده فرماندهان شهید، دعوت به‌عمل‌آمده است تا در مراسمی در خدمت این بزرگواران باشیم.

کنگره ۴ هزار شهید روحانی در قم برگزار می‌شود

ارسال نظرات