رئیس سازمان حمایت گفت: دو ماه پیش گرانی مرغ را به مسئولان وزارت جهاد کشاورزی هشدار داده بودیم ولی در پاسخ گفتند که ناراحت نباشید، ما مدیریت می کنیم.
کد خبر: ۸۵۰۰۸۷۵
|
۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، سیدمحمود نوابی رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان امروز در نشستی خبری  به ارائه توضیحاتی درباره اقدامات این سازمان ظرف یک سال گذشته پرداخت و اظهار داشت: اخیرا برخی صحبت‌ها در مورد ضوابط جدید قیمتگذاری خودروهای وارداتی باعث شده تا موضوعات حاشیه‌ای مطرح شود که در این رابطه به ارائه توضیحاتی خواهم پرداخت.

وی با بیان اینکه براساس ماده 4 قانون حمایت از مصرف‌کنندگان کلیه عرضه کنندگان اعم از تولیدکننده و واردکننده کالاهای سرمایه‌ای باید تحت ضوابط خاص قیمت‌گذاری و دارای شبکه خروج و خدمات پس از فروش مناسبی باشند، افزود: پیش از این، این قانون به دلیل تحریم‌ها با ملاحظه‌کاری‌ها و البته مدارا اجرا می‌شد که اخیرا وزیر صنعت معدن تجارت بر اجرای این ماده قانونی تاکید کرده‌اند. در همین زمینه باید بگویم هیچ مصوبه و یا قانون جدیدی در مورد خودروهای وارداتی تعیین نشده است بلکه فقط وزیر تاکیدات زیادی را مبنی بر ضابطه مند شدن قیمت‌گذاری و خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی اعلام کرده‌ است.

رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با اشاره به اینکه براساس آمار و ارقام در 10 ماه نخست امسال 65 درصد خودروهای وارداتی توسط نمایندگی‌های غیررسمی وارد کشور شده است، گفت: بعضا این خودروها با کارت بازرگانی افراد دیگری وارد شده‌اند. این در حالی است که فقط 35 درصد نمایندگی‌های رسمی در 10 ماه نخست اقدام به واردات خودرو به کشور کرده‌اند.

نوابی با اعتقاد بر اینکه بنده انحصاری را در حوزه بازار خودروهای وارداتی مشاهده نمی‌کنم اظهار داشت: البته در کنار واردکنندگان رسمی سایر واردکنندگان می‌توانند با همکاری نمایندگی‌های رسمی و رعایت ضوابط خاص اقدام به واردات خودرو کنند. 

وی اضافه کرد: سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ضوابط تعیین قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی را در سایت خود درج کرده است و شرکت‌های رسمی واردکننده می‌توانند برهمین اساس اقدام به قیمت‌گذاری محصولات خود نمایند. 

رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با اشاره به اینکه شورای رقابت می‌بایست در خودروهای داخلی نیز اقدام به تعیین ضوابط قیمت‌گذاری می‌کرد، گفت: البته اگر انحصاری در خودروهای وارداتی وجود داشت، شورای رقابت به طور حتم در این حوزه ورود می‌کرد. 

نوابی در ادامه صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه من‌بعد تمام ثبت سفارش با ضوابط جدید خودروهای وارداتی انجام خواهد شد، تصریح کرد: در مورد ثبت سفارش‌های گذشته نیز ضوابط و چارچوب‌هایی را تعیین کرده‌ایم تا در حوزه خدمات پس از فروش و قیمت این محصولات با مشکلی روبه‌رو نشویم. 

*تشکر واردکنندگان خودرو از سازمان حمایت

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در حال حاضر شرکت‌های واردکننده خودرو معتقدند ضوابط جدید قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی با ابهاماتی همراه است و در همین زمینه جلساتی را با سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان برگزار کرده‌ایم، آیا در این رابطه به توافق جدید با واردکنندگان دست پیدا کرده‌اید، گفت: ضوابط قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی هیچ ابهامی ندارد البته دو نفر از اعضای انجمن واردکنندگان خودرو به سازمان حمایت آمدند اما هیچ صحبتی مبنی بر مبهم بودن ضوابط مطرح نکردند حتی از ما تشکر کردند که حوزه قیمت‌گذاری و خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی را ساماندهی کرده‌ایم.

رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با اشاره به اینکه قبول دارم شرکت‌های واردکننده خودرو براساس ضوابط جدید در سود اضافه با لطمه‌هایی روبه‌رو می‌شوند، افزود: قرار براین است که در این رابطه یک سایشی صورت گیرد تا حمایت‌های لازم از مصرف‌کنندگان و مدیریت بازار اعمال شود. 

نوابی در رابطه با تقاضای واحدهای تولیدی مبنی بر افزایش قیمت کالاهای خود نیز گفت: تاکنون لیست کالاهایی که تقاضای افزایش قیمت داشته‌اند تهیه نشده است، اما باید این نکته را متذکر شوم که قرار است در مرحله بعدی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها با استفاده از مکانیزم‌ها و سازوکارهای ویژه قیمت‌های کالاها را مدیریت کرده و به تثبیت برسانیم و قراری بر افزایش قیمت نداشته باشیم.  همچنین اگر در کالاهای موردنیاز کشور قرار بر وارداتی نیز باشد، باید شرکت‌های تولیدی آن را پیشنهاد و در کارگروه تنظیم بازار مورد بررسی و تصویب قرار گیرد. 

وی در مورد تقاضای واحدهای سیمانی برای افزایش قیمت که در اردیبهشت‌ماه امسال مورد موافقت سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قرار گرفته بود نیز افزود: در اردیبهشت‌ماه امسال مجوز افزایش 12 درصدی قیمت سیمان به واحدهای تولیدی ارائه شد اما در آن مقطع تولیدکنندگان با توجه به نیاز داخل حتی از آن مجوز افزایش قیمت محصولات نیز استفاده نکردند چرا که حجم تولید در آن مقطع بیش از نیاز داخل بود. 

رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در رابطه با افزایش حجم واردات میوه به کشور نیز تصریح کرد: واردات میوه، شکر و برنج هم‌اکنون توسط وزارت جهاد کشاورزی ممنوع شده است، در همین زمینه وزارت جهاد برای تنظیم بازار با همکاری اتحادیه‌ها و تشکل‌ها اقدامات لازم را انجام می‌دهد اما باید بگویم در مورد قاچاق میوه گزارشاتی از مرز شرقی کشور در خصوص واردات نارنگی و پرتقال مشاهده کرده‌ایم که متاسفانه این سازمان بر روی آنها قیمت‌گذاری نخواهد کرد. 

نوابی با بیان اینکه البته وزارت جهاد کشاورزی معتقد است که سود زیادی در قاچاق میوه وجود ندارد، گفت: قیمت میوه‌های وارداتی از شمول قیمت گذاری سازمان حمایت خارج است اما حتما قیمت آنها از قیمت میوه‌های داخلی ارزان‌تر است. 

وی با بیان این که قیمت‌گذاری برخی از کالاها هم‌اکنون به صنوف واگذار شده است، اظهار داشت: سازمان حمایت در این رابطه نظارت لازم را انجام می‌دهد. حتی برای حمایت از مصرف‌کنندگان صندوقی وجود دارد که در آن تدابیر لازم برای رفع مشکلات و حمایت از مصرف‌کنندگان انجام می‌شود.

رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با تاکید بر اینکه درصددیم از محل اعتبارات جرایم برای حمایت از مصرف‌کنندگان منابعی را در نظر بگیریم، گفت: از تولیدکنندگان نیز در کنار مصرف‌کنندگان حمایت‌های مناسب انجام می‌شود به عنوان نمونه براساس مصوبه شورای اقتصاد قرار است از تولیدکنندگان شکر حمایت‌های لازم صورت گیرد اما البته اگر واردکنندگان محصولات بی‌کیفیتی را وارد بازار کنند با آنها برخورد خواهیم کرد.

نوابی با اشاره به اینکه هیئت تعیین و تثبیت قیمت‌ها در سازمان حمایت مشغول فعالیت است، افزود: این هیئت ضوابط مشخصی را برای قیمت کالاها وضع کرده‌اند و در این رابطه تولیدکنندگان موظفند آنها را اجرا نمایند.

وی در رابطه با اشکالات سامانه 124 که در آن لیست قیمت‌های کالاها به روز نشده و حتی بازنگری لازم در آن انجام نمی‌شود، نیز اظهار داشت: قبول دارم سامانه 124 نیازمند بازنگری است که هم‌اکنون این سازمان مشغول بررسی این موضوع است. حتی از یک ماه پیش کار خود را برای بازنگری سامانه آغاز کرده است تا قیمت‌های انواع کالاها در آن به روز باشد. همچنین براساس یک بخشنامه جدید واحدهای تولیدی باید تمام قیمت‌های خود را به سامانه اعلام نماید تا سازمان آن را در آن درج نموده و مصرف‌کنندگان را از انواع کالاها مطلع نمایند.

رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با تاکید بر اینکه امسال طرح نظارتی ویژه‌ای برای مدیریت بازار شب عید مردم ابلاغ کرده‌ایم، گفت: با همکاری بخش‌های مختلف نظارت لازم بر بازار انجام می‌شود به نحوی که 3100 نفر بازرس به همراه 23 هزار ناظر افتخاری به بررسی بازار خواهند پرداخت. 

نوابی با اشاره به اینکه البته حجم واحدهای تولیدی موجود در کشور بسیار زیاد است، تصریح کرد: در حال حاضر 420 هزار صنوف تولیدی، 932 هزار واحد توزیعی و 620 هزار واحد خدماتی به همراه 84 هزار واحد صنعتی به فعالیت می‌پردازند که در این میان نباید از حضور 800 هزار واحد بدون پروانه فعالیت در کشور غافل شویم. 

 علیرضا رفیعی به ارائه توضیحاتی در مورد تخفیفات مختلف واحدهای تولیدی به مصرف‌کنندگان پرداخت و گفت: در مجموع در 3 بخش تولیدی، توزیعی و خدماتی تخفیفاتی در نظر گرفته می‌شود اما سازمان حمایت برای سازماندهی موضوع تخفیفات اقدامات لازم را انجام می‌دهد. 

وی با اشاره به اینکه با توجه به کالاهای مختلف سقفی را برای ارائه تخفیف آنها به مصرف‌کننده تعیین کرده‌ایم، گفت: در بخش فروشگاه‌های زنجیره‌ای و واحدهای تولیدی این موضوع در حال اجراست حتی در بخش محصولات آرایشی بهداشتی نیز با اتحادیه مربوطه جلسه‌ای را برگزار کرده‌ایم تا تخفیفات این 3 واحدها با مدیریت بیشتری همراه شود.

رفیعی در رابطه با افزایش قیمت مرغ نیز افزود: از یک سال گذشته مرغداران نتوانستند محصولات خود را با قیمت منطقی در بازار به فروش برسانند. به اعتقاد مسئولان حداکثر قیمت منطقی برای مرغ کیلویی 7 هزار تومان است اما متاسفانه بنا به دلایلی تولیدکنندگان مرغ نتوانسته بودند امسال در فروش محصولات خود این قیمت را برای مصرف‌کنندگان تعیین کنند. 

وی با تاکید بر اینکه سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان 2 ماه پیش پیش‌بینی افزایش قیمت مرغ را به سازمان‌های مربوطه اعلام کرده بود، اظهار داشت: به مسئولان و بویژه وزارت جهاد کشاورزی گفته بودیم اما آقایان به ما اعلام کردند ناراحت نباشید ما مدیریت لازم را بر این بازار انجام خواهیم داد اما متاسفانه بازار این روزها با نوسانات قیمت روبه‌رو شده است.

معاون کالاهای مصرفی سازمان حمایت با اشاره به اینکه اخیرا وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرده است که مرغ کیلویی 7 هزار تومان قیمت معقولی است و قیمت مرغ در همین مقطع به تثبیت خواهد رسید افزود: در همین زمینه جلسه ستاد تنظیم بازار نیز برگزار شده است تا روند کاهشی قیمت مرغ با سرعت بیشتری همراه شود. 

رفیعی اضافه کرد: با همکاری‌های مسئولان مربوطه و توزیع مرغ منجمد توسط شرکت امور دام و طیور پیش‌بینی می‌کنیم ظرف یک هفته آینده شاهد کاهش قیمت مرغ در سطح بازار باشیم. 

وی با گلایه از اینکه انتشار برخی اخبار در کیفیت مرغ‌های منجمد باعث شده نگرانی در سطح جامعه ایجاد شود، اظهار داشت: به صورت جد اعلام می‌کنم تمام مرغ‌های ذخیره‌سازی شده داخلی بوده و وارداتی نیستند و حتی تاریخ آنها نیز با اشکالاتی همراه نیست. 

معاون کالاهای مصرفی سازمان حمایت اضافه کرد: تاریخ تمام مرغ‌های منجمد عرضه شده در بازار مناسب بوده و مردم نباید در این راستا نگرانی داشته باشند.

نوابی در ادامه این نشست خبری درباره قیمت نان نیز گفت: براساس مصوبه ستاد هدفمندی یارانه‌ها که مربوط به آذرماه امسال است 20 درصد نانوایی‌ها مجوز آزادپزی دریافت کردند.

وی با اشاره به اینکه ابلاغ این مصوبه به معنای رهاسازی قیمت نان نیست افزود: ما در بخش نانوایان آزادپز نیز دستورالعملی را تدوین کردیم براین اساس نانوایانی که از آرد آزاد استفاده می‌کنند حداکثر قیمت‌های خود را باید 1250 تا 1300 تومان در نظر بگیرند.

نوابی اضافه کرد: البته در بخش نانوایان سنتی نیز آرد یارانه‌ای آنها حذف شده و همه این نانوایی‌ها از آزاد آزادپز استاده می‌کنند.

وی تصریح کرد: نظارت در قیمت نانهای فانتزی را نظارت لازم انجام خواهیم داد البته سهم نان‌های فانتزی در تامین مایحتاج مردم اندک است اما با این همه نظارت خود را برای مدیریت قیمت این نانها نیز انجام می‌دهیم.
ارسال نظرات