کد خبر: ۸۵۰۱۰۷۰
|
۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمد خوش‌چهره کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به کاهش وابستگی بودجه به نفت و نگاه درون‌زا به اقتصاد، گفت: جدای از اختلاف عقیده و خاستگاه‌های سیاسی متفاوتی که نظام‌های سیاسی دارند، مأموریت اصلی همه آنها بهبود عمومی سطح رفاه مردم است. بعضی از کشورها مانند کشورهای عربی این رفاه اجتماعی را با استفاده از منابع طبیعی و خدادادی مثل نفت پیگیری می‌کنند، اما بسیاری از کشورهای دیگر رفاه اجتماعی را به‌وسیله اقتصاد پررونق و پویا پیگیری می‌کنند.

وی با بیان اینکه رونق اقتصادی برای دولت درآمدی به‌اسم مالیات ایجاد می‌کند، گفت: هرچقدر این اقتصاد پویاتر باشد، درآمد دولت از قبال مالیات‌ها افزایش پیدا می‌کند، این موارد در فرمایشات مقام معظم رهبری مستتر است. باید مالیات خیلی جدی گرفته شود، اما متأسفانه در ایران عمدتاً حقوق‌بگیران مالیات می‌دهند و بسیاری از شغل‌های غیرمولد مثل واسطه‌گران و سوداگران از قلمرو دریافت مالیاتی به‌دور هستند.

این کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: فشارهای اقتصادی و تحریم‌ها به‌دلیل بی‌توجهی به تولید ملی است. دولت‌ها ضعف خود را با افزایش اتکای به درآمدهای نفتی جبران کنند. این در حالی است که  مقام معظم رهبری در سال 74 فرمانی به دولت وقت مبنی بر تبیین سیاست‌های بلندمدت بدون اتکای به نفت دادند. بعد از این دستور چهار دولت با تابلوهای سیاسی مختلف و در ظاهر با اختلافات معنادار سیاسی به‌روی کار آمدند که در بسیاری از کارکردهای اقتصادی مانند وابستگی به نفت شبیه هم بودند.


  منبع: تسنیم

ارسال نظرات