عدم همکاری نهادهای کهگیلویه و بویراحمد در ساماندهی کودکان کار و خیابانی
استان کهگیلویه و بویراحمد دارای هشت شهرستان و چندین بخش و دهستان با آب و هوایی متنوع و با فرهنگهای خاص خود است که از گچساران بام نفتی ایران گرفته تا دنای سرافراز دارای مشکلات مشهود اجتماعی هستند.
در چندین خبری که از سوی خبرنگاران ما انعکاس داده شد همواره بر حضور گداها مخصوصا گداهای پاکستانی که به نوعی چهره شهر را نازیبا جلوه میدهند تاکید شده اما از آغاز تعطیلات تاکنون اقدامی مبنی بر جمعآوری آنها صورت نگرفته است.
حال باید گفت که چه کسی مسئول جمعآوری گداهای شهر یاسوج و دیگر شهرستانهای کهگیلویه و بویراحمد است؟ نیروی انتظامی، شهرداری یا وزارت کشور واقعا چه کسی مسئول است.
این که گداهای افغانی و پاکستانی چگونه وارد میشوند خود جای سوال است ولی تا کی باید سکوت اختیار کنیم و اقدامی اساسی انجام ندهیم؟
بحث اینکه گداها تنها در استان کهگیلویه و بویراحمد هستند، نیست چرا که بدون اغراق در همه شهرها و استانها وجود گداها کاملا مشهود است اما واقعا چرا مسئولان و متولیان اجرایی اقدامی در این خصوص نمیکنند.
تاکنون تعداد زیادی از کودکان کار و خیابانی جمعآوری و ساماندهی شدند که جای قدردانی از حوزه اورژانس اجتماعی شهرستان بویراحمد دارد ولی با این وجود همچنان بهدلیل عدم هماهنگی بیندستگاهی آنگونه که باید و شاید کودکان کار ساماندهی نشدند.
در سطح شهر یاسوج کودکان خیابانی و کار زیادی به چشم میخورد که بعضا به ادارات مربوطه و متولی ساماندهی خود میرود اما کمتر مدیر و مسئولی به این موضوع توجه کرده که این کودک چه آسیبهای اجتماعی در کمینش است.
ساماندهی کودکان کار و خیابانی تنها وظیفه بهزیستی و اورژانس اجتماعی نیست بلکه بر اساس آییننامه مورخ 84/4/26 مصوب هیئت وزیران در چهارم مردادماه سال 84 به دستگاههای ذیصلاح ابلاغ شد.
بر اساس آییننامه ساماندهی کودکان خیابانی سازمان بهزیستی موظف است نسبت به شناسایی، جذب، پذیرش و انجام امور مددکاری و روانشناسی اقدام کند.
در این بین ارگانهایی از جمله نیروی انتظامی در راستای برقراری امنیت در تمامی مراحل اجرایی و تعیین تکلیف کودکان خیابانی بزهکار اقدام کند و دادگستری در اجرای صدور مجوزها و احکام قضایی لازم در مراحل مختلف ساماندهی و ارائه مشاوره حقوقی لازم جهت تسهیل ساماندهی کودکان خیابانی دخیل است.
شهرداری در راستای تخصیص و تجهیز فضای فیزیکی مناسب جهت اجرای مراحل ساماندهی، تامین امکانات مورد نیاز ساماندهی یا اجرای تصمیمات کارگروه اجتماعی استان موظف به همکاری است.
وزارت کار و امور اجتماعی ارائه تسهیلات اعتباری اشتغالزا، آموزش رایگان مهارتهای شغلی به خانواد کودکان خیابانی و وزارت بهداشت و درمان تامین نیازهای بهداشتی و درمانی کودکان خیابانی و ارائه خدمات بهداشت و درمانی از وظایف محوله به دستگاههای مربوطه است.
سازمان صدا و سیما به نوبه خود و بر اساس رسالت خبری و اطلاعرسانی موظف به انجام اقدامات فرهنگی و تبلیغی لازم، تهیه برنامهها و تیزرهای لازم برای آگاهسازی اقشار جامعه و همکاری رسانهای با سازمانهای مسئول است.
جمعیت هلالاحمر نیز میتواند در تامین خدمات حمایتی و انساندوستانه جهت کودک و خانواده وی در حد مقرر بر حسب درخواست بهزیستی استان اقدام کند و کمیته امداد اعمال حمایتهای لازم از خانوادههای تحت پوشش حمایتی که دارای کودکان خیابانی هستند را مدنظر قرار دهند.
بر اساس آییننامه مصوب هیئت وزیران وزارت آموزش و پرورش میتواند در راستای هشدار و آگاهسازی اولیاء دانشآموزان از طریق طرح مسئله توسط انجمنهای اولیاء و مربیان، شناسایی و راهنمایی دانشآموزانی که در معرض آسیب بوده و شناسایی و راهنمای دانشآموزانی که در معرض آسیب هستند و ارائه آموزشهای لازم و آگاهسازی دانشآموزان توسط مربیان و معلمان در خصوص خطرات فرار از خانه و دامهای اجتماعی اقدام و همکاری لازم را در ساماندهی کودکان کار و خیابانی داشته باشد.
با این وجود و بر اساس مصوبه هیئت وزیران وظایف دستگاههای مربوطه کاملا مشخص بوده ولی تاکنون اقدام قابل قبولی در راستای ساماندهی کودکان کار و خیابانی صورت نگرفته است.
بر اساس گزارشهای اعلام شده اورژانس اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد اقدامات خوبی در راستای ساماندهی کودکان کار و خیابانی انجام داده است که عمده آنها شناسایی کودکان در محلهای پرتردد، ارجاع به واحد کودکان کار و خیابان، پذیرش و تشکیل پرونده به همراه والدین، انجام مشاوره تخصصی، پیگیری امور تحصیلی، ارائه کمکهای مالی و موردی و .... بوده است.
امید است در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به نام سال دولت و ملت، همدلی و همزبانی نامگذاری شده شاهد همافزایی و همکاری هرچه بیشتر بین دستگاهی در سطح کهگیلویه و بویراحمد باشیم تا از آسیبهای اجتماعی کاسته شود.