سخنگوی شورای نگهبان به سابقه طرح استانی شدن انتخابات اشاره کرد و گفت: برخی ایرادات از جمله اصل ۶۵ قانون اساسی و مربوط به تحمیل هزینه‌ها در قالب طرح بود و یا اصل ۶۲ قانون اساسی، بنابراین امکان این که طرح استانی شدن انتخابات رد شود وجود دارد.
کد خبر: ۸۵۱۳۹۴۵
|
۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۳

 

 


خبرگزاری بسیج مازندران، نجاتالله ابراهیمیان در ارتباط تلفنی با برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری درباره طرح استانی شدن انتخابات، اظهار کرد: شورای نگهبان در این مرحله از فرآیند قانون‌گذاری هیچ دخالتی ندارد و باید منتظر باشیم تا این طرح همه مراحل خود را در مجلس شورای اسلامی طی کند.

 

وی افزود: تنها سابقه‌ای که درباره این طرح وجود دارد این است که شورای نگهبان در سال ۸۶ درباره طرح مشابه‌ای اظهار نظر کرده است.

 

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: برخی ایرادات از جمله اصل ۶۵ قانون اساسی و مربوط به تحمیل هزینه‌ها در قالب طرح بود و یا اصل ۶۲ قانون اساسی، بنابراین امکان این که طرح استانی‌شدن انتخابات رد شود وجود دارد.

 

این مسئول خاطرنشان کرد: ایرادات دیگری که نقش محوری در اظهار نظر شورای نگهبان داشت مربوط به بندهایی از اصل سوم قانون اساسی به ویژه بند ۸ بود که مقرر می‌دارد مشارکت عامه مردم در تعیین سرنوشت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خویش و بند ۹ و بند پانزدهم این اصل و همچنین اصل ششم قانون اساسی است.

 

ابراهیمیان بیان کرد: نظر شورای نگهبان در آن زمان این بود که اجرای طرح استانی‌شدن انتخابات موجب کمتر شدن مشارکت مردم در انتخابات می‌شود.

 

وی اضافه کرد: در اصل ششم قانون اساسی هم اتکا به آرای عمومی مورد توجه قرار گرفته است و استنباط شورای نگهبان این بود که اجرای این طرح موجب تقلیل اتکا به آرای عمومی و کاهش مشارکت خواهد شد.

 

نوبخت: طرح استانی شدن انتخابات مجلس نيازمند بازنگری است

 

در همين حال يکی از مخالفان اين طرح دولت بوده که معتقد است اين طرح با اشکالات متعددی مواجه است. دراين ارتباط نوبخت معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزی نيز در سخنانی بابيان اين‌که طرح استانی شدن انتخابات مجلس نيازمند تغييراتی است، بیان کرد: دولت با کليات طرح استانی شدن انتخابات مجلس موافق است، اما برخی تبصره‌ها و ماده‌های آن بايد بازنگری شود.

 

سخنگوی دولت تاکيد کرد: برخي از استان‌هاي کشور شرايط اجرای طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی را ندارند.

 

معاون رئيس جمهور خاطرنشان کرد: اميدوارم با اصلاحاتی که در اين طرح ايجاد می شود، اين اشکالات رفع شود.

 

پيش از اين حجت الاسلام انصاری معاون پارلمانی رئيس جمهور پس از تصويب آن در مجلس در سخنانی گفت: کشور ما دارای قوميت‌ها، مذاهب و زبان‌های مختلف است که در حال حاضر از تمامی آنها در مجلس نماينده وجود دارد اما ممکن است با تصويب چنين طرحی اين وضعيت دچار اخلال شود اما از آن جايی که طرح فعلی می تواند به زعم برخی تحليل گران درنظام پارلمانی کشور تغييرات جدی ايجاد کند پل ارتباطی بين مردم و حاکميت قطع خواهد شد و پول‌های کثيف در انتخابات فعال می شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها