كامران باقريلنكراني ادامه داد: این اتفاق ساده ای نیست که در طی نزدیک به 50 روز هواپیماهای متعدد، سلاحهای ممنوعه را بر سر یک ملت بی دفاع و مظلوم بریزند و جهان هم به راحتی از کنار آن بگذرند حتی تلاش کند که در سازمان ملل متحد به جای اینکه نیروی متجاوز را محکوم کند مظلومی که بمباران میشود را محکوم کند.
وي اضافه كرد: عصری که در آن به سر میبریم چنین عصری است و ممکن است گمان کنیم که خودمان از این موضوع بری هستیم اما واقعیت این است که اگر به اوقات خود نگاه کنیم مشاهده میکنیم که بسیاری از طاعات و دقایق و لحظات عمر ما بی یاد خدا میگذرد و اگر نسبت آن را بخواهیم با آنچه که وظیفه ماست، بگیریم تقریباً نسبت خیلی روشنی ندارد.
عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي شيراز گفت:: هر چقدر هم با ابزارها و فنون و جلوههای مختلف دنیا آشنا میشویم بهتر میتوانیم دنیا را فتح کنیم و این غفلتها بیشتر و بدتر میشود.
وی خاطرنشان کرد: در همچنین زمانهای خداوند با بندگان صالح خود حجت را بر ما تمام کرده است و به ما این مطلب را کاملاً عیان و برجسته نشان داده که در چنین زمانهای هم میتوان بنده خدا بود و از یاد خدا غافل نبود.
لنکرانی گفت: این مرد بزرگ از این جهت که به ما بفهماند در این زمانه نیز میتوان بنده خدا بود و غفلت نورزید، حجت خدا بر ماست البته کار اسانی نیست اما شدنی است و زندگی این بزرگوار به ما نشان داد این کار شدنی است.
براساس اين گزارش، منتخب مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری نيز در اين مراسم با بیان اینکه علمای عرفان سه مرحله تجلیه، تخلیه و تحلیه را برای تزکیه ذکر کردهاند که جامع این سه مرحله همان تزکیه است و در قرآن مجید ذکر شده است، گفت: برای اینکه ما بتوانیم به تزکیه نفس نائل شویم باید به این مراحل توجه کنیم.
آیتالله احمد بهشتی، به تشریح هر کدام از این مراحل پرداخت و افزود: تجلیه این است که انسان احکام خدا، واجبات و محرمات را اجرا کند و تا آنجایی که میتواند مستحبات و ترک مکروهات انجام دهد و همانند آن است که آینه را جلا دهیم.
وي خاطرنشان کرد: تازه اینها مرحله ظاهر است و تنها ظاهر درست میشود ولی وقتی به طرف باطن میرویم آنجا غوغاست و باید آن را از رذایل تخلیه کنیم و از هر آفت و چیزی که ریشه زده و مضر به حال انسان است، خالی شویم.
منتخب مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: اگر تخلیه صورت نگیرد و حتی به همان صورت عبادات و ترک محرمات صورت گیرد اما انسان اوصاف و خلقیات زشت و حیوانی را از خود دور نکند، همانند یک ماشین پر از زباله است که تمام زبالهها مانند بخل، حسد، غرور، کبر و غیره را همراه خود حمل میکند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه همچنین به مرحله تحلیه اشاره کرد و گفت: تحلیه خود را با کمال انسان زینت دادن است اما تا زمانی که رذایل در وجود انسان باشد، فضائل ورود نمیکنند پس باید اول تخلیه صورت گیرد تا تحلیه شویم.
عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان ضمن برشمردن برخی از ویژگیهای آیتاللهالعظمی بهجت عنوان کرد: آن عالم ربانی تنها به دنبال فقه اصغر و رساله نوشتن نبود بله تمام اینها لازم است اما کافی نیست و مگر میتوان بدون رساله عملی این مراحل را طی کنیم اما در عین حال نیز به دنبال فقه اکبر بود لذا ما نیز باید به دنبال فقه اکبر باشیم و از فقه اصغر به فقه اکبر دست یابیم.
فرزند آیتاللهالعظمی محمد تقی بهجت نیز در این مراسم با اشاره به اقدامات پدر مرحوم خود گفت: مرحوم آیتاللهالعظمی بهجت در جهاد بزرگ علمی حوزه را در زمینه علوم نقلی مسلح کرد.
حجتالاسلام والمسلمین علی بهجت، با اشاره به شاگردي آيتالله بهجت نزد آيتالله قاضي، گفت: آیتالله قاضی دو نفر را برای این کار تعیین کرده بود که یکی علامه طباطبایی و دیگری آیتالله بهجت بود و علامه طباطبایی بار بزرگی را به مقصد رساند و رسالت عقلی حوزه را به سر منزل مقصود رساند زیرا تنها با بیان احکام دین که نمیتوان پاسخ مارکسیستها مکاتب دیگر را داد لذا آیتالله بهجت نیز بار عرفان را به دوش گرفت.
حجتالاسلام بهجت با بیان اینکه علما با رنج فراوان ما را به این مرحله رساندند، گفت: در این راه دو مقصد بود یکی علم فقه اصغر بود که در این زمینه کارهای بزرگی انجام شد و دیگری فقه اکبر که البته علمایی نیز بودند که در هم جهت فقه اصغر و هم فقه اکبر و سیر الیالله حرکت کردند البته وجود چنین علمایی بسیار به ندرت اتفاق میافتد.
وی با اشاره به مراحل سیر الی الله عنوان کرد: کسانی که خداوند از معرفت خود به آنها چشانده بود دارای احوالات دیگری در این سیر بودند به عنوان مثال برای ما افراد عادی امروز و فردا فرقی ندارد و هیچ تفاوتی میان لحظات خود احساس نمیکنیم اما عارفان اینگونه نبودند چنانچه حال و احوال آیتاللهالعظمی بهجت نیز در ایام سال متفاوت بود.