دانشجویان بسیجی دانشگاههای مشهد در نامه‌ای به رئیس جمهور:
تکیه دولت­های نهم و دهم بر ظرفیت بی ­پایان قشر دانشگاهی، علی رغم کاستی­­­های فراوان در زمینه­ تولید اشتغال و کنترل شرایط اقتصادی کشور، زمینه­ ساز جهش­های عظیم علمی، پژوهشی و فناوری گشت.
کد خبر: ۸۵۲۲۴۴۶
|
۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۹
به گزارش خبرگزاری بسیج، بسیج دانشجویی  دانشگاه های شهر مقدس مشهد خطاب رئیس جمهور نامه ای سرگشاده منتشر کردند.

متن این نامه به شرح ذیل می باشد:

جناب آقای دکتر حسن روحانی

رئیس جمهور محترم و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی

سلام علیکم؛

فرا رسیدن اعیاد شعبانیه و سالروز آزادسازی خرمشهر، روز ملی مقاومت، ایثار و پیروزی را به شما و مسئولین و خدمتگذاران مردم در دولت محترم، ملت سرافراز و مقاوم ایران، رهبر عظیم الشأن انقلاب و همچنین قطب عالم امکان حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا له فداه تبریک و تهنیت عرض نموده و از خداوند منان توفیق حضور و استواری در راه حماسه­آفرینان دشت کربلا را مسئلت می­نماییم.

آنچه از این دریای بیکران آموخته و می­آموزیم، حفظ عزت و شرف و اقتدار است؛ سر دادن ندای هیهات من الذله در برابر طاغوت زمان است؛ دفاع از حق و اعتماد به وعده­ی الهی در پیروزی حقیقی است؛ همانطور که در قرآن می­فرماید: «ان تنصروا الله ینصرکم...». لذا با این سرمشق حسینی که اگر دین خدا را نصرت کنید، خدا شما را نصرت خواهد نمود، عزم خود را جزم کرده تا با تقویت پایه­های کشور در فرهنگ، علم، اقتصاد، صنعت و فناوری بتوانیم عزت روز افزون را برای کشور و نظام اسلامی فراهم آوریم. ما بر این حدیث شریفه از امیرمؤمنان که می­فرماید: «علم قدرت است، هر کس آن را داشته باشد می­تواند تحکم کند و هر کس که نداشته باشد مورد تحکم قرار می­گیرد» باور داریم.

بر اساس برنامه پنجم توسعه، توسعه­ی قطب­های علمی و تولید علم بومی، دستیابی به جایگاه برتر علمی و فناوری در منطقه و تثبیت آن، راه­اندازی و تجهیز آزمایشگاه­های کاربردی در دانشگاه­ها و مراکز علمی، توسعه و انتشار فناوری و حمایت از شرکت­های دانش بنیان، ایجاد فرصت­های شغلی مناسب برای نخبگان، مشارکت دادن انجمن­های علمی، نخبگان و دانشمندان در امور علمی و پژوهشی و اختصاص بودجه­های پژوهشی و تحقیقاتی به آنان باید اصلی­ترین برنامه­های دولت در حوزه­ی علم و فناوری باشد.

همچنین براساس تأکیدات مقام معظم رهبری در ذیل سیاست­های کلی علم و فناوری، جهاد مستمر علمی با هدف کسب مرجعیت علمی و فناوری در جهان، تحقق دانشگاه اسلامی، تقویت عزم ملی و افزایش درک اجتماعی نسبت به اهمیت توسعه علم و فناوری و از همه مهمتر افزایش سهم علم و فناوری در اقتصاد و درآمد ملی من جمله مهترین وظایف قرار گرفته بر دوش دولت می­باشد.

امّا متأسفانه آنچه که امروز در اکثر فضاهای دانشگاهی می­بینیم رکود، درجا زدن و عدم پرداختن به مشکلات اساسی کشور می­باشد. امروز عده­ای با سوء تعبیر از فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر مشارکت جوانان و علی الخصوص جوانان دانشجو در فعالیت­های سیاسی و ارائه­ی تحلیل سیاسی، دانشگاه را به میدان رقابت احزاب بدل کرده­اند و با تحریک احساسات دانشجویان و غبارآلود نمودن فضای دانشگاه مترصد فرصتی برای استفاده­های حزبی و جناحی خود هستند؛ آیا نشنیده­اند که ایشان فرموده­اند: «نگذارید دانشگاه جولانگاه حرکات سیاسی شود»؟!! حرکتی که دشمنان این ملت به دنبال رقم خوردن آن هستند تا از این طریق نگذارند هدف اصلی دانشگاه که همان تولید علم و فناوری است، محقق گردد؛ و دل مردگی دانشجویان و عدم علاقه­ی به انجام امور علمی و پژوهشی نیز ریشه­ی در همین مسائل حاشیه­ای دارد. در شرایطی که علی رغم وعده­های دولت، چرخ­های زنگ زده صنعت نمی­چرخد و چشم امید فعالین عرصه­ی دیپلماسی آن بجای ظرفیت درون­زای کشور به بیرون مرزهای آن معطوف شده است، طبیعتاً رقبتی برای انجام این قبیل امور باقی نمی­ماند.

کاهش رتبه علمی کشور در جهان، پایین آمدن نرخ تولید علم، انحلال پژوهشگاه فضایی ایران، تعطیلی معاونت فناوری­های پیشرفته سازمان انرژی اتمی، انحلال مرکز تحقیقات وب، روشن نبودن وضعیت مرکز نرم‌افزار‌های متن‌باز، عدم رسیدگی به مشکلات پیش روی مراکز تحقیقاتی نظیر پژوهشگاه صنعت نفت با داشتن قریب به 2200 کارمند و محقق و بسیاری دیگر از پسرفت­های حوزه­ی علم و فناوری نشان دهنده­ی آن است که مسئولین امر آنطور که باید و شاید در اجرای اسناد بالادستی دقت نظر ندارند.

تکیه ­ی دولت­های نهم و دهم بر ظرفیت بی­پایان قشر دانشگاهی، علی رغم کاستی­­­های فراوان در زمینه­ی تولید اشتغال و کنترل شرایط اقتصادی کشور، زمینه­ساز جهش­های عظیم علمی، پژوهشی و فناوری گشت. رتبه اول رشد تولید علم در جهان (یازده برابر متوسط جهانی)، رتبه نخست جهانی در ریشه­کن کردن بیماری­های واگیردار، پنجمین قطب جنگنده­های رادارگریز در جهان، پنجمین کشور جهان در طراحی، ساخت و هوشمندسازی ربات آدم نما، پنجمین کشور جهان در ساخت فضاپیماهای ماهواره­بر، پنجمین قدرت سایبری جهان، هشتمین کشور جهان در تولید موشک­های بالستیک، قرار گرفتن در میان هشت کشور برتر جهان در زمینه­ی تأسیسات هسته­ای تنها نمونه­هایی از پیشرفت کشور در زمینه­های مختلف پزشکی، نظامی و حوزه­های مختلف علوم مهندسی می­باشد؛ و مطمئناً بخش عظیمی از این دستاوردها حاصل تلاش قشر دانشگاهی کشور بوده است. لذا    می­توان با الگو گرفتن از این تجربه و با بکارگیری دانشجویان و اساتید نخبه، بار دیگر روحیه نشاط و شادابی را به فضای دانشگاهی کشور دمید.

اصلاح نحوه­ی رتبه­بندی اساتید، اصلاح شیوه­ی ارزش­گذاری دروس و مقالات علمی - پژوهشی، مبارزه با مفاسد علمی، آموزشی و پژوهشی، تقویت تشکل­های علمی - پژوهشی دانشجویی اعم از انجمن­های علمی دانشگاه­ها و هسته­های علمی و پژوهشی بسیج دانشجویی، تخصیص اعتبارات لازم و ملزم نمودن دستگاه­های مرتبط به همکاری و دخالت دادن قشر دانشگاهی در انجام طرح­ها و پروژهای اساسی کشور نمونه اقداماتی است که دولت می­تواند در راستای تقویت فضای علمی و پژوهشی کشور به انجام رساند. همچنین توجه به دین و فرهنگ که یکی از دغدغه­های اصلی رهبر انقلاب و مراجع اعظام تقلید می­باشد، امری ضروری است. دقت نظر در پرورش دینی، فکری و اعتقادی دانشجویان یکی از اساسی­ترین وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی      می­باشد که جنابتان به عنوان رئیس آن در حال خدمت می­باشید. لذا امید می­رود با اهتمام به این موضوع و بهره­مندی از سند دانشگاه اسلامی از بروز و ترویج افکار سموم در دانشگاه­ها، فعالیت و عضوگیری نحله­های فکری منحرف و تخریب اندیشه­ها و تفکرات دینی و انقلابی جلوگیری نمایید و زمینه­ی فعالیت را برای جوانان مؤمن و انقلابی فراهم آورید؛ چرا که بنا به فرموده مقام معظم رهبری: « این جوانان مؤمن و انقلابی­اند که در روز خطر سینه سپر می­کنند».

جناب رئیس جمهور، وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری، دست اندر کاران حوزه علمی و پژوهشی دولت محترم، همانطور که در نامه­های قبل نیز ذکر گردید، به نمایندگی از فعالان بسیج دانشجویی خراسان بار دیگر اعلام می­داریم، ما با تمام قوا در راستای رسیدن به اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایستاده­ایم و یقین بدانید با همدلی و همزبانی، جهت تحقق وعده­های انقلاب اسلامی، دوشادوش دولت و سایر خدمتگذاران ملت برای جهاد در حوزه­ی فرهنگ و علم و اقتصاد آماده­ایم. باشد که با تلاش در راستای رساندن ایران اسلامی به قله­های پیشرفت، عزت ملت، رضایت رهبر و خشنودی امام عصر (عج) را به ارمغان آوریم.

 

بسیج دانشجویی

دانشگاه فردوسی مشهد

دانشگاه فنی شهید منتظری

دانشگاه آزاد واحد مشهد

دانشگاه پیام نور مشهد

و دانشگاه‌های غیر انتفاعی
ارسال نظرات