خبرهای داغ:
مسئول ستاد اعتکاف مردمی در همدان با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود ۶ هزار نفر در دهه آخر ماه رمضان در همدان معتکف شوند، گفت: مراسم معنوی اعتکاف در ۸ مسجد شهر همدان برگزار می‌شود.
کد خبر: ۸۵۳۵۷۵۸
|
۱۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، مهدی صلواتیان با اشاره به اینکه امسال حدود 6 هزار نفر در همدان معتکف می‌شوند، اظهار داشت: همدان تنها شهر در کشور است که طبق سنت پیامبر 3 دوره اعتکاف را برگزار می‌کند.

وی با اشاره به اینکه مردم بر اساس سیره نبوی حضرت محمد(ص) در ماه مبارک رمضان معتکف می شدند، بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود تا 3500 معتکف از همدان و 2500 معتکف از سایر شهرستانها از این مراسم معنوی در ماه رمضان بهره بگیرند.

مسئول ستاد اعتکاف همدان با بیان اینکه توجه به سنت اصیل نبوی، وظیفه‌ای بر دوش ماست که باید در مقالات، ‌مراسم‌ها و خود ایام اعتکاف گفته شود، عنوان کرد: همدان مردمی ترین ستاد اعتکاف را دارد که تمام هزینه‌های آن را خود مردم تقبل می‌کنند.

وی گفت: مراسم معنوی اعتکاف در ماه مبارک رمضان در همدان در سه دوره سه روزه از مورخ 21 الی 29 ماه رمضان ویژه خواهران و برادران مومن برگزار می‌شود که حدود سه چهارم از جمعیت معتکفان همدان را خواهران تشکیل می‌دهند.

صلواتیان با اشاره به اینکه مسجد جامع همدان در هر دوره ظرفیت پذیرش یک هزار نفر را دارد، افزود: در دور دوم اعتکاف رمضان در مسجد جامع همدان، دانشجویان، طلاب و دانش‌آموزان بیشترین شرکت‌کنندگان را تشکیل می‌دهند.

وی اظهار داشت: این مراسم معنوی در 8 مسجد شهر همدان شامل؛ مسجد جامع همدان، مسجد بقیه‌الله میدان میشان، مسجد حضرت ابوالفضل حصار امام، مسجد حضرت رسول علی‌آباد فرهنگیان در یک دوره خواهران و یک دوره برادران، مسجد جامع جورقان، مسجد جامع قهاوند، مسجد جامع مریانج، یکن‌آباد در یک دوره و مسجد بنی‌فاطمه در شهرک شهید بهشتی در یک دوره خواهران و یک دوره برادران برپا می‌شود.

مسئول ستاد اعتکاف همدان با اشاره به اینکه امسال تعداد مساجدی که اعتکاف را برگزار می‌کنند افزایش یافته است، تصریح کرد: در مسجد جامع ملایر حضور 500 معتکف پیش‌بینی شده، ضمن اینکه این مراسم در مسجد روستای کهنوش تویسرکان، در مساجد روستای دستجرد و شیرین سو کبودراهنگ و مسجد صالح‌آباد برپا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اعتکاف در مسجد جامع همدان در 3 صحن و 3 دوره برگزار می‌شود، عنوان کرد: قرار دادن حریم به خاطر بازسازی بخشی از مسجد جامع همدان توسط میراث فرهنگی سبب شده تا در هر دوره حدود 700 نفر از حضور در این مراسم بی‌بهره بمانند.

صلواتیان افزود: بخشی از ظرفیت مسجد جامع به این طریق اشغال شده و پذیرش معتکفان در مسجد کاهش می‌یابد اما برخی فکر می‌کنند تعداد اعتکاف کنندگان در همدان کاهش داشته که این صحیح نیست، ضمن اینکه کم بودن زیرساخت‌هایی چون سرویس بهداشتی در مسجد جامع مشکل دیگری است.

وی با اشاره به برنامه‌های فرهنگی پیش‌بینی شده در این مراسم معنوی در همدان تصریح کرد: در این دوره‌ها به ویژه برای دور دوم که غالب معتکفان را دانش‌آموزان، دانشجویان و طلاب تشکیل می‌دهند، مباحثی در زمینه؛ افزایش جمعیت، ازدواج آسان، سبک زندگی اسلامی، دوست‌یابی، محرم و نامحرم، مبارزه با جنگ نرم، بصیرت، احکام، ولایت فقیه، تربیت اسلامی، مشاوره، تفسیر و ختم قرآن و تصحیح نماز پیش‌بینی شده است.

مسئول ستاد اعتکاف مردمی در همدان گفت: همچنین مسابقات فرهنگی- معنوی و برنامه شبی با شهدا در هر دوره یک شب که با خاطره گویی رزمندگان دوران دفاع مقدس همراه است، انجام می‌گیرد.

وی گفت: به طور تقریبی حدود 90 نفر در این دوره‌ها کار تبلیغی انجام می‌دهند و در مجموع حدود 200 برنامه فرهنگی مبلغ و مبلغات و هزار برنامه فرهنگی در این ایام در همدان برگزار می‌شود.

صلواتیان گفت: از خواهران 9 سال به بالا و در آقایان نیز از 15 سال به بالا ثبت نام می‌شود، ضمن اینکه حضور فرزندان کمتر از این سن نیز درکنار پدران و مادرانشان بلا مانع است.

وی با اشاره به اینکه مراسم وداع با رمضان نیز در عصر روز آخر اعتکاف در مسجد جامع برگزار می‌شود، تصریح کرد: در این مراسم دعای وداع و مداحی انجام می‌شود.

مسئول ستاد اعتکاف همدان با بیان اینکه ثبت‌نام از معتکفان در مساجد برگزار کننده اعتکاف انجام می‌شود، گفت: روزهای 11 تا 14 تیرماه صبح ها از ساعات 10الی 12 و بعد از ظهرها از ساعت 17:30 الی 19:30 ثبت نام انجام می‌گیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات