مدیرعامل انجمن دیابت ایران:
مدیرعامل انجمن دیابت ایران با هشدار نسبت به بیماران دیابتی که بدون آموزش روزه می‌گیرند، از روزه‌داری ۵۰ میلیون مسلمان دیابتی در جهان خبر داد و گفت: بیشترین ایرانیان دیابتی در یزد و در خاورمیانه نیز بیشترین دیابت متعلق به کشور کویت است.
کد خبر: ۸۵۳۶۳۶۶
|
۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، امیرکامران نیکوسخن در نشست خبری دیابت و رمضان اظهار داشت: در سالی که گذشت 400 میلیون نفر در دنیا دچار دیابت بودند که 5 میلیون نفر از آنان جانشان را از دست دادند و عوارض هزینه‌های این بیماری در سال 2014 نیز بالغ بر 550 میلیارد دلار بوده است.

وی ادامه داد: در سالی که گذشت در ماه مبارک رمضان 50 میلیون مسلمان که دیابت نوع 2 داشتند، روزه گرفتند. براین اساس روزه‌داری نیز به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله چگونگی کنترل قند خون، نوع درمان، داشتن اطلاعات کافی، وجود یا عدم وجود عوارض دیابت و در نهایت داشتن بیماری‌های همراه دیابت مهم است.

مدیرعامل انجمن دیابت ایران با بیان اینکه روزه‌داری برای بیماران دیابت تاثیرات خاصی دارد، توضیح داد: مثلا مواردی که یک روزه‌دار سالم رعایت می‌کند متفاوت با یک بیمار دیابتی است. به طور مثال بیمار دیابتی مصرف قند ساده را باید ممنوع و محدود کند. کنترل قند خون یک بیمار دیابتی باید به صورت روزانه انجام شود و این باور که کنترل قند خون روزه را باطل می‌کند، غلط است. 

نیکوسخن به خطرات روزه‌داری برای بیماران دیابتی از جمله افت قند خون و کم‌آبی اشاره کرد و افزود: هنوز گارد لاین (راهنماهای بالینی) کاملی برای بیماران دیابتی جهت روزه‌داری وجود دارد و فقط هر 5 سال یک راهنمای بالینی از طریق کشور آمریکا منتشر می‌شود که خوشبختانه پزشکانی که این راهنمای بالینی را تهیه می‌کنند، مسلمان هستند.

وی با بیان اینکه برخی داروها باعث افت قند خون می‌شود، بیان داشت: یک بیمار دیابتی باید یک تا 2 ماه قبل از ماه مبارک رمضان ارزیابی‌های لازم را برای روزه‌داری انجام دهد و این دقت را داشته باشد که علائم افت خون از رندم 7.5 پایین‌تر و 250 بالاتر خطرآفرین است و باید روزه‌داری را قطع کند. 

مدیرعامل انجمن دیابت ایران در ادامه با اشاره به مطالعه‌ای در 4 کشور مسلمان درباره روزه‌داری بیماران دیابتی عنوان کرد: 40 درصد این بیماران بدون مشاوره روزه‌ می‌گرفتند و 36 درصد از آنان نیز خودشان داروهایشان را تغییر می‌دادند و این باعث شده بود که نیمی از این بیماران مجبور شوند روزه‌داری خود را قطع کنند. 

نیکوسخن با انتقاد از برخی پزشکان عمومی که بدون هیچگونه آموزشی برای بیماران دیابتی دارو تجویز می‌کنند، عنوان کرد: مهمتر از دارو برای یک بیمار دیابتی آموزش است به طوری که امروز شاهد آن هستیم بیمه مرتبط با ارتش برای پوشش انسولین در وهله نخست آموزش بیمار را مطالبه می‌کند. 

وی با بیان اینکه متاسفانه اکثر بیماران دیابتی برای روزه‌داری آموزش لازم را فرا نمی‌گیرند، بیان داشت: به طور مثال این دسته از بیماران باید بدانند که دیابتی نوع یک نمی‌تواند روزه بگیرد و دیابتی نوع 2 نیز در صورت تزریق انسولین نباید روزه بگیرد کما اینکه بیماران دیابتی خاصی داریم که می‌توانند با بهره‌گیری از انسولین‌های جدید و فراگرفتن آموزش‌های لازم روزه خود را بگیرند ولی متاسفانه در جامعه اکثر بیماران دیابتی آموزش لازم را فرا نگرفته‌اند و یک‌سوم این بیماران مجبور می‌شوند روزه‌داری خود را قطع کنند.

مدیرعامل انجمن دیابت ایران با هشدار نسبت به خطر مرگ برای بیماران دیابتی که بدون مشورت و راهنمایی‌های لازم روزه می‌گیرند، خاطرنشان کرد: متاسفانه در غالب کشورها آمار دقیقی از تعداد بیماران دیابتی وجود دارد. مثلا در 6 کشور خاورمیانه آمار بیماران دیابتی نوع یک به دست آمده است ولی در ایران چنین آماری وجود ندارد و این در حالی است که یک بیمار دیابتی باید به صورت 24 ساعته بتواند با کادر درمانی خود در تماس باشد و قابل توجه است که  بیشترین ایرانیان دیابتی در یزد و در منطقه خاورمیانه در کویت هستند.

ارسال نظرات