گزارشی از اعتراف هافینگتون پست درباره رسانههای معاند نظام
بهنود، روزآنلاین و هیووس؛ 3 نامی که «وطنفروشی» را معنا میکنند
تربیت شدگان موسسه هیووس علاوه بر جمعآوری اطلاعات از داخل ایران وظیفه دارند تا هر موضوع کوچکی را با داغ کردن در شبکههای اجتماعی و تعداد انبوهی از سایتها و رسانههای ضدانقلاب تبدیل به یک شبهه بحران کنند.
به گزارش بسیج، چندی پیش روزنامهی هافینگتون پست به بررسی نقش شبکههای اجتماعی و رسانههای عمومی در تشدید درگیریها در اوکراین پرداخت.
این روزنامه با توجه به شواهد بدست آمده از یک تحقیق در دانشگاه نیویورک نشان داد که شبکههای اجتماعی و رسانهها مهمترین ابزار تبادل و انتشار اطلاعات میان تظاهرکنندگان اوکراینی و فعالان سیاسی این کشور در خارج از کشور بوده است.
طبق اطلاعات بدست آمده از این تحقیق با وجود آنکه زبان مردم اوکراین اسلاوی است اما حدود 44 تا 53 درصد مکالمات مرتبط با انقلاب اوکراین به زبان انگلیسی بوده و از مبدا کشورهای اروپایی انجام شده است.
دادههای بدست آمده در این تحقیق نشان میدهد که صفحات فیس بوک نقش موثری در پررنگ شدن درگیریها در اوکراین داشتهاند.
صدای آمریکا نیز چندی بعد به بررسی اثر رسانهها در انقلاب نارنجی در سال 2004 پرداخت.
این سایت به واکاوی نقش روزنامه اینترنتی «گونگادزه» در سازماندهی تظاهراتها میپردازد و از قول جاشوا تاکر استاد علوم سیاسی دانشگاه نیویورک در این باره مینویسد: «در ابتدا ما شاهد استفاده بسیار ضعیفی از شبکههای اجتماعی در تظاهراتها بودیم و سپس این روند افزایش پیدا کرد به گونهای که در روزهای اوج تظاهرات روزی حدود 600 تا 800 حساب کاربری در توییتر مرتبط با این موضوع خلق میشد و مطالب برجسته مندرج در این صفحات در فاصله کمتر از دو تا سه ساعت در نیویورک تایمز کلمه به کلمه منتشر میشد.»
سال 2012 مرکز تحقیقاتی «pew» با تحلیل گزارش موسسه صلح ایالات متحده آمریکا درباره قیام مردم تونس، مصر، لیبیو بحرین نوشت: «عمده فعالیت انقلابیون در توییتر صورت گرفته است و رسانههای اجتماعی به عنوان یک مکانیزم ترغیب به شورش عمل کردهاند. رسانههای اجتماعی بیشتر در ایجاد ارتباط با سایر مردم روی زمین که در حال شورش هستند، اهمیت دارد و بیشتر این موارد به عنوان ابزاری برای توسعه ارتباطات خارجی مانند یک بلندگو کاربرد داشته تا اینکه یک ایدئولوژی یا یک شعار داخلی را بسط دهد.»
تحقیقات pew بهخوبی اثبات میکند که کارایی اصلی شبکههای اجتماعی ایجاد رابطه میان شورشها و عناصر فعال آنها در کشورها با رسانههای خارجی محسوب میشود لذا شاید به همین دلیل باشد که با وجود استفاده مردم بحرین از شبکههای اجتماعی در جریان تظاهرات سراسری این کشور، خبر برخورد رژیم بحرین با تظاهرکنندگان چندانی بازتابی در خبرگزاریهای بزرگ دنیا پیدا نمیکند چرا که دولت بحرین مورد تایید اغلب حاکمیتهای غربی صاحب خبرگزاریهای بزرگ جهان است و این رسانهها اصولا دلیلی برای تغییر رژیم بحرین نمیبینند اما در مقابل درگیری بین روسگراها و غربگراها در اوکراین با علاقه ویژه خبرگزاریهای بزرگ جهان مواجه میشود و با گرفتن انگشت اتهام به سمت روسها تظاهرات و اعتراض ساده مردمی به یک جنگ تمام عیار تبدیل میشود.
در واقع تحقیقات موسسه مذکور اثبات میکند شبکههای اجتماعی حجم عظیمی از اخبار را در اختیار رسانههای قدرتمند غربی قرار میدهند و در عین حال مردم زمانی که گمان میکنند در فرایند اطلاع رسانی مشارکت کردهاند مورد انتخاب گزینشی، سلیقهای و مطابق با منافع غرب قرار میگیرند. توهم اطلاع رسانی بیش از پیش مردم را برای شرکت در شبکههای اجتماعی ترغیب میکند حال آنکه عناصر نفوذی کار گزینش اخبار را برای رسانههای بزرگ انجام میدهند و اخبار مخالف با منافع غرب هرگز جایی در رسانهها بزرگ نخواهند یافت.
حال مشخص می شود در چنین شرایط عناصری که با پوشش خبرنگار اقدام به ارسال اطلاعات از کشور میکنند چه نقش پررنگ و کارآمدی در تغییر و قلب واقعیتها و تغییر روند خبررسانی دارند.
از سال 2003 موسسهای به نام هیووس تمرکز خود را در حوزه حقوق بشر، زنان و رسانههای اینترنتی شروع کرده است. این موسسه دقیقا وظیفه راهاندازی حلقه واسط بین رسانههای داخل کشور، شبکههای اجتماعی و رسانههای غربی را ایفا میکند. تربیت شدگان هیووس علاوه بر جمعآوری اطلاعات از داخل ایران وظیفه دارند تا هر موضوع کوچکی را با داغ کردن در شبکههای اجتماعی و تعداد انبوهی از سایتها و رسانههای ضدانقلاب تبدیل به یک شبهه بحران کنند.
جالب آنجاست که بخش قابل توجهی از بودجه هیووس به موسسه روزآنلاین به مدیریت مسعود بهنود اختصاص پیدا میکند. بودجهای که با فرمولی خاص به توانمندسازی عناصر فعال در شبکه اجتماعی و خبرنگاران نفوذی اختصاص پیدا میکند. در واقع این شبکه قرار است فرایندی را تکمیل کند که منجر به تغییرات در اوکراین و برخی کشورهای عربی شد.
به نظر میرسد پس به نتیجه رسیدن تیم مذاکره کننده هستهای کشورمان و رهایی از بهانهجویی دائم غرب در مورد فعالیت هستهای و تاکید برخی چهرههای سیاسی اروپایی و آمریکایی درخصوص فشار به ایران با محوریت حقوق بشر شبکه مذکور در حال تقویت ساختار خود است.
در واقع عناصر شبکه فوق کانال ارتباطی مستقیم خبرسازی را برای رسانههای غربی در کشور ایفا میکنند و با ارائه اطلاعات دستکاری شده سه نقش سیاهنمایی علیه ایران، خروج اطلاعات از کشور و داغ کردن اختلافات داخلی و تنشهای اجتماعی را همزمان ایفا میکنند.
این شبکه که با بکارگیری تجربیات غرب در سازماندهی انقلابهای منطقهای صورت گرفته است نقش چشمگیری در فتنه 88 ایفا کرد و بخش عظیمی از دروغپردازی درباره سلامت انتخابات در ایران و سپس تشدید درگیریهای خیابانی را بر عهده داشت.
متاسفانه خلاف کارکرد واقعی رسانهها و شبکههای اجتماعی در غرب این ابزارهای ارتباطی برای ایجاد تنش و درگیریهای اجتماعی در کشورهای مخالف سیاستهای آمریکایی به کار گرفته میشوند و متاسفانه عدهای آگاهانه با دریافت مبالغ کلان پازل دشمنان را برای بر هم زدن آرامش مردم دنبال میکنند.
این روزنامه با توجه به شواهد بدست آمده از یک تحقیق در دانشگاه نیویورک نشان داد که شبکههای اجتماعی و رسانهها مهمترین ابزار تبادل و انتشار اطلاعات میان تظاهرکنندگان اوکراینی و فعالان سیاسی این کشور در خارج از کشور بوده است.
طبق اطلاعات بدست آمده از این تحقیق با وجود آنکه زبان مردم اوکراین اسلاوی است اما حدود 44 تا 53 درصد مکالمات مرتبط با انقلاب اوکراین به زبان انگلیسی بوده و از مبدا کشورهای اروپایی انجام شده است.
دادههای بدست آمده در این تحقیق نشان میدهد که صفحات فیس بوک نقش موثری در پررنگ شدن درگیریها در اوکراین داشتهاند.
صدای آمریکا نیز چندی بعد به بررسی اثر رسانهها در انقلاب نارنجی در سال 2004 پرداخت.
این سایت به واکاوی نقش روزنامه اینترنتی «گونگادزه» در سازماندهی تظاهراتها میپردازد و از قول جاشوا تاکر استاد علوم سیاسی دانشگاه نیویورک در این باره مینویسد: «در ابتدا ما شاهد استفاده بسیار ضعیفی از شبکههای اجتماعی در تظاهراتها بودیم و سپس این روند افزایش پیدا کرد به گونهای که در روزهای اوج تظاهرات روزی حدود 600 تا 800 حساب کاربری در توییتر مرتبط با این موضوع خلق میشد و مطالب برجسته مندرج در این صفحات در فاصله کمتر از دو تا سه ساعت در نیویورک تایمز کلمه به کلمه منتشر میشد.»
سال 2012 مرکز تحقیقاتی «pew» با تحلیل گزارش موسسه صلح ایالات متحده آمریکا درباره قیام مردم تونس، مصر، لیبیو بحرین نوشت: «عمده فعالیت انقلابیون در توییتر صورت گرفته است و رسانههای اجتماعی به عنوان یک مکانیزم ترغیب به شورش عمل کردهاند. رسانههای اجتماعی بیشتر در ایجاد ارتباط با سایر مردم روی زمین که در حال شورش هستند، اهمیت دارد و بیشتر این موارد به عنوان ابزاری برای توسعه ارتباطات خارجی مانند یک بلندگو کاربرد داشته تا اینکه یک ایدئولوژی یا یک شعار داخلی را بسط دهد.»
تحقیقات pew بهخوبی اثبات میکند که کارایی اصلی شبکههای اجتماعی ایجاد رابطه میان شورشها و عناصر فعال آنها در کشورها با رسانههای خارجی محسوب میشود لذا شاید به همین دلیل باشد که با وجود استفاده مردم بحرین از شبکههای اجتماعی در جریان تظاهرات سراسری این کشور، خبر برخورد رژیم بحرین با تظاهرکنندگان چندانی بازتابی در خبرگزاریهای بزرگ دنیا پیدا نمیکند چرا که دولت بحرین مورد تایید اغلب حاکمیتهای غربی صاحب خبرگزاریهای بزرگ جهان است و این رسانهها اصولا دلیلی برای تغییر رژیم بحرین نمیبینند اما در مقابل درگیری بین روسگراها و غربگراها در اوکراین با علاقه ویژه خبرگزاریهای بزرگ جهان مواجه میشود و با گرفتن انگشت اتهام به سمت روسها تظاهرات و اعتراض ساده مردمی به یک جنگ تمام عیار تبدیل میشود.
در واقع تحقیقات موسسه مذکور اثبات میکند شبکههای اجتماعی حجم عظیمی از اخبار را در اختیار رسانههای قدرتمند غربی قرار میدهند و در عین حال مردم زمانی که گمان میکنند در فرایند اطلاع رسانی مشارکت کردهاند مورد انتخاب گزینشی، سلیقهای و مطابق با منافع غرب قرار میگیرند. توهم اطلاع رسانی بیش از پیش مردم را برای شرکت در شبکههای اجتماعی ترغیب میکند حال آنکه عناصر نفوذی کار گزینش اخبار را برای رسانههای بزرگ انجام میدهند و اخبار مخالف با منافع غرب هرگز جایی در رسانهها بزرگ نخواهند یافت.
حال مشخص می شود در چنین شرایط عناصری که با پوشش خبرنگار اقدام به ارسال اطلاعات از کشور میکنند چه نقش پررنگ و کارآمدی در تغییر و قلب واقعیتها و تغییر روند خبررسانی دارند.
از سال 2003 موسسهای به نام هیووس تمرکز خود را در حوزه حقوق بشر، زنان و رسانههای اینترنتی شروع کرده است. این موسسه دقیقا وظیفه راهاندازی حلقه واسط بین رسانههای داخل کشور، شبکههای اجتماعی و رسانههای غربی را ایفا میکند. تربیت شدگان هیووس علاوه بر جمعآوری اطلاعات از داخل ایران وظیفه دارند تا هر موضوع کوچکی را با داغ کردن در شبکههای اجتماعی و تعداد انبوهی از سایتها و رسانههای ضدانقلاب تبدیل به یک شبهه بحران کنند.
جالب آنجاست که بخش قابل توجهی از بودجه هیووس به موسسه روزآنلاین به مدیریت مسعود بهنود اختصاص پیدا میکند. بودجهای که با فرمولی خاص به توانمندسازی عناصر فعال در شبکه اجتماعی و خبرنگاران نفوذی اختصاص پیدا میکند. در واقع این شبکه قرار است فرایندی را تکمیل کند که منجر به تغییرات در اوکراین و برخی کشورهای عربی شد.
به نظر میرسد پس به نتیجه رسیدن تیم مذاکره کننده هستهای کشورمان و رهایی از بهانهجویی دائم غرب در مورد فعالیت هستهای و تاکید برخی چهرههای سیاسی اروپایی و آمریکایی درخصوص فشار به ایران با محوریت حقوق بشر شبکه مذکور در حال تقویت ساختار خود است.
در واقع عناصر شبکه فوق کانال ارتباطی مستقیم خبرسازی را برای رسانههای غربی در کشور ایفا میکنند و با ارائه اطلاعات دستکاری شده سه نقش سیاهنمایی علیه ایران، خروج اطلاعات از کشور و داغ کردن اختلافات داخلی و تنشهای اجتماعی را همزمان ایفا میکنند.
این شبکه که با بکارگیری تجربیات غرب در سازماندهی انقلابهای منطقهای صورت گرفته است نقش چشمگیری در فتنه 88 ایفا کرد و بخش عظیمی از دروغپردازی درباره سلامت انتخابات در ایران و سپس تشدید درگیریهای خیابانی را بر عهده داشت.
متاسفانه خلاف کارکرد واقعی رسانهها و شبکههای اجتماعی در غرب این ابزارهای ارتباطی برای ایجاد تنش و درگیریهای اجتماعی در کشورهای مخالف سیاستهای آمریکایی به کار گرفته میشوند و متاسفانه عدهای آگاهانه با دریافت مبالغ کلان پازل دشمنان را برای بر هم زدن آرامش مردم دنبال میکنند.
منبع: خبرگزاری فارس
ارسال نظرات
غیرقابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
پر بیننده ها
آخرین اخبار