خبرهای داغ:
معاون اقتصاد و برنامه‌ریزی وزارت راه خبر داد

تامین فاینانس۸ پروژه ریلی نهایی شد؛ راه‌آهن غرب متوقف نشده است

معاون اقتصاد و برنامه‌ریزی وزارت راه و شهرسازی با اعلام این‌که فاینانس ۸ پروژه ریلی نهایی شده است، گفت: پروژه راه‌آهن غرب متوقف نشده است.
کد خبر: ۸۵۵۸۶۷۵
|
۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۷

به گزارش بسیج، امیر امینی در نشست خبری در پاسخ به پرسش تسنیم، اظهار کرد: تقریبا هیچکدام از طرح‌های ما متوقف نیست، در بخش حمل‌ونقل طرح‌هایی با پیشرفت کمتر از 20 درصد، بین 20 تا 50 درصد و 80 درصد به بالا تقسیم‌بندی شده است. در رابطه با  پروژه‌های زیر 20 درصد پیشرفت فیزیکی در قانون بودجه اعتباری برای آنها دیده نشده تا مطالعات تکمیل شود.

وی تصریح کرد: این پروژه‌های سرعت پایینی دارند و تامین مالی مقداری بر پروژه‌ها فشار آورده است، سعی کرده‌ایم پروژه‌ها را اولویت بندی کنیم.

وی با بیان این‌که 35 طرح بالغ بر 9000 کیلومتر پیشرفت 80 درصد دارند، بیان کرد: نکته مهم که امسال موفق به انجام آن شده‌ایم تقسیم بندی کشور به 10 کریدور توسعه‌ای بوده است. این کار با چند ضابطه بر گرفته ازطرح جامع تعریف شده‌ که تجاری‌سازی کریدورها برای ایفای نقش در منطقه یکی از این ضوابط است.

معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل با بیان این‌که مرز دریا، مرز به مرز دریا به مرز جزو ضوابطی بوده که در کریدورها مرد توجه قرار بوده است، گفت: بنادر خشک، پارک‌های لجستیک ها و گره‌های حمل‌ونقلی مانند گره محدوده استان قم که اثرات مهم بر استان‌های تهران، البرز گرمسار و مازندران از دیگر ضوابط بوده است.

راه‌آهن غرب متوقف نشده است

امینی در پاسخ به پرسش دیگر تسنیم در خصوص توقف عملیات ساخت "راه‌آهن غرب" گفت: راه آهن غرب متوقف نشده است، پیشرفت زیرسازی خوبی دارد. این پروژه به همران هفت پروژه‌ دیگر ریلی جزو پروژه‌هایی هستند که در حال عملیاتی کردن فاینانس آنها هستیم.

وی با تاکید بر این‌که مذاکرات با فاینانسور نهایی شده است، افزود: زیرسازی هر کدام از این پروژه‌ها انجام شود بلافاصه ریل گذاری آنها شروع می‌شود.

وی با اشاره به این‌که حمل و نقل و مسکن بیش از 40 درصد در اقتصاد سهم دارند، اظهار کرد: حمل‌ونقل باید پاک، ایمن و یکپارچه باشد که حاصل این سه شاخصه بازدهی بیشتر حمل‌ونقل است.

وی تصریح کرد: در ساختار فعلی وزارت راه و شهرسازی مقوله مسکن را به طور جدی وارد معاوونت اقتصاد  برنامه‌ریزی وزارت راه نکرده‌ایم و اگر امکان پذیر بود در تجدید ساختار مقوله مسکن در این معاونت متمرکز خواهد شد.

وی بیان کرد: حفظ محیط زیست و تغییرات اقلیم و دسترسی یکسان مردم به سیستم ‌های حمل‌ونقل عمومی در زمان کوتاه از جمله مولفه‌های مهم در حمل‌ونقل است. در زیرساخت‌های حمل‌ونقل در دوران پس از انقلاب تلاش‌های زیادی صورت گرفته که حاصل آن زیرساخت‌هایی است در جایگاه بین‌المللی در رتبه مناسبی قرار دارد.

وی با بیان این‌که عدم هماهنگی بین دستگاهی باعث شده تا در زیرساخت‌های حمل‌نقل عملکرد مناسبی نداشته باشند، گفت: حدود 45 هزار میلیارد تومان در 10 سال گذشته در بخش حمل‌ونقل سرمایه‌گذاری شده است. تنها سهم بخش خصوصی از این رقم حدود 17 درصد بوده است؛ این مسئله نشان می‌دهد در این  مقوله موفق عمل نکرده‌ایم.

وی با بیان این‌که سالانه به 57 هزار میلیارد تومان برای سرمایه‌گذاری در بخش زیرساخت‌ها نیاز داریم، یادآور شد: 18 درصد منابع از طریق سازمان‌ها، 17 درصد از طریقی بخش خصوصی و 14 درصد نیز از محل اوراق مشارکت بوده است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: 12 هزار میلیارد تومان پروژه در حوزه ریل، 20 هزار میلیارد تومان در شهرهای جدید، 25 هزار میلیارد تومان در حوزه زیرساخت‌ها و 10 هزار میلیارد تومان در بخش حمل‌ونقل هوایی از جمله فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش مسکن و حمل‌ونقل است.

امینی با بیان این‌که 272 طرح حمل‌ونقلی در کشور داریم، بیان کرد: 166 طرح کمتر از 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و 28 هزار کیلومتر انواع راه شامل این پروژه‌ها هستند. برای پروژه‌های بین 50 تا 80 درصد پیشرفت فیزیکی نیز نیازمند 12 هزار میلیارد تومان اعتبار هستیم.

وی با بیان این‌که 104 هزار میلیارد تومان برای اتمام این پروژه‌ها نیاز است، یادآور شد: طرح‌های بالای 80 درصد 35 طرح هستند که برای اتمام آنها 3400 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار