عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اعلام اینکه کمتر از ۵ تا ۶ نفر در موضوع واردات روغن دخیل هستند، گفت:بر اساس تحقیق و تفحص مجلس، در شرکت بازرگانی دولتی به روابطی رسیدیم اما این مستلزم آن است تا قوه قضائیه احکام را صادر کند تا اسامی را اعلام کنیم.
کد خبر: ۸۵۶۶۷۶۶
|
۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۸

به گزارش خبرگزاری بسیج،عباس پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: در تأمین امنیت غذایی کشور از جمله در حوزه دانه های روغنی دچار مشکل هستیم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا تایید می کنید که 50 درصد واردات دانه های روغنی توسط 4 نفر انجام می شود؟ افزود: یکی از واردکنندگان عمده دانه های روغنی، شرکت بازرگانی دولتی زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی و دیگری بخش خصوصی است.
پاپی زاده با بیان اینکه قطعا در این زمینه انحصار و رانت وجود دارد افزود: در این زمینه تحقیق و تفحص انجام شده و گزارش آن را در سال 93 به قوه قضائیه ارسال کردیم.
وی ادامه داد: تحقیق و تفحص نشان می دهد که در بحث واردات اتفاقاتی افتاده است که ختم به برخی اعمال نظرها شده است.
پاپی زاده با اشاره به اینکه برای رفع اشکال باید در بخش دولتی بازنگری شود افزود: بر اساس تحقیق و تفحص در شرکت دولتی بازرگانی که واردات دانه های روغنی را مدیریت می کند به روابطی رسیدیم اما این مستلزم آن است تا قوه قضائیه احکام را صادر کند تا نام ها را اعلام کنیم.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در این زمینه سه میلیارد و 600 میلیون دلار مبادلات تجاری داریم اضافه کرد: کمتر از 5 تا 6 نفر در این موضوع دخیل هستند.

پاپی زاده در پاسخ به این پرسش که آیا وزارت جهاد کشاورزی با انجمن صنفی صنایع روغنی نباتی توافق کردند که آنها در قبال خرید تولید داخل، کار واردات دانه های روغنی را انجام دهند؟ گفت: سال 94 در این زمینه به توافق رسیدند اما هنوز اجرایی نشده است.
وی افزود: اقتصاد ما دچار رانت هایی است که برخی افراد و جناح ها وقتی به این رانت ها دست پیدا می کنند کارهایی را انجام می دهند.
پاپی زاده اضافه کرد: بر اساس تحقیق و تفحصی که از شرکت بازرگانی دولتی ایران انجام شد واقعیت این است که ارتباطاتی با واردکنندگان وجود دارد.
وی درباره تحقیق و تفحص از کالاهای اساسی از جمله روغن گفت: حدود 5 ماه پیش گزارش این تحقیق و تفحص را تقدیم قوه قضاییه کردیم و در مرحله رسیدگی است.

پاپی زاده گفت: مجلس در سال 91 صفر تا صد مدیریت تولید، توزیع و بازار رسانی دانه های روغنی را در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار داده است.
وی افزود:رانت واردات دانه های روغنی در خود شرکت دولتی اتفاق می افتد زیرا مدیریت واردات در اختیار دولت است.
پاپی زاده ادامه داد: اگر دولت ها پذیرفتند که چنین فسادی در واردات دانه های روغنی و یا دیگر واردات مانند خودرو وجود دارد باید خود دولت با عزم راسخ ورود و برخورد کند و واردات را به دست افراد صالح بسپارد.

ارسال نظرات