خبرهای داغ:
ایرنا-ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری در آستانه برگزاری هشتمین جشنواره فناوری نانو با اشاره به 147 اختراع منتشرشده نانو درحوزه بین المللی، گزارشی از فناوری نانو در ایران ارایه کرد.
کد خبر: ۸۵۷۷۲۸۷
|
۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۶


به گزارش گروه علمی ایرنا، حوزه فناوری نانو ایران در تولید علم نانو تا سال 2014 توانسته براساس تعداد مقالات نانو با تولید پنج هزارو 522 مقاله، رتبه هفتم جهان را کسب کند، این درحالی است که سهم ایران ازکل مقالات تولید شده جهان درحوزه نانو 4.3 درصد است.

اکنون 97 مرکز تحقیقاتی فعال درحوزه فناوری نانو درکشور فعال است که این مراکز با حمایت های ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به ترویج و گسترش این فناوری جدید در کشور و نیز تولید علم در این حوزه کمک می کنند.
درحال حاضردراین حوزه دوهزارو 32عضو هیات علمی ، دو هزارو 54 دانش آموخته دکتری ، 10 هزارو 328 دانش آموخته کارشناسی ارشد فعالیت دارند، همچنین درسال جاری دو هزارو 955 دانشجوی پژوهشگر کارشناسی ارشد و 690دانشجوی پژوهشگر دکتری درحوزه فناوری نانو فعال هستند.
در ایران در این حوزه 35 مرکز رشد فعال و50 واحد فناورمستقر در مراکز رشد دارای تاییدیه نانو مقیاس در تولید فناوری نانو فعالیت دارند. 
ستاد ویژه توسعه فناوری نانو دربخش ترویجی دانش آموزی توانسته تا کنون 49 آزمایشگاه دانش آموزی فناوری نانو را در پژوهشراهای استان های مختلف راه اندازی کند و با برگزاری کارگاه های آموزشی ، المپیادهای دانش آموزی ودانشجویی و مسابقات نانویی 462هزارو 508 دانش آموز را در این بخش آموزش داده و همچنین توانسته دربخش دانشجویی با ارایه آموزش های لازم این فناوری را در بین 92 هزارو 196دانشجو ترویج دهد.
تشکیل شبکه آزمایشگاهی یکی دیگر ازفعالیت های ستاد نانو درکشوراست که تا کنون توانسته 70 آزمایشگاه را در23 استان کشوربا حضور300 کارشناس و متخصص و نیز استقرار هزارو 184 دستگاه آزمایشگاهی ساخت داخل راه اندازی کند.
ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، ارتباط با صنایع را در دستورکارخود قرارداده است و از بین صنایع مختلف کشور هشت صنعت ساختمان، برق ونیروگاهی، آب و فاضلاب، کشاورزی و بسته بندی، خودرو، نفت و پتروشیمی، دارو و نساجی را در اولویت کاری خود قرار داده است.
جشنواره فناوری نانو که به صورت سالانه توسط ستاد توسعهٔ فناوری نانو برگزار می شود، بزرگ ترین و معتبر ترین ‏نمایشگاه داخلی درحوزه فناوری نانو و دومین نمایشگاه فناوری نانوی آسیا به شمار می رود،هشتمین نمایشگاه فناوری نانو از 13 الی 16 مهرماه سال جاری در محل سالن خلیج فارس نمایشگاه بین المللی تهران برگزارخواهد شد.

ارسال نظرات