به گزارش خبرگزاری بسیج، برنامه متن حاشیه این هفته در گفتوگو با سید هادی سید افقهی تحلیلگر مسائل خاورمیانه و جهان عرب و حجت الاسلام کاشانی کارشناس امور دینی، ابعاد و زوایای تشیع انگلیسی را مورد بررسی قرار داد.
در ابتدای این برنامه، سید هادی سید افقهی در خصوص تاریخچه پیدایش تشیع انگلیسی اظهار داشت: در حدود چهل سال پیش و قبل از اینکه این جریان از عراق به کویت و از آنجا به ایران مهاجرت کنند، شاهد یکسری ویژگیهای انحرافی در زیر پوست این جریان بودیم. البته این جریان هیچگاه، ظهور و بروز اخیر را نداشته است؛ چرا که در حال حاضر آنها دارای 17 شبکه ماهوارهای، فعالیت گسترده در فضای سایبر و مجازی و همچنین نفوذ موذیانه در برخی هیئتهای بزرگ شهر تهران و برخی مراکز استانها دارند.
وی افزود: از سوی دیگر با توجه به تذکرات و هشدارهای مقام معظم رهبری در مورد خطرات این جریان و مسئله اسلام آمریکایی که امام خمینی(ره) از آن نام میبردند و امروز به دو بخش تشیع لندنی یا انگلیسی و تسنن آمریکایی تقسیم شده است، خلاء پژوهش و تحقیق در این زمینه احساس شد.
این کارشناس مسائل جهان اسلام ادامه داد: کاری که ما انجام دادیم در واقع پیش درآمدی است که باید ابعاد تاریخی، فرهنگی و دینی آن توسط فضلای حوزه علمیه و متخصصانی که نسبت به این فرق آگاهی دارند، برای نسل جوان تبیین شود و استدلالهای علمی و تاریخی بدون حب و بغض و اهانت در برابر این جریان خطرناک ارائه و مشخص شود که مستندات و نقاط تکیه این جریان چیست و پاسخی درخور به آن داده شود. کار تحقیقی ما نیز در اجابت بیانات مقام معظم رهبری و روشنگری در این رابطه انجام شد.
سیدافقهی در رابطه با چرایی اطلاق "تشیع انگلیسی" به این جریان گفت: اولاً به لحاظ اینکه مرکزیت رسانهای و فعالیتهای تبلیغی و تخریبی این جریان در لندن قرار دارد، به آنها تشیع انگلیسی گفته میشود و مصداق دیگر آن این است که استعمار پیر انگلستان تخصص خاصی در ایجاد این فرقهها و جریاناتی همچون فرقههای، وهابیت، بابیت و بهائیت دارد.
وی در ادامه بحث اهداف راهبردی تشیع انگلیسی را به 8 دسته تقسیم کرد و یادآور شد: جریان معروف به "شیرازیها" در واقع منظومهای است با محوریت مرجع خودخوانده سیدصادق شیرازی و روحانی نمای دیگری به نام حسن اللهیاری از آمریکا که مکمل هم هستند و هیچ مرجعی غیر خود را قبول ندشته و هر که برخلاف تفکر آنها باشد، را تکفیر میکنند.
این کارشناس مسائل جهان اسلام در ادامه با اشاره به راهبرد تضعیف جریان مرجعیت انقلابی در حوزههای ایران، عراق، لبنان، افغانستان و... از سوی استکبارگران گفت: تشیع انگلیسی هر شخصیت اهل فضل و روحانی که در راستای مبارزه با استکبار جهانی و ترویج مفاهیم انقلاب اسلامی حرکت کند را هدف بی رحمانه تهمتها و ناسزاها قرار میدهد.
سیدافقهی، مقابله و ضدیت با جریان انقلاب اسلامی ایران را سومین راهبرد جریان مرموز شیرازیها دانست و تأکید کرد: تضعیف جایگاه ولایت فقیه همواره در تیررس جریان شیرازیها بوده است.
وی افزود: برادر سیدصادق شیرازی با نام مجتبی در لندن صاحب حوزه علمیه و شبکه فدک است و از این طریق هر بیحرمتی که میتواند را بر زبان میآورد و تحت پوشش مرجعیت خودساخته به شخصیتهای دینی و انقلابی مثل سید حسن نصرالله، شیخ عیسی قاسم مرجع شیعیان بحرین، علامه شهید سیدمحمدباقر صدر، مرحوم بهجت، آیتالله سیستانی، آیتالله مکارم شیرازی و ... ناسزا میگویند و هیچ حرمت و حدود اخلاقی را رعایت نمیکنند.
این کارشناس مسائل جهان اسلام تخریب وجهه اسلام در جهان را هدف دیگر این گروه عنوان کرد و افزود: یکی دیگر از راهبردهای جریان مرموز شیرازیها، ترسیم چهره خشن، خونین و افراطی از تشیع است.
سیدافقهی گفت: این راهبرد خطرناک در حالی پیگیری میشود که تشیع، مذهبی استدلالی، فقهی و اخلاقی است و آنها درصدد هستند تا با رواج بدعتهایی همچون قمهزنی، راهرفتن روی خار، رفتن زیر سم اسب و ... چهرهای خشن از آن ترسیم کرده و فلسفه نهضت سیدالشهدا(ع) را در این آئینهای غلط و افراطی خلاصه کنند.
وی تشدید اختلافات مذهبی میان تشیع و تسنن را هدف دیگر این جریان توصیف کرد و افزود: امروز شیعه و سنی به دست داعش سربریده میشوند؛ اما اینها هیچگاه متعرض آن نمیشوند؛ ولی مرتب به نمادهای برادران اهل سنت حمله و اهانت میکنند و حتی از نسبتهای ناروا به همسران پیامبر(ص) نیز فروگذار نمیکنند.
این کارشناس مسائل جهان اسلام راهبرد دیگر جریان شیرازیها را حرکت در راستای اهداف استکبار جهانی خصوصاً استعمار پیر انگلیس مبنی بر سیاست قدیمی " تفرقه بیانداز و حکومت کن" عنوان کرد.
سید افقهی در رابطه با فعالیتهای این جریان مرموز در داخل کشور گفت: آنها در بعضی مکانها، حضور علنی دارند؛ مثل منزل سیدصادق شیرازی در قم که جلسات و شبکه مخصوص به خود به نام مرجعیت را دارد و در مناسبتهای مختلف سخنرانی و مباحث فقهی خود را مطرح می کند و بد نیست که این موارد از سوی متخصصین فقه، مورد نقد و بررسی قرار گیرد تا عمق فقهی این مرجع خودخوانده نمایان شود.
وی با بیان اینکه روش آنها ورود به سیاست در پوشش مذهب است، افزود: در برخی استانها نیز، در قالب کمک به حسینیهها و تشکلهای مذهبی سعی دارند در پوشش مجلس عزاداری امام حسین(ع) و اهل بیت خود را وارث حقیقی قیام سیدالشهدا و مدافع حقیقی اهل بیت معرفی کنند و دیگران را منحرف میخوانند و دقیقاً همان روشی که وهابیت نسبت به سایر مسلمانان دارند را پیاده میکنند.
در ادامه حجت الاسلام حامد کاشانی در گفتوگوی تلفنی با "متن، حاشیه" در مورد نفوذ این جریان در بدنه هیئتهای مذهبی گفت: متأسفانه این جریان مخاطبین خود را از میان قشر مذهبی، معتقد و عاشق اباعبدالله الحسین(ع) انتخاب میکند و گستره تبلیغاتی آنها معطوف به این بخش از جامعه شده است.
وی در مورد نوع فعالیت این جریان انحرافی اظهار داشت: با توجه به اینکه جریان تشیع انگلیسی یک جریان سیاسی است، مبانی اعتقادی محکمی ندارد و هدف اصلی آن جدا کردن قشر مذهبی از بدنه نظام است.
این کارشناس مسائل دینی افزود: زمانی که فرقهای مثل بهائیت در حال فعالیت است، نمیتواند از میان افراد مذهبی عضوگیری کند؛ چون یک مکتب جعلی بیرون از اسلام است. اما این جریان برای اینکه بتواند جامعه مذهبی را از بدنه نظام اسلامی جدا کند، بررسی کرده که جامعه مذهبی ما به چه چیزهایی عقیده دارد.
حجت الاسلام کاشانی در ادامه گفت: یکی از نقاط قوت شیعه ارتباط با مرجعیت است و شیعیان همواره در پی اطاعت از مراجع خود بوده اند، همانطور که در جنگ تحمیلی و انقلاب اسلامی به مرجعیت یک رهبر فرزانه پیروز شدند یا در واقعه تنباکو تحت مرجعیت شیرازی به پیروزی رسیدند و آنها از همین راه برای تضعیف مکتب تشیع قدم برداشته اند.
وی یادآور شد: این جریان سعی در ایجاد شکاف میان قشر مذهبی و مراجع کرده است. بیحرمتیای که این جریان به مراجع تقلید و علمای برجسته روا داشته تا حدی است که در طول تاریخ نمیتوان به تعداد انگشتان دست برای آن نمونه پیدا کرد.
این کارشناس مسائل دینی درباره مرجعیتی که این جریان معرفی میکند، گفت: مرجع در جریان شیرازیها، پیرو عوام است و هر رفتاری در مورد عزاداری را مشروع قلمداد میکند.
حجتالاسلام کاشانی در پاسخ به سؤالیدر مورد ترویج قمهزنی از سوی این جریان مرموز افزود: مسئله قمه زنی در چند عرصه باید مورد بررسی قرار گیرد. عرصه اول حکم اولیه آن است؛ اینکه آیا این عمل از ابتدا یک عمل عزاداری شمرده میشده یا نه که ممکن است بین نظر مراجع تقلید گذشته اختلاف نظر وجود داشته باشد، برخی آن را بدعت بدانند و برخی هم میگویند بدعت نیست.
وی یادآور شد: اما نکته حائز اهمیت این است که عامل تازهای برای این موضوع پیدا شده و نیاز به حکم ثانویه است. یعنی اگر تا صد سال پیش هم این عمل بنابر نظر برخی علما انجام میشده و با آن مخالفتی نمیشده، اما در آن زمان اینطور نبوده که این حرکات ضبط و ثبت شود و در اقصی نقاط عالم وقتی میخواهند تشیع را معرفی کنند از این تصاویر برای مخدوش کردن چهرهاش استفاده کنند، عاملی که در اینجا به عنوان حکم ثانویه مطرح است، وهن مذهب است.
این کارشناس مسائل مذهبی درباره استقبال استکبار از رفتارهای موهن این فرقه تأکید کرد: کشور انگلستان که همایش شیرخوارگان حسینی را ممنوع اعلام کرده و مانع برگزاری آن است و چون میداند مظلومیت شیرخوار اباعبدالله الحسین(ع) به حقانیت امام حسین(ع) و تشیع کمک میکند، نهتنها با رواج قمهزنی مشکلی ندارد، بلکه حتی رسانه، سایت اینترنتی و شبکههای ماهوارهای در اختیار اینها قرار میدهد تا قمهزنی ترویج کنند.
در ادامه برنامه افقهی در رابطه با رویکرد تشیع انگلیسی نسبت به گروههای تروریستی و تکفیری نیز گفت: این جریان به جای تکیه بر ارزشهای انسانساز اسلام، بر روایاتی بسیار ضعیف که محل مناقشه است، تأکید دارد. از سوی دیگر وقتی با گروه تروریستی مثل داعش که مظهر ظلم افراطی است، مواجه میشوند، سکوت میکنند و حتی کلمهای در جهت اعلام جهاد با آن سخن نمیگویند.
وی افزود: خود را حافظ خون سیدالشهدا میدانند؛ اما در برابر گروههای تروریستی چون داعش که دشمن ترین دشمنان امام حسین (ع) هستند و در عراق و سوریه، مسلمانان را قتلعام میکنند و هدف خود را تخریب حرم حضرت زینب(س) و حرم امام حسین(ع) عنوان میکند، هیچ موضعی نمیگیرند.
این کارشناس مسائل جهان اسلام در تشریح نگرش این جریان نسبت به مسئله فلسطین و صهیونیسم خاطرنشان کرد: این جریان نه تنها ضدصهیونیسم نیست، بلکه در مقابل روز جهانی قدس را زیر سؤال میبرد. همانگونه که در مقابل "هفته وحدت"، "هفته برائت" را عنوان میکنند، "روز جهانی قدس" را نیز "روز آزادسازی سامرا" نام نهادند و به شدت مخالف مسئله فلسطین هستند. فلسطینیان را ناصبی معرفی میکنند و حمایت از مردم فلسطین را حرام میدانند.