به گزارش خبرگزاری بسیج، یک منبع آگاه درباره ثبت علامت تجاری مک دونالد اظهار کرد: هر چند که این مسئله مربوط به سالهای قبل است اما منظور از ثبت علامت، اجازه فعالیت نیست و اجازه فعالیت را باید وزارت بازرگانی صادر کند.
این مقام مسئول اضافه کرد: به عنوان مثال، شرکت کوکاکولا در سال 1306، علامت تجاری خود را در ایران به ثبت رسانده تا فرد دیگری از این علامت تجاری در ایران استفاده نکند. «سیتی بانک» نیز 80 سال پیش در ایران به ثبت رسیده است و با اینکه در کشورمان هیچ شعبه و فعالیتی ندارد اما زمانی که بانک شهر میخواست از این عنوان استفاده کند، اجازه نداد. KFC نیز 5 یا 10 سال پیش در ایران به ثبت رسیده است اما این به معنای مجوز فعالیت نیست.
وی افزود: البته هرگاه فضای فعالیت برای این شرکتها فراهم شود، میتوانند با مجوز وزارت صنعت و دستگاههای مربوطه فعالیت کنند؛ بنابراین ثبت علامت تجاری، به معنای مجوز فعالیت نیست. این شرکتها، علامتهای تجازی خود را به ثبت می رسانند و حقالثبت را نیز به دولت پرداخت میکنند تا افراد یا سازمانهای دیگر از این برندها در ایران استفاده نکنند.
این منبع آگاه اضافه کرد: همین شرکت KFC که قبلا در ایران به ثبت رسیده، از افراد متعددی که از این علامت در ایران استفاده کردند، به دادگستری شکایت کرده و پروندههای متعددی در این ارتباط مفتوح است.
وی گفت: در طرف مقابل نیز بسیاری از شرکتهای معروف ایرانی علامت تجاری خود را در بیشتر کشورهای دنیا از جمله آمریکا و کانادا به ثبت رساندهاند تا از این علامتها در آن کشورها استفاده نشود. هر چند امروز به خاطر برخی مسائل از جمله تحریمها، صادرات به کشورهایی مانند آمریکا را نداریم اما ثبت علامت، یک مسئله ایجابی است تا افراد دیگر از این علامتها سوء استفاده نکنند.
وی با بیان اینکه ثبت علامتهای تجاری از سال 1304 آغاز شده است گفت: شرکت کوکاکولا در سال 1306، علامت تجاری خود را در ایران به ثبت رساند. اگر در دورهای اجازه فعالیت نداشت اما علامت خود را ثبت کرد و امروز یکی از شرکتهای ایرانی، لایسنس این شرکت را کسب کرده و محصولاتش را تولید میکند. هرگاه هم اجازه فعالیت نداشته باشد، محصولاتش تولید نمیشود اما علامت شرکت ثبت شده و فرد یا شرکت دیگری، حق استفاده از آن علامت را ندارد.
این مقام مسئول گفت: ایران عضو کنوانسیون پاریس است و علامتهای خارجی در ایران و ایرانی در خارج از کشور میتواند ثبت شود و ثبت علامت به معنای مجوز فعالیت نیست. ثبت علامت یک جنبه اثباتی و یک جنبه سلبی دارد.
اخیراً علامت تجاری مک دونالدو تحت عنوان مک فلری در ایران به ثبت رسیده و آگهی ثبت این علامت نیز در روزنامه رسمی منتشر شده است.