حجه الاسلام یاوری:

امر به معروف و نهی از منکر یک وظیفه همگانی است

حجه الاسلام یاوری در حاشیه رزمایش الی بیت المقدس ناحیه روح الله مطالبی در خصوص امر به معروف و نهی از منکر بیان کرد.
کد خبر: ۸۵۸۶۹۶۵
|
۰۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد: حجه الاسلام یاوری مطالبی در خصوص امر به معروف و نهی از منکر بیان کرد و گفت: امر به معروف و نهی از منکر یک وظیفه همگانی است.

در امر به معروف و نهی از منکر باید تشویق و ترغیب کرد، نباید همیشه ملامت و سرزنش کرد.

وی بیان کرد: یکی از اصولی که در امر به معروف و نهی از منکر باید رعایت کرد بازسازی روانی است اینکه می گویند: آب که از سر گذشت چه یک وجب چه ده وجب اشتباه است. این تعابیر غلط است،کسی که افتاد باید بلندش کرد، به عنوان مثال اگر کسی با موتور زمین خورد نباید همینطور روی زمین باشد، باید بلند شود و خودش را مداوا کند و به راهش ادامه بدهد، یکی دیگر از روشهایی که باید در امر به معروف و نهی از منکر استفاده کنیم استفاده از شیوه تغافل است همه عیبها را یکجا نگوییم.

این کارشناس مذهبی در ادامه یکی دیگر از مواردی که باید در امر به معروف و نهی از منکر رعایت کرد را اینگونه توضیح داد: مورد بعدی محبت نسبت به خداست. ما باید به فرد معصیت کار بگوییم که خداوند به ما خیلی محبت دارد، مثلاً برای فردی که نماز نمی خواند بگویید خداوند خیلی به ما محبت دارد، خیلی به ما نعمت داده و در قبال این نعمتها باید شکرگزار خدا باشیم. باید نعمتهای خدا را یادآوری کرد. نماز خیلی اثر دارد،ما خیلی به نماز نیاز داریم.

پیامبر(ص) در ایام جنگ فرماندهان را ترغیب می کردند که سجده هایشان را طولانی کنند؛ الان تحقیقات نشان داده که سجده بر خاک باعث روشنایی فکر می شود.

مربی عقیدتی ناحیه روح الله در ادامه افزود: آمران به معروف را باید آموزش داد، در امر به معروف باید از شیوة آسانگیری استفاده کرد.

شیطان همیشه کارها را سخت جلوه می دهد تا انسانها کار خیر انجام ندهند آمران به معروف باید کارها را آسان جلوه دهند، آمران معروف باید به دنبال الگو دهی باشند،حریمها باید در ارتباطات حفظ شود، زن و مرد نباید با هم شوخی کنند، خواهر زن، برادر شوهر اینها نامحرمند؛ اسلام نمی گوید زنا نکنید بلکه می گوید«و لا تقربوا الزنا» به زنا نزدیک نشوید. یکی از روشهای امر به معروف «شناخت و قطع ریشه» است؛ مثلاً اگر فردی با افراد خلافکار رابطه دارد، ابتدا باید رابطه اش را با افراد خلافکار قطع کند.

مورد بعدی «جلب محبت و دوستی» می باشد، اگر خواستید کسی را هدایت کنید با او طرح دوستی بریزید.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار