خبرهای داغ:
ابوالفضل عزتی:

جریان انتقاد از قرآن در حال توسعه است

محقق قرآنی در جهان اسلام با اشاره به روند رو به رشد جریان انتقاد از قرآن و لزوم معرفی صحیح کلام وحی به جهانیان، گفت: برای پاسخگویی به چالش‌های مطرح‌شده توسط دشمنان اسلام باید به فعالیت‌های تحلیلی در حوزه قرآن کریم بپردازیم.
کد خبر: ۸۵۹۱۷۶۱
|
۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، نشست علمی و تخصصی تفسیر تطبیقی قرآن کریم با دیگر کتب آسمانی، امروز 18 آبان‌ماه با حضور ابوالفضل عزتی مفسر قرآن کریم، حجت‌الاسلام محمدرضا حشمتی معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد و جمعی از مسئولان و قرآن پژوهان کشورمان، برگزار شد.

 

 

ابوالفضل عزتی متفکر و اندیشمند قرآنی در جهان اسلام با اشاره به فعالیت‌های چشمگیر قرآنی در سال‌های اخیر اظهار داشت: دنیا دهکده‌ای است که با وجود امکانات و تکنولوژی‌های پیشرفته، ارتباطات مردم با یکدیگر، توسعه‌یافته است. به همین دلیل باید با الگوگیری از دستورات قرآن کریم، طوری عمل کنیم که اجازه نفوذ دشمنان را به فرهنگ قرآنی ندهیم.

وی با بیان اینکه جریان انتقاد از قرآن، رو به گسترش است، افزود: در دنیای امروز باب انتقاد از قرآن برنامه ریزی شده و روز به روز درحال گسترش است، دشمنان از سیاست تا دین ما را مورد نقد قرار می‌دهند تا افکار و اعتقادات خود را در جامعه اسلامی رواج دهند.

عزتی با اشاره به کتاب لغات خارجی در قرآن که توسط یکی از اسقف‌های نوشته شده است، خاطرنشان کرد: وقتی جوان بودم فکر می‌کردم این کتاب برای توسعه اسلام بسیار ارزشمند است و این اسقف خدمت بزرگی به اسلام کرده است، اما پس از مدتی متوجه شدم او مسلمانان را با چالشی بزرگ مواجه می‌کند و با تضادهای قرآنی سعی در القای افکار خود دارد.

این پژوهشگر قرآن کریم توجه به تدبر و تأویل قرآن کریم را امری مهم ارزیابی کرد و گفت: باید بین تفاسیر مختلف کنکاش کنیم و پاسخ چالش‌هایی که دشمنان اسلام، ما را با آنها مواجه می‌کنند از قرآن بجوییم، اگر تورات و انجیل را مطالعه کنیم، متوجه می‌شویم در این کتاب‌ها صدها لغات خارجی برای به چالش کشیدن وجود دارد، اما ادیان مختلف آن‌قدر که بر اعتقادات اشتباه خود مصمم هستند، ما متأسفانه بر راستی‌های دین خود تا این اندازه معتقد نیستیم. به همین جهت با کوچک‌ترین چالشی ممکن است اعتقادات خود را نادیده بگیریم.

وی با اشاره به اینکه ما نبوت را براساس قاعده لطف می‌دانیم، یعنی نبوت از بطن توحید بیرون می‌آید، تصریح کرد: براساس تورات، یهودیت لطف خدا را به معنای نجات می‌دانند. در مسیحیت نیز معنای لطف خدا به شیوه دیگری ترویج پیدا کرده است. آنها لطف خدا را گناه اصلی می‌دانند و معتقدند حضرت آدم که سیب ممنوعه را خورد، آدم خاصی نبود، بلکه بشریت بود که این گناه را مرتکب شد. بر همین اساس خداوند حضرت مسیح یعنی پسرش را فرستاد تا ما را از گناه بزداید. مسیحیان لطف خداوند را در چارچوب علت و معلول می‌آورند، البته گاهی ممکن است تشیع نیز به این اشتباه دچار شود.

 

 

عزتی با بیان اینکه دوران توجیه کردن اسلام برای مردم گذشته است، گفت: در دوران گذشته مطرح کردن توجیهی مسائل، تأثیرگذاری لازم را داشت، اما اکنون نوبت به فعالیت‌های تحلیلی در حوزه قرآن کریم رسیده است؛ چراکه اگر ما تنها به توضیح و اندرز مسائل دینی اکتفا کنیم، تحلیل و درک درستی از کلام خدا نخواهیم داشت.

این محقق قرآنی در جهان اسلام در ادامه به مسئله ازدواج در حقوق اسلام، اشاره کرد و افزود: در شیعه ازدواج موقت وجود دارد، برخی موقت را در مقابل دائم می‌دانند که این امر نادرست است. موقت به معنای وقت داشتن و رسیدن به یک ازدواج مناسب است، اما چون ما این امر را به درستی متوجه نشدیم و به دیگران القاء نکردیم، در کتاب‌های انگلیسی هم ازدواج موقت به معنای ازدواج کوتاه‌مدت عنوان شده است. به نظر من ما باید ازدواج موقت را ازدواج متناسب بدانیم.

 

 

وی با بیان اینکه مسلمانان در دنیا مورد تهاجم بسیاری قرار می‌گیرند، گفت: این اسلام‌هراسی ابعاد مختلفی دارد که تنها یکی از ابعادش سیاسی است، به نظر من مهم‌ترین بعد اسلام‌هراسی، بعد دینی و معنوی است. ما وقتی خودمان را با سایر ادیان به‌ویژه مسیحیان مقایسه کنیم، می‌بینیم که آنها چنان بر اشتباه خود پایبند هستند که متأسفانه ما بر حقیقت خود، مصمم نیستیم.

عزتی با اشاره به اینکه ما باید طوری اسلام را به جهانیان معرفی کنیم که دشمنان نتوانند اسلام‌هراسی را ایجاد کنند، خاطرنشان کرد: برای تحقق این امر باید روش، زبان و تحلیل مناسبی داشته باشیم که البته این کار یک نفر نیست، بلکه باید گروهی در چارچوب کلی قرار گرفته و پس از ارزیابی اعتراض‌ها و چالش‌ها پاسخ صحیحی از قرآن کریم استخراج کنند.

وی با بیان اینکه دشمنان اسلام را دینی پر از خشونت معرفی می‌کنند، گفت: حدود 10 سال پیش با گروهی تصمیم گرفتیم قرآن را به‌صورت تحلیلی و تطبیقی به زبان انگلیسی درآوریم. من داوطلب شدم و سوره مبارکه «بقره»‌ را برای این امر انتخاب کردم که حاصل آن کتابی با بیش از یک میلیون کلمه شد. این قرآن مسائل مختلف را به‌صورت تحلیلی با سایر کتب آسمانی مقایسه کرده است.

این اندیشمند و محقق قرآنی در جهان اسلام که هم‌اکنون در انگلستان زندگی می‌کند، افزود: مهم‌ترین هدف من از تألیف این کتاب، پاسخ به چالش‌ها و اعتراضات دشمنان اسلام است، کار اصلی در این کتاب چالشی است، اما روش آن به‌صورت چالش‌برانگیز انتخاب نشده است؛ چراکه معتقدم برای نفوذ در افکار عمومی باید با روش‌های مختلف غیر از چالش اقدام کرد.

وی با بیان اینکه اسلام مکمل ادیان دیگر است، خاطرنشان کرد: وقتی دین مطرح می‌شود، در روش تطبیقی می‌توان گفت که اسلام در مقابل ادیان دیگر قرار نمی‌گیرد، بلکه مکمل آنهاست. اسلام چالش ذاتی ندارد، ما باید این چالش‌های ایجادشده را در چارچوب تحلیل قرار دهیم تا تأثیرپذیری مناسب را داشته باشد.

در پایان این مراسم مسئولان و حاضران در نشست به ارائه توضیحات و سوالاتی از پروفسور ابوالفضل عزتی پرداختند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار