به گزارش خبرگزاری بسیج، سید محسن طباطبایی مزدآبادی کارشناس مسایل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بسیج با اشاره به طرح دولت برای فروش خودروهای ایران خودرو و سایپا گفت: شاید این پروژه در بازه زمانی کوتاه مدت بتواند چرخ اقتصاد خودروسازی را فعال کند اما با فروکش کردن این تب باز هم بازار خودرو به سمت رکود پیش می رود.
وی با اشاره به اینکه مردم از کیفیت و قیمت خودروهای تولید داخل ناراضی هستند، گفت: آنهایی هم که قصد خرید خودرو را داشتند در همین بازه زمانی و تسهیلات دولتی خرید کردند و به نظر می رسد از این پس بازار خودرو با رکود جدی تری مواجه شود.
مدرس دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه این سیاست دولت می تواند تاثیر منفی بر اقتصاد شهر داشته باشد، گفت: فروش این میزان از خودرو به معضل ترافیک و آلودگی هوای شهرهای بزرگ به ویژه تهران دامن می زند.
دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با بیان اینکه در بسته خروج از رکود دوم دولت در سال 1394، تسهیلات زیادی برای فروش خودرو های داخلی جهت تخلیه موجودی انبار خودروسازان و بالتبع فراهم شدن زمینه فعالیت این صنعت در نظر گرفته شده است، گفت: در رابطه با این بسته به نظر می رسد نگاه جامعی از منظر اقتصاد شهری وجود نداشته است. در حالیکه نزدیک به 70 درصد آلودگی هوا در شهرها مربوط به وسایل نقلیه است و این روزها در همه جای دنیا استفاده از حمل و نقل عمومی در راستای دستیابی به پایداری شهری مد نظر قرار دارد، تزریق انبوهی از خودروها که به لحاظ زیست محیطی نیز کیفیت مطلوبی ندارند، چندان موجه به نظر نمی رسد.
طباطبایی افزود: بعلاوه این سیاست خروج از رکود در کلان شهرها و بخصوص تهران بر معضل ترافیک شهری نیز دامن خواهد زد و از این رو لازم است اثرات زیست محیطی و ترافیکی این قسمت از بسته خروج از رکود نیز مد نظر سیاست گذاران قرار بگیرد.