به گزارش خبرگزاری بسیج، داستان وام 25میلیونی خودرو هم از آن دسته رفتارهایی است که اگر کسی غیر از این دولت اقدام به آن می کرد به شدت از سوی رسانه های بزک کننده آمریکا و اصلاح طلبان مورد نقد قرار می گرفت. رفتاری کاملا پوپولیستی که این بار حتی به نفع پوپولیسم هم نبود. معامله ای دوسربرد برای دولت. زمانی که اخبار تخصیص وام 25میلیونی برای فروش خودروهای در انبار مانده بر سرزبان ها افتاد، هیچ مسئولی از مسئولان تصمیم گیرنده به مردم راست نگفت.
دولت برای اجرای طرح وام 25 میلیون تومانی شرایطی اعلام کرده بود که خودروسازان و مجریان طرح اکثر آنها را اجرا نکردند. وام خودرو از اول قرار بود با شرایط آسان مثل پرداخت سفته ارائه شود اما نمایندگیها فقط با دسته چک از متقاضیان ثبتنام میکردند. یعنی اگر در کشور کسی دسته چک نداشت نمیتوانست از این تسهیلات استفاده کند و همین محدودیت غیرمعقول و تبعیضآمیز بود. موضوع بازپرداخت 7 ساله تسهیلات هم از اول راست نبود. در دستورالعمل مشترک وزارت صنعت و بانک مرکزی آمده بود که بازپرداخت وام 25 میلیونی 4 تا 7 ساله خواهد بود اما خودروسازان با تسهیلات یک تا 4 ساله ثبتنام کردند. مصوب شده بود که سود 16 درصدی برای پرداخت وام محاسبه شود اما با سود مرکب به علت دریافت چکهای 3 تا 6 ماهه، سود نهایی بیشتر از 16 درصد میشد. برای دریافت وام هیچگاه نباید مالیات گرفته میشد اما استفادهکنندگان از وام مالیات هم دادند. از ابتدا قرار بود ثبتنامها نامحدود باشد اما محدود شد و سقف 110 هزارتایی مانع ثبتنامهای دیگر شد. نهایتا طرحی که 6ماهی قرار بود ادامه داشته باشد، 6روزه تمام شد. در این میان مردم ماندند و کلاهی که به سرشان رفته است.
جمله کارشناسان اقتصاید حتی اقتصاددانان طرفدار دولت نیز این طرح را غیر کارشناسی و به ضرر مردم تلقی می کنند.
خاکسار عضو هیات علمی دانشگاه علامه درباره این طرح می گوید: طرح وام 25 میلیون تومانی خودرو قطعا شکست خواهد خورد، کسانی که در این دو روز به نمایندگی شرکتهای خودروسازی مراجعه کرده اند با شکست رو به رو خواهند شد چون فکر می کنند که می توانند خودرویی را با وام ارزان قیمت بخرند و بعد با در بازار بفروشند و به سود برسند.این روندی که ایران خودرو و سایپا در این روزها داشته اند مطمئن باشید خودروها به این زودی به دست مردم نمی رسد و متقاضیان خرید خودرو پشیمان خواهند شد. مردم نمی توانند خودروهای خود را تا 4 یا 7 سال بفروشند بنابراین به زودی از خرید خودرو پشیمان خواهند شد. این طرح از اول شکست خورده بود و تا پایان هم شکست خورده باقی خواهد ماند و مطمئن باشید که مردم از این طرح استقبال نخواهند کرد و دولت در نقشه ای که برای تحریک تقاضا کشیده بود با شکست رو به رو خواهد شد. مطمئن باشید کسانی که در این دو روز ثبت نام کرده اند یا پشیمان خواهند شد و یا اگر خودروی خود را گرفتند، به دنبال راهکاری خواهند بود که آن را پس دهند.
از طرفی دیگر غلامحسین قاسمیان، نائب رئیس اتحادیه نمایشگاهداران اتومبیل
در رابطه با بازار کنونی خودرو گفته است: در حال حاضر بازار ماشین خودرو
راکد است و هیچ گونه خرید و فروشی صورت نمیگیرد، بسیاری از همکاران ما نیز
شغل خود را عوض کرده و به کار دیگری روی آوردهاند، زیرا می بینند که بیش
از 7 ماه از سال گذشته اما هیچ گونه رونقی در بازار ایجاد نشده اما وزارت
دارایی مالیات زیادی میگیرد و علاوه برآن مالیات بر ارزش افزوده نیز از
نمایشگاهها گرفته شود.
طرح اعطای وام 25 میلیونی خودرو نیز تا به حال هیچ تغییری در بازار خودرو ایجاد نکرده و روند جدیدی نیز صورت نگرفته است. این طرح تنها برای کارخانهداران خوب است و به نفع خودروسازان است که از این طریق میتوانند خودروهای خود را به فروش برسانند. کاش به جای این طرح افرادی را که ماشینهای فرسوده داشتند، در اولویت میگذاشتند تا اینها میتوانستند ماشینهای خود را تعویض کنند.
سعید لیلاز اقتصاددان طرفدار دولت هم با نگران کننده دانستن اثر معکوس وام
25میلیونی می گوید: وام 25 میلیون تومانی خودرو ممکن است در کوتاه مدت اثر
مطلوبی بر ساختار مالی صنعت خودرو داشته باشد، اما در حقیقت نگران اثر
معکوس آن در بلند مدت هستم. نمی توان انتظار داشت که این تسهیلات در بلند
مدت به عنوان یک نسخه شفابخش برای صنعت خودرو تلقی شود و باید به سمتی حرکت
کرد تا این صنعت مستقل از حمایت های دولت و بانک ها بتواند ساختار مالی و
اقتصادی خود را تنظیم کند.
وی با اشاره به ظرفیت تولید بیش از یک میلیون دستگاه خودرو در کشور گفت:
در حال حاضر اشتیاق مردم برای استفاده از این تسهیلات بالا گرفته و با توجه
به اینکه سقف 100 هزار دستگاه خودرو برای این طرح در نظر گرفته شده ممکن
است این انتظار در مردم به وجود آید که سایر تولیدات خودروسازان نیز باید
با همین تسهیلات عرضه شود. در چنین شرایطی ممکن است روند تقاضا در بازار به
حالت قبل از دوره اعطای وام بازگردد و بر مشکلات این صنعت افزوده شود.
دو روز پیش هم ثروتی عضو کمیسیون بودجه مجلس افشا کرد،بسته جدید برای کاهش موجودی انبار کالاها و خودرو است. وی گفت: این بسته میتواند تقاضا را تحریک کند، زیرا شیفتهای تولید کارخانجات تعطیل شده و این موضوع میتواند به نوعی از بیکاری کارگران و تعطیلی واحدها جلوگیری کند. یکی از عوامل رکود مربوط به حوزه مسکن است. 2 میلیون نفر در رابطه با مشاغل وابسته به مسکن بیکار شدند و هر روز موضوع افزایش وام مسکن در رسانهها منتشر میشود، ولی خبری از پرداخت آن نیست. باید توجه داشت که مسکن 450 نوع شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد میکند.