یادداشت اختصاصی/میثم نادی

آماده‌باش شبانه‌روزی بسیج در دوران پسابرجام

در انقلاب اسلامی، وقتی سخن از "نیروهای مومن و اصیل و معتقد" مطرح می شود، اکثر نگاه ها بی اختیار به سمت نهادی می رود که هدف اصلی از ایجاد آن، مردمی کردن موضوعات و مسایل مختلف کشور بوده است و آن نهاد، غیر از بسیج مستضعفان نیست.
کد خبر: ۸۶۰۳۲۵۰
|
۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۷
میثم نادی تحلیگر مسائل راهبردی در یادداشت اختصاصی برای خبرگزاری بسیج با عنوان «آماده‌باش شبانه‌روزی بسیج در دوران پسابرجام» نوشت: با عنوان برجام یا همان برنامه جامع اقدام مشترک که مهمترین خروجی عمر 5/2 ساله دولت یازدهم به حساب می آید، به هر شکل ممکن، مراحل قانونی خود در داخل کشور را پشت سر گذارد و با ابلاغ فرمان 9گانه امام خامنه ای شامل شروط و الزامات اجرای آن، مسیر آغاز به کارش را طی می کند. برجام، اما پایان کار نیست و تازه آغازی است بر یک دوره جدید و نو از مبارزه تمام عیار با استکبار که مصداق اتم آن، امروزه ایالات متحده آمریکاست.

فرماندهی معظم کل قوا در یکی از بیاناتشان که به مساله پسابرجام اشاراتی داشتند، در این باره اینگونه فراخوان زدند: "همه خودشان را آماده نگه بدارند، همه آماده باشند؛ نیروهای مؤمن، نیروهای اصیل و معتقد در سرتاسر کشور... هم آماده کار اقتصادی باشند، هم آماده کار فرهنگی باشند، هم آماده کار سیاسی باشند، هم آماده حضور در میدانها و عرصه های مختلف باشند؛ آماده باشند. ما همه باید آماده باشیم. در مقابل این جهتگیری‌های دشمنان – که دشمنان ما شب و روز نمی شناسند – ما هم بایستی شب و روز نشناسیم و همه آماده باشیم". (12 شهریورماه 1394)

در انقلاب اسلامی، وقتی سخن از "نیروهای مومن و اصیل و معتقد" مطرح می شود، اکثر نگاه ها بی اختیار به سمت نهادی می رود که هدف اصلی از ایجاد آن، مردمی کردن موضوعات و مسایل مختلف کشور بوده است و آن نهاد، غیر از بسیج مستضعفان نیست.

در چشم انداز طراحی شده برای محورهای عملیاتی و کاری بسیج، 2 اصل بسیار مهم "مصونیت کشور" و "آمادگی لازم دفاعی در برابر دشمن" ترسیم شده است که محورهای فوق، همچون دوبال یک پرنده ای که در اوج پرواز می کند، می تواند رویاهای محال را در دسترس جامعه قرار دهد.

با توجه به اتفاقاتی که طی مذاکرات 2 ساله هسته ای در دولت یازدهم به وقوع پیوست و نتیجه آن که سند برجام نام گرفت، نگرانی ها نسبت به دوران بعد از آن به اوج خود رسید تا جایی که ولی امر مسلمین، مساله بعد از برجام را از خود برجام مهمتر دانستند.

حال، باید دید در دوران جدید که در تاریخ 37 ساله انقلاب تجربه مشابه آن را نداشته ایم، نقش و کارکرد بسیج و بسیجیان چه خواهد بود؟

مهمترین دغدغه امام خامنه ای از دوران پسابرجام، چگونگی صیانت کشور از "نفوذ" دشمن در موضوعات مختلف بوده است که در اولویت بندی معظم له، به ترتیب عبارتند از: نفوذ فکری، نفوذ فرهنگی، نفوذ سیاسی، نفوذ امنیتی و نفوذ اقتصادی.

با عنایت به فراخوانی که ایشان به "نیروهای مومن و اصیل و معتقد" زده اند و اعلام صریح دغدغه هایشان نسبت به اتفاقات احتمالی پسابرجام، اینک نوبت بسیج است تا با سازماندهی سریع و صحیح خود، نقشه راه مقابله با "نفوذ" را طراحی و پیش از آنکه توسط دشمنان دچار غافلگیری شود، به نوعی تهاجم سنگینی را به آنان وارد آورد.

برای رسیدن به این منظور، همچنان دو عامل بسیار مهم به عنوان زیرساخت عملیات "تک" و "پاتک" موثر خواهند بود: "بصیرت" و "افزایش سطح دانش و آگاهی نیروها جهت تبیین دقیق مسایل و تلاش برای اقناع عمومی".

بصیرت عبارت است از شناخت زمان، شناخت نیاز و اولویت ها، شناخت دشمن و نقشه های آن و شناسایی دوستان جهت هم افزایی در میدان مبارزه.

بی شک، اگر میلیون ها نیروی بسیجی که براساس خصوصیت ذاتی، تمام توانایی هایشان را روی دست گرفته و وارد میدان کرده اند، با بصیرت و بیداری انقلابی در شناسایی دوست و دشمن موفق باشند و با اطلاع دقیق از نقشه ها و برنامه های دشمنان، بتوانند در مسایل مختلف و برهه های زمانی متفاوت، به اولویت بندی صحیحی نایل آیند، پتانسیل بی نظیری را آزاد خواهند کرد که هر توطئه ای را در کوتاهترین زمان ممکن نقش برآب می نماید.

حال، اگر همین انرژی نهفته، با افزایش سطح دانش و آگاهی توامان شود و نیروهای کاربلد موفق به تبیین دقیقی از موضوعات متنوع شوند و در ادامه، نسبت به اقناع عمومی در جامعه بزرگ ایران اسلامی توفیقاتی را کسب نمایند، دیگر کمترین نگرانی و دغدغه ای نسبت به اتفاقات احتمالی پیش روی، موضوعیت نخواهد داشت.

بدین ترتیب، به نظر می رسد مهمترین اولویت بسیج در کوتاه مدت، توجه جدی به عقبه و پشتوانه فکری این نهاد مردمی است. ایجاد انواع آمادگی ها و تجهیز نیروها به مبانی فکری و گفتمانی امامین انقلاب، ترویج روحیه فداکاری و احساس مسئولیت نسبت به سرنوشت جامعه، مسلح کردن بسیجیان به دو سلاح موثر ایمان و علم از جمله نکات موردتوجه در بازسازی عقبه فکری بسیج می توانند باشند.

جانمایه کلام این است که باید عموم بسیجیان را نسبت به آینده کشور و انقلاب حساس نمود و به این عزیزان همیشه بیدار یادآور شد که دوران نفوذ و نفاق مدرن، تجهیزات و مهمات خاص خود را می طلبد. در این دوران، دیگر قرار نیست در روز روشن به پرچم های عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) اهانتی صورت بگیرد بلکه در لوای بازخوانی نهضت عاشورا، نوعی تقلب و تغلب و القای فهمی غلط از تاریخ اسلام به مردم در دستور کار قرار دارد.

در دوران نفاق مدرن، با نام "خط امام" به تقابل با اندیشه های ناب پیر سفر کرده امت می پردازند و به جای توهین به عکس و تمثال حضرتش، عکس او را در ابعادی به مراتب بزرگتر از قبل، بر فراز تریبون های سخنرانی خود قرار می دهند اما برعکس او عمل می کنند.

در دوران نفوذ، لزوما هرکجا که سروصدای بیشتری شنیده شد، محل عملیات دشمن نیست بلکه بعضا بسیاری از آنها جهت گمراه کردن اذهان از حرک خزنده ای است که در جایی دیگر، با سکوت و آرامش در حال شکل گیری است.

دشمن پس از 37 سال کسب تجربه در همه زمینه ها اعم از گزینه نظامی، تحریم اقتصادی، تهدید سیاسی، ترور مسئولان و مردم و... به این نتیجه رسیده است که بهترین راه ممکن جهت براندازی درخت تنومند انقلاب اسلامی، رخنه و نفوذ در تنه و شاخ و برگ های آن است تا این شجره طیبه را از داخل سست و تهی نماید و در فرصتی مناسب، ضربه خیالی و توهمی نهایی را وارد آورد.

این نقشه استکبار به رهبری آمریکاست که ایمان قلبی به دشمنی او، شناخت نقشه هایش و تبیین و اقناع عمومی مردم می تواند رویاهای پیچیده و جدید آنان را نیز تبدیل به افسانه ای دست نیافتنی کند؛ ان شاءالله.

در پایان، این نوشتار را به عبارتی از بنیانگذار نهاد مقدس و مردمی بسیج، حضرت امام خمینی(ره) مزین می نماییم که نوشت: "اگر بر کشوری نوای دلنشین تفکر بسیجی طنین انداز شد، چشم طمع دشمنان و جهانخواران از آن دور خواهد گردید و الا هر لحظه باید منتظر حادثه ماند". (2 آذرماه 1367)

ارسال نظرات