دبیر هیات رییسه شورای عالی تهیهکنندگان با اعلام اینکه تهیهکنندگان و پخشکنندگان داخلی آنونس فیلمها را به شبکه های ماهواره ای نمیدهند درباره نقش پخشکنندگان خارجی در این قضیه توضیح داد.
به گزارش خبرگزاری بسیج،غلامرضا موسوی دبیر هیات رییسه شورای عالی تهیه کنندگان درباره مساله پخش تیزر فیلمهای سینمایی از شبکه های ماهوارهای فارسیزبان که باعث انتشار برخی اخبار مبنی بر تصمیم تلویزیون برای پخش نکردن تیزر این دست آثار شده است، گفت: پخش نکردن تیزر فیلمهای روی پرده از تلویزیون ایران به رفع مشکل پخش تیزرهای سینمایی از شبکه های ماهواره ای کمک نمی کند و شاید حتی باعث شود تهیهکنندگان رسما تیزرهای خود را به شبکه های ماهواره ای فارسی زبان بدهند و از خیر پخش تیزر در تلویزیون بگذرند.
وی ادامه داد: به هر حال پخش تیزر و آگهی فیلم های سینمایی در تلویزیون ایران به بهتر دیده شدن این آثار کمک می کند و این به نفع تلویزیون هم است زیرا بعد از تمام شدن اکران فیلمها و پس از مدتی این تلویزیون است که پخش کننده نهایی فیلم های سینمایی است و بر همین اساس تبلیغ فیلم های سینمایی به معنای تبلیغ کالایی است که در نهایت تلویزیون هم از آن استفاده می کند.
استفاده بدون اجازه شبکه های ماهواره ای از تیزر فیلم های ایرانی
این تهیهکننده سینما درباره روندی که از طریق آن تیزر فیلمهای ایرانی به شبکه های ماهواره ای میرسد، توضیح داد: مساله پخش آگهی در شبکه های فارسی زبان دو حالت دارد؛ اول این که شبکهها بدون اطلاع تهیه کننده تیزر فیلم مورد نظر را پخش می کند و اتفاقا مدتی است که میبینیم یکی از شبکه های ماهواره ای فارسی زبان تیزرهای سینمایی را به صورت رایگان و گاه به صورت خودجوش پخش می کند. این شبکه رسما اعلام کرده است که تیزر فیلم های سینمایی ایرانی را به صورت رایگان پخش می کند و با توجه به اینکه اکثر آنونس های تبلیغاتی فیلم های سینمایی به صورت گسترده در فضای اینترنتی در دسترس عموم قرار دارد، تیزر بسیاری از این فیلم ها بدون اطلاع تهیه کنندگان در این شبکه پخش می شود. من تا آنجا که می دانم حداقل تهیه کنندگان داخلی هیچ تیزری را برای تبلیغ به شبکه های ماهواره ای ارائه نکرده اند.
موسوی ادامه داد: مساله دیگر این است که به تازگی بسیاری از فیلمهای ایرانی پخشکننده خارجی پیدا کردهاند و در کشورهای مختلف از جمله کانادا، آلمان و استرالیا برای ایرانی های مقیم خارج از کشور نمایش داده می شود و همین امر باعث شده پخش کننده مورد نظر برای جذب مخاطب بیشتر در خارج از کشور تیزر فیلم مورد نظر خود را در شبکه های فارسی زبان ماهواره ای پخش می کند. پخش آگهی در این شبکه ها با مخاطبان فارسیزبان بسیار ارزان است و پخشکنندگان خارجی به این امر تمایل دارند.
این تهیه کننده سینما درباره قانونی بودن یا نبودن پخش تیزر فیلمهای ایرانی توسط پخشکننده خارجی در شبکه های ماهواره ای توضیح داد: پخش این آگهی ها توسط پخشکننده خارجی برای آنها غیرقانونی نیست، البته این را باید بگویم که این فیلم ها توسط ایرانی هایی که مشغول تجارت سینمایی در خارج از کشور هستند، پخش می شود. این افراد فیلم ها را برای ایرانی های خارج از کشور نمایش می دهند و طبیعی است که برای جذب مخاطب به کانال های فارسی زبان مراجعه می کنند. این را هم باید بدانیم که با توجه به هزینه بالای تبلیغات در شبکه های خارجی امکان پخش تیزر در این شبکه ها وجود ندارد به همین دلیل آنها از شبکه هایی استفاده می کنند که این تبلیغات را به صورت رایگان یا ارزان پخش میکنند. در چنین شرایطی تهیه کننده که حق فروش فیلم را به پخش کننده واگذار کرده، نمی تواند مخالفت و موافقتی با این پخش تیزرها داشته باشد.
صدا و سیما رفتار ایجابی داشته باشد
دبیر هیات رییسه شورای عالی تهیه کنندگان ادامه داد: به هر حال برای حل مشکل پخش تیزر فیلم ها در صدا و سیما، دوستان ما در این سازمان باید از روش های ایجابی به جای سلبی استفاده کنند که یک راه آن این است که صدا و سیما باید تعداد آگهی های بیشتری در اختیار فیلم های سینمایی قرار دهند.
موسوی در پایان گفت: صدا و سیما در حال حاضر هم از فیلم های سینمایی حمایت می کند، اما این حمایت با توجه به نوع فیلم متفاوت است، در واقع هرچقدر فیلم به سیاست های تلویزیون نزدیک تر باشد، آگهی رایگان بیشتری را برای آن در نظر می گیرند. انتظار سینماگران این است که تعامل نزدیکتری از سوی صدا و سیما با آنها صورت بگیرد و رفتار عادلانهای با آنها در پیش گرفته شود.
پخش تیزر از ماهواره باعث میشود تیزرهای رایگان تلویزیون ایران حذف شود
و اما در پی مساله پیش آمده سازمان صداوسیما درباره تعهد گرفتن از فیلمسازان در خصوص پخش تیزرهای تلویزیونی آنها از شبکه های سیما توضیحاتی را ارایه کرد.
«پیرو درج مطلبی در برخی روزنامهها و سایتهای خبری با این موضوع كه صداوسیما برای پخش تیزر فیلمهای سینمایی تولید داخل از سازندگان تعهد كتبی میگیرد، روابط عمومی صداوسیما ذكر توضیحاتی را برای روشن شدن موضوع ضروری میداند.
صداوسیما به عنوان رسانهای فراگیر بیشترین سهم را در معرفی تولیدات سینمایی كشور داشته است. یكی از راههای حمایتی رسانه ملی از صنعت سینمایی كشور پخش آگهیهای آنها در قالبهای مختلف تصویری (تیزر)، زیرنویس و رادیویی است اما آنچه در این بین از اهمیت برخوردار است و برخی از منتقدان به آن توجهی ندارند، این است كه بخش عمدهای از تیزرهای فیلمهای سینمایی تولید داخل كاملاً به صورت رایگان از صداوسیما پخش میشود تا رسانه ملی نیز به سهم خود در پازل حمایت از صنعت سینما نقش خود را ایفا كرده باشد.
نگاه رسانه ملی به پخش رایگان تیزر فیلمهای سینمایی داخلی، نگاهی حمایتی است كه با هدف معرفی این فیلمها و تشویق مخاطبان برای تماشای آنها انجام میشود. از سویی، مسئولان سینمایی كشور نیز بارها به صراحت اعلام كردهاند كه پخش تیزرهای سینمایی در شبكههای ماهوارهای غیرمجاز، منع قانونی دارد، بنابراین سازندگان این فیلمها نباید تیزر فیلمهایشان را برای تبلیغ در اختیار شبكههای غیرمجاز ماهوارهای قرار دهند.
به همین دلیل اداره كل بازرگانی صداوسیما با بررسیهای كارشناسی به این نتیجه رسید كه در ادامه این حمایت در فرم قرارداد پخش تیزر، این تعهد را از سازنده اخذ كند كه چنانچه از حمایت فرهنگی رسانه ملی برای پخش رایگان برخوردار شود، نمیتواند تیزر فیلم خود را برای پخش در اختیار شبكههای ماهوارهای غیرمجاز قرار دهد. از این رو، اگر اثبات شود كه سازنده پس از بهرهمندی از حمایت رسانه برای پخش رایگان تیزر، آن را برای تبلیغ در اختیار شبكههای ماهوارهای قرار داده است، باید حق پخش تیزر را به صداوسیما پرداخت كند، تعهدی كه طرفین با رضایت و به منظور اجرای سیاستهای فرهنگی و هنری كشور آن را امضا میكنند.»
وی ادامه داد: به هر حال پخش تیزر و آگهی فیلم های سینمایی در تلویزیون ایران به بهتر دیده شدن این آثار کمک می کند و این به نفع تلویزیون هم است زیرا بعد از تمام شدن اکران فیلمها و پس از مدتی این تلویزیون است که پخش کننده نهایی فیلم های سینمایی است و بر همین اساس تبلیغ فیلم های سینمایی به معنای تبلیغ کالایی است که در نهایت تلویزیون هم از آن استفاده می کند.
استفاده بدون اجازه شبکه های ماهواره ای از تیزر فیلم های ایرانی
این تهیهکننده سینما درباره روندی که از طریق آن تیزر فیلمهای ایرانی به شبکه های ماهواره ای میرسد، توضیح داد: مساله پخش آگهی در شبکه های فارسی زبان دو حالت دارد؛ اول این که شبکهها بدون اطلاع تهیه کننده تیزر فیلم مورد نظر را پخش می کند و اتفاقا مدتی است که میبینیم یکی از شبکه های ماهواره ای فارسی زبان تیزرهای سینمایی را به صورت رایگان و گاه به صورت خودجوش پخش می کند. این شبکه رسما اعلام کرده است که تیزر فیلم های سینمایی ایرانی را به صورت رایگان پخش می کند و با توجه به اینکه اکثر آنونس های تبلیغاتی فیلم های سینمایی به صورت گسترده در فضای اینترنتی در دسترس عموم قرار دارد، تیزر بسیاری از این فیلم ها بدون اطلاع تهیه کنندگان در این شبکه پخش می شود. من تا آنجا که می دانم حداقل تهیه کنندگان داخلی هیچ تیزری را برای تبلیغ به شبکه های ماهواره ای ارائه نکرده اند.
موسوی ادامه داد: مساله دیگر این است که به تازگی بسیاری از فیلمهای ایرانی پخشکننده خارجی پیدا کردهاند و در کشورهای مختلف از جمله کانادا، آلمان و استرالیا برای ایرانی های مقیم خارج از کشور نمایش داده می شود و همین امر باعث شده پخش کننده مورد نظر برای جذب مخاطب بیشتر در خارج از کشور تیزر فیلم مورد نظر خود را در شبکه های فارسی زبان ماهواره ای پخش می کند. پخش آگهی در این شبکه ها با مخاطبان فارسیزبان بسیار ارزان است و پخشکنندگان خارجی به این امر تمایل دارند.
این تهیه کننده سینما درباره قانونی بودن یا نبودن پخش تیزر فیلمهای ایرانی توسط پخشکننده خارجی در شبکه های ماهواره ای توضیح داد: پخش این آگهی ها توسط پخشکننده خارجی برای آنها غیرقانونی نیست، البته این را باید بگویم که این فیلم ها توسط ایرانی هایی که مشغول تجارت سینمایی در خارج از کشور هستند، پخش می شود. این افراد فیلم ها را برای ایرانی های خارج از کشور نمایش می دهند و طبیعی است که برای جذب مخاطب به کانال های فارسی زبان مراجعه می کنند. این را هم باید بدانیم که با توجه به هزینه بالای تبلیغات در شبکه های خارجی امکان پخش تیزر در این شبکه ها وجود ندارد به همین دلیل آنها از شبکه هایی استفاده می کنند که این تبلیغات را به صورت رایگان یا ارزان پخش میکنند. در چنین شرایطی تهیه کننده که حق فروش فیلم را به پخش کننده واگذار کرده، نمی تواند مخالفت و موافقتی با این پخش تیزرها داشته باشد.
صدا و سیما رفتار ایجابی داشته باشد
دبیر هیات رییسه شورای عالی تهیه کنندگان ادامه داد: به هر حال برای حل مشکل پخش تیزر فیلم ها در صدا و سیما، دوستان ما در این سازمان باید از روش های ایجابی به جای سلبی استفاده کنند که یک راه آن این است که صدا و سیما باید تعداد آگهی های بیشتری در اختیار فیلم های سینمایی قرار دهند.
موسوی در پایان گفت: صدا و سیما در حال حاضر هم از فیلم های سینمایی حمایت می کند، اما این حمایت با توجه به نوع فیلم متفاوت است، در واقع هرچقدر فیلم به سیاست های تلویزیون نزدیک تر باشد، آگهی رایگان بیشتری را برای آن در نظر می گیرند. انتظار سینماگران این است که تعامل نزدیکتری از سوی صدا و سیما با آنها صورت بگیرد و رفتار عادلانهای با آنها در پیش گرفته شود.
پخش تیزر از ماهواره باعث میشود تیزرهای رایگان تلویزیون ایران حذف شود
و اما در پی مساله پیش آمده سازمان صداوسیما درباره تعهد گرفتن از فیلمسازان در خصوص پخش تیزرهای تلویزیونی آنها از شبکه های سیما توضیحاتی را ارایه کرد.
«پیرو درج مطلبی در برخی روزنامهها و سایتهای خبری با این موضوع كه صداوسیما برای پخش تیزر فیلمهای سینمایی تولید داخل از سازندگان تعهد كتبی میگیرد، روابط عمومی صداوسیما ذكر توضیحاتی را برای روشن شدن موضوع ضروری میداند.
صداوسیما به عنوان رسانهای فراگیر بیشترین سهم را در معرفی تولیدات سینمایی كشور داشته است. یكی از راههای حمایتی رسانه ملی از صنعت سینمایی كشور پخش آگهیهای آنها در قالبهای مختلف تصویری (تیزر)، زیرنویس و رادیویی است اما آنچه در این بین از اهمیت برخوردار است و برخی از منتقدان به آن توجهی ندارند، این است كه بخش عمدهای از تیزرهای فیلمهای سینمایی تولید داخل كاملاً به صورت رایگان از صداوسیما پخش میشود تا رسانه ملی نیز به سهم خود در پازل حمایت از صنعت سینما نقش خود را ایفا كرده باشد.
نگاه رسانه ملی به پخش رایگان تیزر فیلمهای سینمایی داخلی، نگاهی حمایتی است كه با هدف معرفی این فیلمها و تشویق مخاطبان برای تماشای آنها انجام میشود. از سویی، مسئولان سینمایی كشور نیز بارها به صراحت اعلام كردهاند كه پخش تیزرهای سینمایی در شبكههای ماهوارهای غیرمجاز، منع قانونی دارد، بنابراین سازندگان این فیلمها نباید تیزر فیلمهایشان را برای تبلیغ در اختیار شبكههای غیرمجاز ماهوارهای قرار دهند.
به همین دلیل اداره كل بازرگانی صداوسیما با بررسیهای كارشناسی به این نتیجه رسید كه در ادامه این حمایت در فرم قرارداد پخش تیزر، این تعهد را از سازنده اخذ كند كه چنانچه از حمایت فرهنگی رسانه ملی برای پخش رایگان برخوردار شود، نمیتواند تیزر فیلم خود را برای پخش در اختیار شبكههای ماهوارهای غیرمجاز قرار دهد. از این رو، اگر اثبات شود كه سازنده پس از بهرهمندی از حمایت رسانه برای پخش رایگان تیزر، آن را برای تبلیغ در اختیار شبكههای ماهوارهای قرار داده است، باید حق پخش تیزر را به صداوسیما پرداخت كند، تعهدی كه طرفین با رضایت و به منظور اجرای سیاستهای فرهنگی و هنری كشور آن را امضا میكنند.»
منبع: خبرگزاری مهر
ارسال نظرات
غیرقابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
پر بیننده ها
آخرین اخبار