وی گفت: این سامانه تلفیقی از خدمات ۳ سامانه ناوبری و موقعیتیابی فوق پیشرفته جهانی شامل سامانه روسی گلوناس، سامانه آمریکایی جی.پی.اس و سامانه ناوبری چینی (بیدو) خواهد بود که خدمات را با دقت سانتیمتری ارائه خواهد کرد.
این کارشناس با اشاره به اینکه به زودی با آغاز به کار این سامانه، اطلاع دقیق از وضعیت ترافیک جادهها و خیابانها ممکن خواهد شد، افزود: با این سامانه حتی میتوان به راحتی از موقعیت خودروی سرقت شده باخبر شد و با نصب سامانه روی تاكسیها امكان اطلاع دقيق رانندگان تاكسی از وضعيت تراكم مسافران در يک منطقه خاص هم فراهم میشود.
خاراباف ادامه داد: گزارش تردد و مسیرهای پیموده شده، اطلاع لحظهای و دقیق از موقعیت خودروهای شخصی و وسایل حمل و نقل عمومی از دیگر خدمات ویژه این سامانه هستند. به این ترتیب رانندگان میتوانند بهترین مسیر با ترافیک و مسافت کمتر تا مقصد را انتخاب کنند.
کارشناس سامانه ملی هدایت و ناوبری فضاپایه ایران تاکید کرد: از این پس، شرکتهای مسافرتی بین شهری نیز از موقعیت و وضعیت خودروها باخبر میشوند. به این ترتیب با بررسی لحظهای میزان مصرف سوخت و گزارش دقیق سرعت و مسافت طی شده اتوبوسهای بین شهری نیازی به توقف در پلیسراهها وجود نخواهد داشت.
به گفته وی اطلاع دقیق از زمان دقیق نیاز خودروها برای مراجعه به نزدیکترین پایگاه سوخترسانی و موقعیت نزدیکترین ناوگانهای سوخت، مانند پمپ بنزینها و پمپ گازها از دیگر خدمات سامانه ناوبری و موقعيتیابی ملی فضایی است.
خاراباف با اشاره به اینکه کنترل موقعیت و وضعیت توزیع محمولهها برای تمامی شرکتهای پستی، ارسال محصول و پیک موتوریها نیز با استفاده از این سامانه موقعیت یابی پیشرفته ممکن میشود اضافه کرد: سختافزار سامانه ناوبری و موقعيتیابی ملی فضایی قرار است به صورت رایگان در اختیار مشتریان قرار بگیرد و کاربران تنها با پرداخت سالانه ۱۵ تا ۶۰ هزار تومان از خدمات این سامانه فوق پیشرفته بهرهمند شوند.
وی با اشاره به نحوه بومی سازی این طرح فضایی در کشور خاطرنشان کرد: تمامی دستگاه ها و دیوایس های گیرنده مربوط به این فناوری، در ایران و توسط نیروهای داخلی ساخته شده است.
این کارشناس در پاسخ به سوالی مبنی بر تفاوت خدمات رسانی سامانه ناوبری و موقعیت یابی فضایی با سرویسهایی چون گوگل ارث و گوگل مپ اظهار داشت: این سرویسها تنها از فناوری GPS استفاده می کنند و از دقت بالایی برخوردار نیستند اما سامانه ملی ناوبری فضایی کاملا متفاوت از این خدمات است و ارتباطی به گوگل ارث که یک پلتفرم نرم افزاری آنلاین است، ندارد.
به گفته خاراباف، در طرح سامانه ملی هدایت و ناوبری فضاپایه ایران، براساس نیازهای داخلی، اپلیکیشنهای مختلف و دیوایس های سخت افزاری تعریف شده و به کاربران ارائه می شود. برای مثال می توان گیرنده ناوبری فضایی را به همراه صفحه مانیتور به خودروسازان ارائه کرد که در خودروها به کار گرفته شود.