معاون پژوهش و آموزش خبرگزاری فارس گفت: اظهارات امروز ظریف یک پیام متقابلی بود برای اظهارات جان کری؛ یعنی آقای ظریف به نوعی در حوزه‎ای که حق نداشت؛ چارچوب مذاکره را در حوزه غیر هسته‎ای مشخص می‎کند و باید در این مورد پاسخ دهد.
کد خبر: ۸۶۵۸۱۶۳
|
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۶
سید یاسر جبرائیلی معاون پژوهش و آموزش خبرگزاری فارس در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری بسیج در واکنش به اظهارات جان کری وزیر امور خارجه امریکا در کنفرانس خبری منامه مبنی بر افزایش همکاری ناتو با شورای همکاری خلیج فارس تصریح کرد: امریکایی‎ها در طول دهه‎های گذشته بارها و بارها رسما اعلام کردند که هدف آنها از تسخیر کشورهای حاشیه خلیج فارس مقابله با قدرت منطقه‎ای جمهوری اسلامی است.

جبرائیلی در ادامه عنوان کرد: این مانور عملیات روانی همکاری ناتو با شورای همکاری خلیج فارس یک تبلیغات و شوی رسانه‎ای بیش نیست؛ چراکه این همکاری وجود دارد؛ شاید بخواهند که شکل رسمی و هویتی نیز به آن بدهند، سعودی بیشترین تسلیحات را از آنها می‎خرد، آمریکایی‎ها و اروپایی‎ها درکشورهای حوزه حاشیه خلیج فارس پایگاه نظامی دارند و این همکاری سالهاست که وجود دارد.

وی در چرایی اظهارات وزیرخارجه امریکا بیان کرد: طرح این اظهارات بیشتر برای فشار آوردن به تهران برای ورود به مذاکره در حوزه غیرهسته‎ای مثل بحث موشکی است.

جبرائیلی با اشاره به اظهارات امروز آقای ظریف مبنی بر اینکه اگر امریکا در مسائل دفاعی جدی است از تسلیح عربستان و رژیم صهیونیستی خودداری کند گفت: این اظهارات یک پیام متقابلی بود برای اظهارات جان کری؛ یعنی آقای ظریف به نوعی در حوزه‎ای که حق نداشت؛ چارچوب مذاکره را در حوزه غیر هسته‎ای مشخص می‎کند و باید در این مورد پاسخ دهد.

معاون پژوهش و آموزش خبرگزاری فارس در خصوص رفتار آمریکایی‎ها در برخورد با ایران در پسابرجام بیان کرد: لحن آمریکایی‎ها با مقایسه با قبل و بعد برجام مشخص می‎شود که این لحن تندتر شده یعنی با همان شیبی که پس از انقلاب اسلامی افزایش پیدا کرده و تندتر شده با همان شیب ادامه پیدا کرده منتهی به گونه‎ای علیه جمهوری اسلامی موضع می‎گیرند که گویی اصلا مسئله هسته‎ای در کار نبوده است.

جبرائیلی با بیان اینکه امریکایی‎ها به تعهدات خود در برجام هم عمل نکردند گفت: آنها قبل از برجام سعی داشتند جمهوری اسلامی را به عنوان یک تهدید هسته‎ای به دنیا جلوه دهند و آن را بهانه تحریم و فشار به جمهوری اسلامی قرار دادند، اما بعد از برجام بهانه هسته‎ای را متوقف کردند و در حوزه‎های دیگری همین کار را می‎کنند الان به بهانه تروریسم موشکی منطقه و حقوق بشر همان فشارها را ادامه می‎دهند.

معاون پژوهش و آموزش خبرگزاری فارس در خاتمه با اشاره به گزارش اخیر موسسه رند یادآور شد: طبق این گزارش امریکا برای اینکه کشورها و دولت‎های دیگر را وادار کند تا در راستای اهدافش اقدام کنند باید در سه حوزه تحریم مالی، حملات سایبری و حمایت از اپوزیسیون داخلی کارهای خود را علیه این کشورها ادامه دهد و مشاهده می‎کنیم که اقدامات امریکا علیه جمهوری اسلامی در این سه حوزه با قوت بعد از برجام ادامه دارد و هیچ تفاوتی نکرده است.
ارسال نظرات