خبرهای داغ:
رئیس اداره هنر و ادبیات معاونت فرهنگی سپاه:

هنرمند اسلامی و انقلابی و متعهد نقش هدایتگر را دارد

رئیس اداره هنر و ادبیات معاونت فرهنگی سپاه گفت: هنرمند اسلامی و انقلابی و متعهد نقش هدایت را بر عهده دارد و این امر مسئولیت او را سنگین‌تر می‌کند.
کد خبر: ۸۶۵۸۳۸۳
|
۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، دکتر حسین قنادیان عصر امروز در مراسم گرامیداشت روز هنر انقلاب اسلامی که در سالن اجتماعات باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، اظهار داشت: شهید آوینی که سالروز شهادتشان به عنوان روز هنر انقلاب اسلامی نامگذاری شده است، پرچمدار این عرصه است.

وی با بیان اینکه باید واقعیت و حق هنر اسلامی را بدانیم، افزود: اگر این حق را دانستیم و درک کردیم آن زمان نسبت به این هنر دردمند خواهیم شد.

* ویژگی یک هنرمند مسلمان دردمندی اوست

رئیس اداره هنر و ادبیات معاونت فرهنگی سپاه بیان کرد: ویژگی یک هنرمند مسلمان دردمندی اوست از باب اینکه حق هنر اسلامی را می شناسد.

وی با بیان اینکه هنر در مکتب اسلام یک عطیه الهی است، گفت: همچنان که باید حق خدا شناخته شود تا انسان از دنیا کنده شود و به حضرت حق بپیوندد، هنر اسلامی نیز امری از اوامر الهی است که همین ویژگی را داراست.

قنادیان یادآور شد: باید حق این هنر شناخته شود چون عطیه الهی است همانند نعمت‌های دیگری که خدا در این دنیا در خدمت ما قرار داده هنر نیز می تواند خوب بهره برداری شود که در مسیر ثواب باشد یا به علت نشناختن این هنر آن را به عنوان یک ابزار و یک وسیله ای برای حقارت این دنیا و در راه باطل استفاده شود.

وی ابراز داشت: آن چیزی که ما به عنوان هنر اسلامی می‌توانیم نام ببریم هنری است که باید واسطه فیض الهی به زمینیان باشد، یعنی باید معرفت و نور و هدایت را از آسمان به زمین ساطع کند و دست زمینیان را بگیرد و به بالا ببرد، این هنر اسلامی است.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان در ادامه گفت: ما در واژگان می‌گوییم هنر متنزل، یعنی هنری که از پیشگاه الهی نازل شده تا موجب هدایت انسان شود.

* شهید آوینی هر دو هنر نازل و متنزل را تجربه کرده است

وی ادامه داد: هنرمندی کسی است که متصل به این صفت بوده و نگاه و این رنج و باور الهی را در وجود خود پرورش داده است و به فعلیت رساندن چیزی جز رسالت انبیا و پیامبران نبوده و موجب هدایت بشر می‌شود.

قنادیان با بیان اینکه شهید آوینی هر دو عرصه را تجربه کرده است، گفت: این شهید گرانقدر هم هنر نازل را که در درون مادیت غرق بود تجربه کرده و هم هنر متنزل را که رابطه فیض الهی است، اما این دو بخش زندگی را که کنار هم قرار دهیم آوینی اول با آوینی دوم خیلی متفاوت است.

وی اظهار داشت: آثار قلمی این شهید قبل از انقلاب و بعد از انقلاب از قبیل مستندات و مقالات، نوشته‌ها و تراوشات فکری وی جهت جداگانه ای دارد، یکی در زمین ماندن و دیگری نیز کشیدن به بالاست که نتیجه آن شهادت است.

رئیس اداره هنر و ادبیات معاونت فرهنگی سپاه با بیان اینکه مقام معظم رهبری در سخنان خود این دو زندگی و دو جهت و گرایش را به خوبی بیان کرده اند، افزود: ایشان در خاطراتی عنوان کردند شهید آوینی در بخش بعد از انقلاب زندگی می کرد، عده ای پیش من آمدند و عکس‌ها و نوشته‌هایی را آوردند و گفتند شما که به شهید آوینی توجه می‌کنید سابقه او این است که حضرت آقا می فرمایند هر چه این اسناد را به من می‌دادند اعتقاد و باورم نسبت به شهید بیشتر می‌شد چراکه اگر کسی قبلاً آن بوده و امروز این شده تحول درونی در او ایجاد شده است.

وی در ادامه با اشاره به هنر انقلاب اسلامی بیان داشت: هر قلم و هر سخنی و هر محصول هنری که برای تعالی و سعادت و نورانیت و در راستای وصول به خداوند نباشد قلم دزد است، هنرمند نما است.

قنادیان اضافه کرد: نوشته های شهید آوینی را که می‌بینیم اوج به خدا رسیدن و اوج معرفت است، او از شهرت خود فرار کرده و پا روی گذشته خود که خلاف این جهت بوده گذاشته است.

وی تحول را گام نخست حرکت در مسیر هنر اسلامی و حق دانست و از این که دو هنرمند بزرگوار از استان همدان خانم «ضرابی زاده» و آقای «پرویزپرستویی» لوح افتخار هنرمند اسلامی را دریافت کردند ابزار خرسندی کرد.

* باید با مدیریت هنری در بستری که دشمن طرح‌ریزی کرده وارد نشویم

رئیس سازمان بسیج هنرمندان گفت: دریافت این لوح بیانگر این است که هنرمندان ما این معرفت را یافته‌اند و در مسیر هنر اسلامی قرار گرفته‌اند.

وی در ادامه سخنانش تصریح کرد: هنرمند اسلامی و انقلابی و متعهد نقش هدایت را بر عهده دارد و این امر مسئولیت او را سنگین‌تر می‌کند.

قنادیان با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری که می‌فرمایند «همچنان که ما در عرصه‌های دیگر با روحیه انقلابی توانسته‌ایم موانع را برداریم و به پیش برویم، می‌توانیم در عرصه هنر همان روح انقلابی را داشته باشیم» اظهار داشت: ما باید با مدیریت هنری در بستر و نقشه‌ای که دشمن طرح‌ریزی کرده وارد نشویم.

وی با بیان اینکه باید با صراحت وجه انقلابی‌گری خود را اعلام کنید، تأکید کرد: تمام توان خود را به‌کار بگیرید که تمام بچه‌های انقلابی و متدین را به عرصه هنر آوریم.

رئیس اداره هنر و ادبیات معاونت فرهنگی سپاه گفت: امید است به برکت خون‌های پاک شهدا به ویژه شهیدان اهل قلم که به زمین ریخته شده بتوانیم این نهال‌ها و جوانه‌های انقلابی در این سرزمین را رشد دهیم تا رویش‌های جدیدی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ملت انقلابی و سرافراز ایران باید در افزایش این جوانه‌ها و رویش‌ها همت گمارند، یادآور شد: امیدواریم دست‌اندرکاران، مسئولین، سیاستگذاران و مدیران فرهنگی با کمک هنرمندان خستگی‌ناپذیر با همدلی و یک‌رنگی در مسیر ولایت و ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی گام بردارند و بتوانند هنر انقلاب اسلامی و و هنر ناب را در این جامعه به بالندگی رسانده و جامعه را پیش ببرند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار