نماینده ولی فقیه در لرستان با اشاره به وجود دو میلیون تن گندم وارداتی سال گذشته در سطح کشور گفت: اداره غله مراقب باشد گندم وارداتی را به جای محصول جدید خریداری نکند.
کد خبر: ۸۶۶۱۹۴۵
|
۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۰

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج ازلرستان، حجت الاسلام سید احمد میرعمادی در جلسه شورای زکات استان لرستان که در دفتر نماینده ولی فقیه در استان برگزار شد، با بیان اینکه عاملین زکات باید امین باشند، صداقت داشته باشند و نسبت به احکام شرعی زکات شناخت داشته باشند گفت: چرا باید روستاهای مشمول زکات ما یک سوم تعداد کل روستاهای استان باشد؛ چرا نباید دو سوم از روستاهای استان زکات ندهند. آیا کسی در میان آنها نیست که اهل زکات باشد و یا آنقدر فقیر هستند که زکات به آنها تعلق نمی گیرد یا ما در این روستاها نماینده نداریم این مسائل را باید مورد توجه قرار دهیم.

وی با بیان اینکه زکات از شئون ولایت است؛ از این رو حاکم اسلامی باید زکات را جمع آوری کند و مردم نیز باید به حاکم اسلام زکات دهند، افزود: در زمان پیامبر(ص)، امام علی(ع) و خلفا زکات جمع آوری می شد؛ البته نگاه ما برخلاف اهل سنت به زکات نگاه حکومتی نیست و همین مسئله موجب شده است که اهل سنت در جمع آوری زکات موفق تر باشند.

نماینده ولی فقیه در لرستان با تاکید بر اینکه کارگزاران نظام اسلامی وظیفه دارند که به زکات نگاه حکومتی داشته باشند، گفت: اگر نگاه به مسئله زکات حکومتی باشد اقدامات تاثیرگذارتری انجام می شود.

میرعمادی با بیان اینکه بر اساس آموزه های دینی بخشی از زکات باید به عاملین زکات پرداخت شود، ادامه داد: سوال ما این است که چقدر به عاملین زکات توجه کردیم آیا به آنها آموزش های لازم را ارائه کرده ایم.

وی با تاکید بر اینکه به جای برگزاری همایش های متعدد در زمینه زکات باید نسبت به آموزش عاملین زکات در استان اقدام شود ادامه داد: دهیاران را عامل زکات می دانیم اما یکبار هم آنها را در این راستا که آموزش های لازم به آنها ارائه شود را ندیده ایم بعد زکات را می گیرد و می رود زمین فوتبال و خانه دهیاری درست می کند سپس می گویم تعهدات ما در زمینه زکات محقق شده است.

نماینده ولی فقیه در لرستان گفت: با توجه به وجود دو میلیون تن گندم وارداتی سال گذشته در سطح کشور این هشدار را می دهیم که اداره کل غله استان مراقب باشد که مبادا این گندم ها را به جای محصول جدید خریداری نکند.

میرعمادی با اشاره به اینکه پیامبر (ص) یک بار در زندگی خشمگین شد و آن هم زمانی بود که پنج نفر را به دلیل پرداخت نکردن زکات از مسجد بیرون کرد، ادامه داد: مفهوم تبلیغ در امر زکات مفهوم گسترده ای است و بیان آیات، احکام، آثار و ثمرات و موانع را زکاتدر برمی گیرد و با این حال اگر ابعاد گوناگون زکات تبلیغ شود می تواند در ترغیب مردم به پرداخت زکات موثر باشد.

وی با بیان اینکه تاکید شارع مقدس بر این است که 60 درصد از زکات جمع آوری صرف محرومان و نیازمندان و 40 درصد صرف امور دیگر شود اظهار کرد: زکات یک واجب دینی است و زمینه مصرف آن نیز مشخص است و با این حال اگر در امور دیگر صرف شود در قیامت باید پاسخگو باشیم.

نماینده ولی فقیه در لرستان گفت: برخی از دستگاهها مانند فرمانداری ها، دهیاری ها، اداره کل غله، جهاد کشاورزی و دیگر دستگاهها در امر زکات می توانند همراه و همکار خوبی باشند؛ اما همکاری آنها در حد شرکت در جلسات است.


ارسال نظرات