استدلال غلط وزرای روحانی درباره تاثیرگذاری مسکن مهر بر رشد پایه پولی؛
برخی از وزرای دولت با استدلالات سیاسی و ایجاد آدرس‌های غلط سبب شده‌اند یکی از مهترین بخش‌های اقتصادی کشور که امروز می‌توانست نقش بزرگی در خصوص خروج از رکود ایفا کند در رکود محض فرو رود!
کد خبر: ۸۶۸۶۱۵۴
|
۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۳

به گزارش خبرگزاری بسیج،  انگیزه‌های سیاسی در برخی از اوقات سبب می‌شود تا تصمیم گیران اقتصادی با دادن آدرس‌های غلط در جهت فعالیت‌های مثبت رقیب سیاسی خود، اقتصاد را دچار انحراف کنند. تورم، بیکاری و برخی از اثرات اقتصادی در کشور نشأت گرفته از همین مساله است. در سالیان اخیر مهمترین آبشخور استفاده سیاسی از تصمیمات اقتصادی گذشته مثل مسکن مهر، پایه پولی و تورم بوده است. اظهارات وزیر راه و شهرسازی و همچنین وزیر امور اقتصادی و دارایی سبب شد تا مسکن مهر به عنوان عامل اصلی شکل گیری تورم در سالهای 91و 92 در دولت فعلی شناخته شود تا جایی که رییس جمهور نیز در تبعیت از دو وزیر خود ادامه مسکن مهر را منوط به عدم استفاده مجدد از منابع بانک مرکزی عنوان کرد.

ریشه انتقاد وزیر راه و شهرسازی و وزیر اقتصاد در استفاده تسهیلات مسکن از منابع بانک مرکزی بوده است که سبب شد تا در دولت نهم و دهم پایه پولی 40 هزار میلیارد تومان افزایش یابد که به عنوان متهم اصلی در ایجاد تورم در سال های 91 و 92 معرفی شود.

در همین هنگام موافقین سیاست های اقتصادی مسکن مهر عنوان می کردند که در مجموع آن چیزی که در تورم اهمیت دارد نسبت رشد نقدینگی است که در دوره مسکن مهر نرخ رشد نقدینگی نسبت به دوره های قبلی تغییری نکرده است، بنابراین نقدینگی مسکن مهر نمی تواند به عنوان عامل اصلی ایجاد تورم در اقتصاد شناخته شود.

با تغییر دولت و توقف مسکن مهر و قطع دسترسی این طرح به منابع بانک مرکزی اما همچنان پایه پولی در کشور افزایش یافته است و طی سه سال گذشته پایه پولی 57.2 هزار میلیارد تومان رشد داشته است و اگر پایه پولی را متهم ردیف اول تورم عمومی کشور بدانیم در حال حاضر باید تورمی به مراتب شدیدتر را در اقتصاد تجربه می کردیم چرا که اثر پایه پولی 57.2 هزار میلیارد تومانی طی سه سال به مراتب بیش از اثرات افزایش پایه پولی 40 هزار میلیارد تومانی طی 8 سال است و این ناقض ادعای وزرای دولت است که البته تا کنون ادله علمی نیز برای سخنان خود ارائه نکرده اند.

در چنین شرایطی برخی از وزرای دولت با استدلالات سیاسی و ایجاد آدرس های غلط سبب شده اند یکی از مهترین بخش های اقتصادی کشور که امروز می توانست نقش بزرگی در خصوص خروج از رکود ایفا کند در رکود محض فرو رود. طبق آمار اعلام شده مسکن مهر مجموعا توانست بیش از 3 میلیون شغل جدید در کشور ایجاد که تنها در سال 89 معادل سال 2010 میلادی که دوره رکود جهانی بوده است کشور توانست با اتکا بر مسکن مهر  بیش از 1 میلیون 800 هزار شغل جدید در کشور ایجاد کند و اثرات رکود جهانی در اقتصاد کشور بکاهد. فرصتی که امروز نیز می تواند مورد استفاده واقع شود اما به علت نگاه استفاده سیاسی از فضای اقتصادی کشور مورد توجه واقع نمی شود.

ارسال نظرات