خبرهای داغ:
استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: گروه‌های تکفیری مسلمانان را کافر می‌دانند و آنها با فریب دادن جوانان مسلمانان، از آنان در کشتار مردم استفاده می‌کنند.
کد خبر: ۸۶۹۸۱۹۴
|
۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۶
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله جعفر سبحانی ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن که در مدرسه حجتیه برگزار شد، اظهار کرد: خداوند برای هدایت و راهنمایی انسان‌ها، انبیاء الهی را فرستاد و ذات حق تعالی تنها راه نجات و عاقبت به خیری را تبعیت از انبیاء الهی دانست. براساس قرآن، هر چیزی که مطابق با فطرت انسان‌ها است، پاک بوده، مگر اینکه که شرع آن را حرام کرده باشد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد: خداوند به انسان‌ها تاکید کرده که کارهای نیک انجام بدهند و در برابر نعمت‌هایی که به آنها داده شده است، شکر کنند. خداوند نعمت‌هایی را برای بشریت فرستاد تا از آن استفاده کنند و در مقابل شکر نعمت کنند. خداوند تاکید کرده است که نسبت به تمام اعمال انسان‌ها آگاه است.

وی افزود: انسانی که گناه می‌کند، از یاد خداوند غافل می‌شود، اگر انسان متوجه خداوند باشد، از انجام گناه پشیمان می‌شود. جوانانی که می‌خواهند پاک باشند، باید همواره یاد خداوند باشند و از یاد خداوند غافل نشوند. دین اسلام بهترین دین برای بشریت است که برای زندگی انسان برنامه‌ریزی کرده است.

آیت‌الله سبحانی دین اسلام را کامل‌ترین دین دانست و تصریح کرد: در این دین، توحید، عدل و اخلاقیات مورد توجه قرار گرفته است. خداوند به انسان‌ها تاکید کرده است که از اختلافات بپرهیزند و یک امت واحد باشند. خداوند از انسان‌ها خواسته است که از اختلافات جلوگیری کنند، چون اختلافات به ضرر انسان است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به واژه امت گفت: واژه امت همانطوری که به معنی دین است، می‌تواند به معنی جماعت هم باشد که واژه امت در قرآن به چنین معنایی هم آمده است. خداوند در قرآن می‌گوید که به ریسمان الهی چنگ بزنید، چنین استعاره‌ای در قرآن نکته دارد. انسان‌های متفرق مانند آن کسانی هستند که داخل چاه افتادند و باید برای نجات پیدا کردن به یک ریسمان محکم چنگ بزنند.

مفسر قرآن کریم ادامه داد: جریان وهابیت آمده است تا مسلمانان را با یکدیگر دشمن سازد. پیروان این فرقه گروه‌های مختلف مسلمانان از جمله اشاعره، زیدیه و شیعیان را کافر می‌دانند و تنها خودشان را مسلمان می‌دانند. طی سال‌های اخیر ما شاهد کشتار مردم به دست گروه‌های تکفیری در منطقه خاورمیانه بوده‌ایم.

وی افزود: گروه‌های تکفیری مسلمانان را کافر می‌دانند و آنها با فریب دادن جوانان مسلمانان، از آنان در کشتار مردم استفاده می‌کنند. باید پادشاهان و رهبران کشورهای اسلامی جمع شوند و اختلافات خود را از بین ببرند. ما مسلمانان، همه یک خدا، یک دین، یک قبله و یک شریعت داریم، اختلافات ما در فتواها است که آن هم یک چیز عادی است.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به وضعیت کنونی جهان اسلام گفت: متاسفانه مسلمانان به دنبال اختلافات هستند و هر روز صدها مسلمان به دست یکدیگر کشته می‌شوند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد: ما حافظ اصول خود هستیم و ذره‌ای از اصول خودمان عقب نمی‌نشینیم، اما شرایط ایجاب می‌کند که مسلمانان در کنار یکدیگر قرار بگیرند و یک زندگی مسالمت‌آمیز در کنار هم داشته باشند. قرآن می‌گوید که من به وحدت دعوت کرده‌ام، اما متاسفانه مردم گوش شنوایی ندارند.

وی افزود: رسول اکرم (ص) برای ما مسلمانان اسوه و الگو است و ما باید بحث‌های اختلافی بین خودمان را در پرتوی قرآن و سنت حل کنیم و از اختلاف و تفرقه جلوگیری کنیم. اختلاف مسلمانان در فتوا چیز عجیبی نیست، حتی پزشکان هم در شیوه‌های درمانی با یکدیگر اختلاف دارند و مسلمانان نباید یکدیگر را تکفیر کنند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها