رئیس دبیرخانه سالمندان با اشاره به اینکه حدود ۸.۲ درصد از جمعیت کشور وارد دوره سالمندی شده اند، افزود: کشور در آستانه بحران سالمندی جمعیت قرار دارد.
کد خبر: ۸۷۰۵۸۳۷
|
۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۰
به گزارش خبرگزاری بسیج، فرید براتی سده در نشست منتخبان جامعه روانشناسی کشور که با هدف بسط خدمات روانشناسی در سطح جامعه برگزار شد با اشاره به جایگاه روانشناسی سالمندی و اهمیت این دوره از زندگی افزود: در حال حاضر بیش از ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بالای ۶۰ سال در کشور زندگی می کنند که همه آنها جمعیت سالمند به حساب می آیند.

وی ادامه داد: بر اساس آمار ۸.۲ درصد از جمعیت کشور سالمند هستند و سالمندی در کشور به سرعت در حال افزایش است که جمعیت شناسان دو عامل کاهش فرزندآوری و افزایش سن امید به زندگی را عوامل اصلی در افزایش جمعیت سالمندی کشور می دانند.

رئیس دبیرخانه سالمندان با بیان اینکه جمعیت سالمند کشور طی چند  دهه گذشته چندین برابر شده است، اضافه کرد: سالمندی موضوعی چالشی است که البته هنوز وارد بحران سالمندی نشده ایم اما در آستانه آن هستیم و باید خودمان را برای این شرایط آماده کنیم.

براتی سده تربیت مشاوران سالمندان و ارتقا جایگاه روانشناسی سالمندی در کشور را از ضرورت های جامعه سالمند دانست و گفت: در ۲۰ سال گذشته این شرایط را پیش بینی می کردیم و با بسیاری از مسئولان در رده های بالای کشور نامه نگاری کردیم اما هیچ کس این مساله را جدی نگرفت و حتی امروز بسیاری از افراد حاضر نیستند وارد این حوزه شوند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر استان گیلان با ۱۱ درصد جمعیت سالمند پیرترین استان کشور است و در بسیاری از استان ها در آستانه بحران سالمندی قرار داریم.

رئیس دبیرخانه سالمندان تاکید کرد: در موضوع سالمندی اگر همه زمینه های لازم را پیش بینی نکنیم دچار خسران می شویم و در این راستا سازمان نظام روانشناسی می تواند متولی برنامه ریزی برای مواجهه با سالمندی کشور باشد.

براتی سده با اشاره به طرح اشتغال که در وزارت تعاون در حال پیگیری است، افزود: بخشی از این طرح که به منظور ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان دانشگاهی برنامه ریزی شده است باید به موضوع اشتغال دانشجویان روانشناسی اختصاص یابد تا بر اساس آن با ارائه آموزش های لازم افراد در قالب سازمان های مردم نهاد جمعیت های در معرض خطر را آموزش دهند که این آموزش ها باید سلامت روان جامعه و شیوه زندگی خانواده ها را هدف قرار دهد.

وی با بیان اینکه در دنیای امروز برخورد با آسیب های اجتماعی همچون اعتیاد، خشونت، طلاق و ... یک رویکرد اجتماعی را پیگیری می کند، ادامه داد: باید سازمان های مردم نهادی داشته باشیم  که هر کدام بخشی از جامعه هدف را تحت پوشش قرار دهند که این برنامه ریزی باید از سوی بهزیستی انجام شود و سازمان های مردم نهاد محلی به صورت سازمان یافته نیازهای جامعه هدف را برآورده کنند. این طرح در ۱۰ استان کشور آغاز شده و بودجه آن نیز تخصیص یافته است. به طوری که تاکنون ۴۵ هزار زن سالمند سالم که درگیر اعتیاد و دیگر ناهنجاری های اجتماعی نیستند تحت پوشش این طرح درآمده اند.

براتی سده خاطرنشان کرد: در آستانه یک تغییر و تحول اساسی در نظام روانشناسی کشور هستیم و این سازمان باید محل استقرار افرادی باشد که به استفاده از نظرات صاحب نظران اعتقاد داشته باشد حدود صد سال از ارائه دروس روانشناسی در ایران می گذرد اما هنوز سازمان نظام روانشناسی به اهداف و ایده های متعالی خود نرسیده است به طوری که جمعیت ۲۴۰ هزار نفری دانشجویان روانشناسی امید به کار ندارند و سازمان نظام روانشناسی باید رسیدگی به این موضوع را سر لوحه کار خود قرار دهد.

رئیس دبیرخانه سالمندان گفت: سازمان نظام روانشناسی در موضوع سلامت روانی و روحانی جامعه بسیار می تواند اثرگذار باشد و روانشناسی سالمندی پتانسیل به کارگیری بسیاری از دانشجویان روانشناسی را در خود دارد.

 
ارسال نظرات