عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت:از تولید داخل تنها یک اسم باقی مانده و نوسان نرخ ارز و قاچاق کمر تولید را خم کرده است.
کد خبر: ۸۷۲۴۰۲۴
|
۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۳

به گزارش خبرگزاری بسیج،طی چند سال اخیر با وجود روند نزولی نرخ تورم ، بخش تولید درگیر معضل رکود شده و در این میان، وضعیت برای واحد های تولیدی هر روز سخت تر می شود.


بر این اساس ، برخی از كارخانه ها با کمتر از نیمی از ظرفیت خود مشغول به کار هستند و بسیاری از آنها هم به صورت تعطیل کامل یا نیمه تعطیل درآمده اند که این امر تبعات منفی برای اقتصاد کشور به دنبال خواهد داشت و هرچه سریعتر باید موانع موجود بخش تولید مرتفع شود .

بهرام پارسایی عضو کمیسیون برنامه و بودجه  گفت: بی ثباتی نرخ ارز به شدت به تولیدکننده ضربه وارد می‌کند و برای حمایت از تولید داخل، ایجاد ثبات در بازار و شفافیت اقتصادی امری ضروری به نظر می رسد.

وی با اشاره به اینکه در کشورهای غربی برای جذب سرمایه گذار و افزایش تولید تا 10 سال اول واحدهای صنعتی و تولیدی از مالیات معاف هستند ،اظهار داشت: این در حالیست که در ایران اخذ مالیات از سرمایه گذارها و تولیدکنندگان به ویژه در دوران رکود، مشکلات این بخش را دوچندان می کند.

وی در خصوص وضعیت کنونی تولید اذعان داشت : از تولید داخل تنها یک اسم باقی مانده است و بی ثباتی قیمت ها،نوسان نرخ ارز،رکود بازار و افزایش کالاهای قاچاق کمر تولید را خم کرده است.

پارسایی در ادامه عنوان کرد:در واقع با افزایش مشکلات واحدهای صنعتی، مدیران مجبور به تعدیل نیرو می شوند آنچه که در عمل اتفاق می افتد این است که تولید ما هر روز کوچک و کوچکتر شده و نرخ بیکاری رو به افزایش است.

وی تصریح کرد: از دیگر بحرانی‌هایی که اقتصاد کشور را تهدید می کند ،واردات بیش از حد و قاچاق است که ضربه سنگینی را بر پیکره تولید وارد کرده ، این امر زمینه را برای کاهش اشتغالزایی و روی آوردن به شغل های کاذب فراهم کرده است.

پارسایی گفت : طبق آمار سالیانه حدودا 20 میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور می شود ؛امید است دولت بتواند راهكار مناسبى برای مبارزه با اين پديده شوم اجرایی کند زیرا یکی از راه های اصلی حمایت از تولید در کشور جلوگیری از ورود کالای قاچاق به بازار داخل است.

وی در پایان گفت:زمانیکه هزینه  محصولات و کالاهای ایرانی بالا باشد برخی از افراد مجبورند برای هزینه کمتر کالای بی کیفیت چینی را به کشور وارد کنند ؛متاسفانه با وضعیت بد اقتصادی و تولیدات در کشور برخی از تولیدکننده ها کالای چینی را خریداری کرده و در بازار داخل به اسم کالای ایرانی عرضه می‌کنند ؛ امیدواریم از ورود کالای قاچاق به کشور جلوگیری شود تا کالای داخلى با برند ایرانی در کشور مطرح شده و توانایی رقابت با کشورهای اروپایی را داشته باشد.

90 درصد کارخانه ها در خواب زمستانی به سر می برند


محمد علی مددی کارشناس اقتصادی گفت : متاسفانه دولت برنامه ای منسجم در جهت حمایت از تولید داخل ندارد و بسیاری از تولید کنندگان با ورشکستگی و تعطیلی کارخانه رو به رو هستند .

مددی  اظهار داشت : امیدواریم با حل مشکلات نظام بانکی، ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان در مسیر هموارتری قرار بگیرد زیرا تولیدکننده ها با تولید برخی ازکالا ها نیاز به وام های 4 درصدی دارند تا بتوانند مشکلات بوجود آمده را از بین ببرند.

وی افزود:دلیل اصلی پیشرفت برخی از کشور های در حال توسعه حمایت دولت از تولید کنندگان است كه اين امر می‌تواند توانمندی بازار داخل را افزایش دهد و از واردات بی رویه جلوگیری کند .

مددى گفت:هم اكنون 90 درصد از کارخانه های  تولیدی بدلیل رکود و عدم حمایت دولت در خواب به سر می برند و میزان بیکاری در جامعه نیز نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است .
ارسال نظرات