پس از صدور حکم جلب مدیرعامل شرکت هواپیمایی آسمان و فرصت یک ماهه به این ایرلاین هنوز اقدامی برای پرداخت بدهی صورت نگرفته است.
کد خبر: ۸۷۲۴۰۲۷
|
۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، شرکتهای هواپیمایی بابت استفاده ازخدمات فرودگاهی باید هزینه‌ای را به شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران پرداخت کنند. با توجه به افزایش نرخ ارز در سال‌های گذشته، هزینه ایرلاین‌ها افزایش یافت که این امر بهانه ای برای پرداختن نکردن بدهی آنها به شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران شد البته بعد از آزادسازی قیمت بلیت هواپیما ، درآمد ایرلاینها حدود 20 درصد افزایش و در راستای کمک به آنها تعرفه خدمات فرودگاهی برای شرکت های هواپیمایی تا 35 درصد کاهش یافت.

حال پرداخت نشدن منظم این هزینه‌ها منجر به انباشت بدهی‌های ایرلاین ها به شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و در مظان اتهام قرارگرفتن این شرکت توسط مراجع قضایی شده است.

به گفته مسئولان شرکت فرودگاه ها ،ایرلاین آسمان تنها شرکت هواپیمایی است که وضعیت بدهی خود را تعیین تکلیف نکرده و در ظاهر اراده ای هم  برای پرداخت ندارد. هم اکنون میزان بدهی ایرلاین ها به شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران بین 650 تا 700 میلیارد تومان عنوان شده است.

معصومه ابراهیمی عضو هیات مدیره و مدیر کل دفترحقوقی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران اظهار داشت: وضعيت چند ایرلاینی که مطالباتشان را نسبت به فرودگاه ها به دلیل ناتوانی مالی یا تمایل نداشتن به تصفیه حساب پرداخت نمی کردند ،برحسب تکلیف قانونی که بر عهده شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران قرار داشت، مورد پیگیری و رصد دستگاه های نظارتی کشور قرار گرفت و حتى از شرکت فرودگاه ها  باز خواست شد که چرا برای وصول مطالبات قانونی متعلق به دولت و بیت المال جدیت ندارد .این در حالیست که این شرکت در تلاش است وصول مطالبات را با تعامل حل کند تا مشکلی برای ایرلاین های فوق پیش نیاید.

وی ادامه داد : باوجود همه تعامل ها ، مساعدت ها و فرصت های بسیار خوبی که در اختیار ایرلاین ها قرار دادیم، به نقطه ای رسیدیم که چاره ای جز راهکار قضایی نداشتیم و در مورد شرکت هواپیمایی آسمان که بدهی زیادی به شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران داشت با توجه به تکلیف قانونی و پیگیری نهادهای نظارتی کشور و برخلاف میل باطنی مجبور به استفاده از راهکار قضایی شدیم که منجر به صدور حکم جلب مدیرعامل شرکت هواپیمایی آسمان شد.

ابراهیمی گفت : برای نشان دادن حسن نیت ،جلسه ای با حضور رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ، مدیران شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ، مدیران شرکت هواپیمایی آسمان و نمایندگان نهادهای نظارتی در تاریخ 1395/04/06 برگزار کردیم که طبق صورتجلسه این نشست قرارشد شرکت هواپیمایی آسمان طی یک ماه نسبت پرداخت بدهی حدود 100 میلیارد تومانی خود با فرمول تفاهم شده دراین جلسه اقدام کند، به طوریکه بدهی های سال گذشته این شرکت و قبل از آن با فرمول خاص و بدهی سال 1395 و بعد از آن باید به روز پرداخت شود . بیش از یکماه از این جلسه می گذرد اما تاکنون هیچ اقدامی در این خصوص از سوی ایرلاین آسمان صورت نگرفته است .

مدیر کل دفترحقوقی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در پاسخ به این سوال که برای دریافت مطالبات و بازگشت پول بیت المال چه اقدامی انجام خواهید داد ، گفت : شرکت هواپیمایی آسمان تنها ایرلاین بدهکار است که بدهی خود را تعیین تکلیف نکرده و آخرین راهکار براساس تکلیف قانونی، راهکار قضایی است ، اما علاوه بر آن می توانیم اقدامات محدود کننده ای در ارائه خدمات به این شرکت انجام دهیم .

وی با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده در قبال ایرلاین هایی که بدهی خود را پرداخت نمی کنند، تصریح کرد :در مواجه شدن با این ایرلاین ها از اقدامات پیشگیرانه و محدود کننده استفاده می کنیم که تا پایان مردادماه در این خصوص به جمع بندی می رسیم.

ابراهیمی ادامه داد : اخذ حکم تخلیه اماکنی که ایرلاین ها در فرودگاه ها در اختیار دارند، قطع صدور مجوزهای پروازی برعهده شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران و قطع تسهیلات رفاهی ایرلاین های بدهکار در تمامی فرودگاه ها از جمله اقداماتی است که در این تمهیدات گنجانده می شود.

عضو هیات مدیره شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در خصوص ایرلاین دیگری که بدهی خود را به  این شرکت تعیین تکلیف نکرده بود گفت : این ایرلاین چند سالی غیرفعال است و خدماتی دریافت نمی کند ، با این وجود 2 هفته قبل تمام بدهی خود را یکجا پرداخت کرد.

ابراهیمی با بیان اینکه جز شرکت هواپیمایی آسمان که تمایلی برای پرداخت بدهی خود ندارد،اظهار داشت : در صورتیکه برای تعیین تکلیف بدهی خود که مهلت آن هم تمام شده اقدام نکند به طور قطع محدودیت هایی برای این ایرلاین اعمال می کنیم .

بدهی آسمان را تهاتر می کنیم

بر اساس این گزارش پس از پیگیری  ازهواپیمایی آسمان عنوان شد که بدهی این شرکت در حال پرداخت است، اما پس از درخواست خبرنگار درخصوص ارائه حتی یک فیش پرداختی برای انتشار در گزارش، هیچ مدرکی ارائه نشد.

مصطفوی روابط عمومی شرکت هواپیمایی آسمان تصریح کرد : در جلسه برگزار شده با شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران به این نتیجه رسیدیم که تمام بدهی های گذشته شرکت آسمان تا سال 94 بر اساس آئین نامه و قانون برنامه بودجه سال 95 تهاتر شود ، اما طرف مقابل زیر بار تهاتر نمی رود.

وی در خصوص بدهی های سال 95 این ایرلاین گفت : در حال برنامه ریزی برای پرداخت بدهی های سال جاری و منتظر آماده و ابلاغ شدن آئین نامه اجرائی در هیئت های مربوطه هستیم.

مصطفوی با بیان اینکه ایرلاین آسمان بالاترین حجم پرواز مناطق محروم را دارد ،افزود: این شرکت روزی 120 پرواز در سراسر کشور انجام می دهد ، بنابراین توقع داریم در خصوص پرداخت بدهی ایرلاین ها، با شرکت آسمان همانند ایران ایر برخورد شود.

این گزارش می افزاید ، اگر پرداخت بدهی شرکت آسمان به تعویق بیفتد روزانه بین 5 تا 6 میلیارد تومان به میزان بدهی این ایرلاین اضافه می شود و در صورت پرداخت نشدن بدهی این ایرلاین، باید دید که شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران چقدر در استرداد پول بیت المال جدی است و چه اقداماتی انجام خواهد داد.

ارسال نظرات