آيت‌الله مكارم شيرازي با بيان اين كه آثار آمار مبني بر كاهش تورم در جامعه و زندگي مردم مشاهده نمي‌شود، تحقق و سامان يافتن اقتصاد مقاومتي را در گرو مديريت صحيح دانست.
کد خبر: ۸۷۲۴۰۴۹
|
۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۵


به گزارش خبرگزاری بسیج،  آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی پنج‌شنبه شب گذشته پس از اقامه نماز مغرب و عشا در صحن جامع رضوی، در جمع زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) با تبیین اقتصاد اسلامی اظهار کرد: اصول اقتصادی در قرآن کریم اشارات و کلیات است، قرآن کتاب علم اقتصاد نیست ولی اصولی را ارائه کرده است تا به واسطه آن‌ها اقتصاد جامعه اسلامی سامان یابد.


وی با بیان این که «مهمترین مسأله در اقتصاد، مسأله تولید است که اگر سامان پیدا کند، همه امور اقتصادی اصلاح میشود»، خطاب به جوانان گفت: کار فقط پشت میزنشینی و امضای چند برگه و پاسخ به ارباب رجوع نیست بلکه کارِ واقعی آن است که در آن تولید باشد، کار عار نیست به خصوص کارهای تولیدی.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به اهمیت تولید در آیات و روایات که دستورالعملی برای ما هستند، عنوان کرد: امام علی(ع) هزار برده را با دست رنج خود آزاد کرد که از بهترین کارهای خیر است هم چنین از اسماعیل بن جابر نقل است روزی خدمت امام صادق(ع) در مزرعه‌ای که مشغول به کار بودند رسیدم و دیدم یک بیل به دست دارند، لباس کار پوشیده مشغول‌اند، به ایشان گفتم، بگذارید ما یا این کارگران کار کنند شما چرا مشغول شده‌اید؟ جواب دادند: دوست دارم خداوند من را درحالی ببیند که با دست رنج خودم تولید می‌کنم و روزی حلال کسب می‌کنم هرچند برایم زحمت داشته باشد.

وی در پاسخ به این شبهه که طلاب علوم دینی، فضلای حوزه علمیه و مراجع که از ائمه اطهار(ع) برتر نیستند، پس چرا کسب و کاری ندارند، به طور شفاف مطرح کرد: دو نوع کار داریم؛ اول کار تولیدی و دوم کاری که فضا را برای تولید آماده می‌کند مثل پلیس که کار تولیدی نمی‌کند اما امنیت فضا را برای تولید فراهم می‌کند، اگر امنیت نباشد تولیدی هم نیست.

فرهنگ‌سازی همزیستی سالم

این مرجع تقلید افزود: کار استادان دانشگاه تولیدی نیست بلکه افراد را برای دکتر، مهندس و معلم شدن تربیت می‌کنند همچنین کار طبیبان و بیمارستان‌ها تولیدی نیست بلکه تعمیراتی است یعنی به سلامت افراد آسیب دیده و بیمار کمک می‌کنند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: جامعه روحانیت فرهنگ همزیستی سالم را فراهم می‌کند که دزدی نکنید، رشوه‌خواری نکنید، به حقوق دیگران تجاوز نکنید و نسبت به نیازمندان محبت داشته باشید که از نوع زمینه‌سازی برای تولید در جامعه است.

آیت‌الله مکارم شیرازی متذکر شد: جوانان در دانشگاه پس از دیپلم، دو سال، چهار و نهایت تا 10 سال که مشغول فراگیری علم باشند مدرکی متناسب با آن دوره دریافت می‌کنند؛ فوق دیپلم، لیسانس، فوق لیسانس تا دکترا و فوق تخصص. اما یک فرد دیپلم در حوزه علمیه باید 16 سال درس بخواند تا به اولین مرحله اجتهاد برسد بنابراین چاره‌ای جز استفاده از بیت‌المال در این مدت طولانی نیست، پس فراهم کردن فضای تولید، نوعی تولید است.

آثار کاهش نرخ تورم دیده نمی‌شود

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به ارائه آمار از سوی مسئولان مبنی بر این‌که تورم از 40 درصد به 9 درصد رسیده است، گفت: با وجود صدق بودن آمار اثری از این کاهش در جامعه دیده نمی‌شود، چون مسأله تولید هنوز حل و مراکز تولیدی فعال نشده است.

این مرجع تقلید با بیان این که «خوابیدن چرخ تولید در جامعه مشکل‌ساز است»، ابراز کرد: کاش یارانه‌های بی‌دلیل، حقوق‌های نجومی و پول‌هایی که در جیب‌های مفسدان اقتصادی است را شجاعانه جمع می‌کردند، فکر آرای انتخاباتی نبودند، اضافات را حذف می‌کردند و در مسیرهای تولید به کار می‌گرفتند تا جوانان بیکار مشغول به کار شوند، اقتصاد سامان پیدا کند و از تولیدات خارجی که ثروت ما را می‌بلعد پرهیز کنیم.

آیت الله مکارم شیرازی به نمونه آیاتی از قرآن کریم درباره تولید اشاره و عنوان کرد: قرآن کریم در آیه 25 سوره حدید، برای اجرای عدالت اجتماعی مردم را خطاب قرار می‌دهد نه دولت، مردم ساخته شوند و با بالابردن فرهنگشان خود قیام به قسط و عدالت کنند.

وی با اشاره به این‌که خداوند در آیه 80 سوره انبیا چنین فرموده که «به خاطر شما به داوود صنعت زره‌سازی و لباس جنگی آموختیم تا در جنگ‌ها دچار سختی و آسیب کمتری شوید»، گفت: خداوند از حضرت داوود که دارای مقام سلطان بود برای تولید دعوت به عمل آورده است و داوود با بافتن زره زندگی خود را اداره و دیگران را از آن تولید بهره‌مند می‌کرد بنابراین معلوم می‌شود که بعضی صنایع از تعلیمات الهی و انبیا بوده است.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به آیه 14 سوره نحل مطرح کرد: خداوند دریا را مسخّر شما ساخت که می‌توانید از آن سه بهره ببرید؛ با صید ماهیان گوشت تازه بخورید، خداوند دریا را آفرید ولی خود باید به صید ماهی بپردازید یعنی تولید از شما و زمینه‌سازی آن از جانب خداوند فراهم شده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم افزود: همچنین از اشیا قیمتی در و مروارید هم برای خود و هم برای تولید استفاده کنید و از کشتی نیز برای نقل و انتقال تولیدات خود بهره مند شوید.

یوسف پیامبر؛ نمونه مدیر اقتصاد مقاومتی

وی با بیان این که «سوره یوسف پیام اقتصادی مهمی دارد»، متذکر شد: مردم به طور معمول پیام این سوره را عفت و پاک دامنی می‌دانند در حالی که پیام سوره یوسف تنها سربلندی یک برده پاک دامن و رسیدن به جایگاه عزیز مصر نیست.

وی به آیه 47 سوره یوسف اشاره و تصریح کرد: یوسف پس از تعبیر خوابِ سلطان درباره قحطی، مأمور و نخست وزیر شد، یوسف هم با هشدار جدی به مردم اعلام کرد که هفت سال تلاش کنید گندم بکارید، جز مقدار اندکی که می‌خورید مابقی را با خوشه‌هایشان ذخیره کنید.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان این‌که «یوسف دستور اقتصاد مقاومتی به مردم داد»، عنوان کرد: یوسف پیامبر با بیان این‌که در این هفت سال به مقدار اندک مصرف و هر چه می‌توانید ذخیره کنید، ضمن این که آنها را به تولید، ذخیره‌سازی و ساختن سیلو دعوت کرد، دستور اقتصاد مقاومتی توأم با صرفه‌جویی داد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اگر این برنامه یوسف نبود شاید50 درصد مردم در هفت سال خشکسالی می‌مردند و از بین می‌رفتند، وجود یک مدیریت سالم در مسأله اقتصاد و مسأله مصرف باعث نجات هزاران نفر از مرگ حتمی می‌شود.

 
منبع اخبار : قرارگاه رسانه و فضاي مجازي سازمان بسيج سازندگي ,
ارسال نظرات