خبرهای داغ:
اگر رفتارهای ما نسبت به دیگران، در سرزمین دلسوزی رشد کند، بسیاری از شرایط و قواعد امر به معروف و نهی از منکر به طور طبیعی رعایت خواهند شد.
کد خبر: ۸۷۲۹۱۰۹
|
۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرمانشاه، هدف ما از امر به معروف و نهی از منکر، اصلاح رفتار دیگران است، اما، چرا اصلاح رفتار دیگران برای ما اهمیت پیدا می کند؟


به دو دلیل: یکی این که ما و همه کسانی که دوسشتشان داریم در همین جامعه زندگی می کنیم و برای آن که جامعه بهتری داشته باشیم، باید به وضعیت آن حساس باشیم و نسبت به رفتارهای نادرست واکنش نشان دهیم.


این دلیل بسیار مهمی است اما شاید مهم تر از آن، دلیل دوم باشد؛ ما دوست داریم، جدای از جامعه خود افراد هم رفتارهای بهتری داشته باشند تا از زندگی سالم تر برخوردار شوند.
امام صادق (ع) فرموده اند: « امرکننده به معروف، باید دلسوز مردم باشد» این سخن کافی شفاف و صریح است و نیاز به توضیح ندارد.


با این حال می توان درباره اهمیت این دلسوزی و جنبه های مختلف آن، ساعت ها حرف زد؛ به ویژه وقتی که احساس می شود ما همیشه و آن قدر که لازم است به این موضوع توجه نمی کنیم. خصوصا وقتی که در امر و نهی های ما ممکن است انواع انگیزه های کج و کوله هم یافت شوند ولی ما آنها را پنهان می کنیم.


دلسوزی برای افراد، هسته اصلی امر به معروف و نهی از منکر است و بدون آن بهترین انگیزه ها هم پایشان می لنگد؛ چون دلسوزی نه تنها ما را به انجام این کار نیکو وا می دارد بلکه در چگونگی و کیفیت آن هم تاثیر می گذارد.


تصور کنید وقتی دلتان برای کسی بسوزد چه قدر برای کمک کردن به او انگیزه خواهید داشت؛ حتی اگر هیچ انگیزه بیرونی هم در میان؛ و هیچ پاداش و مجازاتی هم در کار نباشد! و بعد تصور کنید نحوه برخورد شما برای کمک کردن به او چقدر متفاوت خواهد بود با کسی که هیچ احساس دلسوزی ندارد؛ خیلی وقت ها امر و نهی ای که از سر دلسوزی است، اصلا شبیه امر و نهی نیست. حالا خودتان را بگذارید جای کسی که امربه معروف و نهی از منکر می کنند، وقتی دلسوزی شما را در پس این امر و نهی می بیند.


اگر رفتارهای ما نسبت به دیگران، در سرزمین دلسوزی رشد کند، بسیاری از شرایط و قواعد امر به معروف و نهی از منکر به طور طبیعی رعایت خواهند شد، ضمن آن که موانعی مثل ابهام ها، ترس ها و ناامیدی ها از میان خواهند رفت.
ارسال نظرات