خبرهای داغ:
مدیرکل صداوسیمای استان فارس گفت: با همراهی اهالی رسانه‌های نوشتاری و مجازی جبهه رسانه‌ای اقتصاد مقاومتی را در این استان ایجاد می‌کنیم.
کد خبر: ۸۷۴۹۱۶۶
|
۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۷

سید تقی سهرابی عصر امروز در نشست با اهالی رسانه استان فارس اظهار داشت: با توجه به تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و سپرده شدن مسئولیت کارگروه گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی به صداوسیما و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد لازم است جلسات مستمری برای هم‌افزایی و رسیدن به راهکارهای مناسب تولید محتوا در این حوزه و ایجاد هماهنگی بین رسانه‌ها تشکیل شود.

وی افزود: مقام معظم رهبری چندین سال بود که عناوین سالها را با موضوعات اقتصادی نام‌گذاری می‌کردند اما چندان‌که باید به عمق این مفاهیم توجه نشد و از این رو ایشان با درک ضرورت موضوع، عنوان اقدام و عمل را بر عنوان سال جاری افزودند تا حجت بر همگان تمام شود.

مدیرکل صداوسیمای استان فارس ادامه داد: اقتصاد مقاومتی به عنوان یک هدف و موضوع مشترک بین دستگاه‌ها مورد توجه قرارگرفته و عزم ملی برای دستیابی به اهداف این آرمان در حال شکل‌گیری است.

وی خاطرنشان کرد: راه برون‌رفت کشور از مسائل و مشکلات اقتصادی به وجود آمده و آسیب‌های اجتماعی که به دنبال آن حادث می‌شود پیگیری جدی اهداف اقتصاد مقاومتی است.

سهرابی با اشاره به نقش مهم مردم در پیشبرد برنامه‌های مختلف گفت: گفتمان سازی و فرهنگ‌سازی برای ایجاد همدلی و همراهی در مردم و اعتماد آنها به برنامه‌های مسئولان در این زمینه ضرورت دارد.

وی با تشریح سیاست‌های کارگروه گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی و کمیته‌های مرتبط عنوان کرد: ترویج مصرف کالاهای داخلی، تقویت فرهنگ جهادی، کارآفرینی، بهره‌وری و تبیین ابعاد اقتصاد مقاومتی در محیط‌های علمی، آموزشی و رسانه‌ها در راستای تبدیل این آموزه به یک گفتمان رایج ملی مهم‌ترین محورهای مدنظر ما در این کارگروه است.

مدیرکل صداوسیمای استان فارس تبیین کرد: علاوه بر رسانه‌ها جلساتی با سمن‌ها و مبلغان نیز در این راستا برگزار خواهد شد تا به‌نوعی هم‌افزایی و همفکری و شارش افکار رخ‌داده از دل آن ایده‌هایی بیرون بیاید که با کار کارشناسی به راهکار و طرح بدل شود.

در ادامه این نشست محمد عسلی مدیرمسئول روزنامه عصر مردم شیراز نیز مواردی را عنوان کرد و گفت: اگر گزارش و نمونه‌گیری تصادفی از مردم انجام شود مشاهده می‌کنیم که مردم تعریف دقیق و واحدی از اقتصاد مقاومتی ندارند و لازم است در این زمینه کار اقناعی بیشتری انجام شود.

وی افزود: فاصله بین شعار تا عمل در حوزه اقتصاد مقاومتی بسیار است و باید کار بسیاری انجام شود تا مانند زمان دفاع مقدس مردم احساس کنند که این مهم ضرورت دارد و باید شیوه اقتصاد مقاومتی را در ابعاد مختلف زندگی مدنظر قرار دهند.

عسلی با اشاره به چالش آب و خشکسالی نحوه گفتمان سازی در این رابطه را بخشی از الگوی کار در حوزه اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: ترویج قانون‌مداری به‌جای قانون‌گریزی و کاهش فاصله طبقاتی و اخلاق مداری به ایجاد بستر تحقق اقتصاد مقاومتی کمک می‌کند.

مدیر خبرگزاری فارس در استان فارس دیگر سخنران این نشست بود.

عزیزالله قهرمانی اظهار داشت: کار در حوزه فرهنگ‌سازی تنها با هم‌افزایی میسر می‌شود و به صوت جزیره‌ای و یکان یکان کاری پیش نخواهد رفت.

وی افزود: رسانه‌ها اگر بخواهند جریان‌سازی کرده در جامعه برای پیشبرد مسئله‌ای موج ایجاد کنند در ابتدا باید خود واجد قدرت لازم باشند؛ ضمن اینکه عوامل مانع شکل‌گیری «باور» از میان برداشته شود.

قهرمانی ادامه داد: در دوران ستمشاهی بسیاری از گروه‌های سیاسی با نظام سلطنت مقابله می‌کردند، اما هیچ یک قادر به ایجاد یک گفتمان ملی نشدند و تنها شخصیت حضرت امام خمینی(ره) بود که این روح الهی را در ملت دمید و همه را یکپارچه ساخت.

وی در این زمینه تأسی به برخی باورهای رایج مانند حرمت نان و سفره را ارزشمند دانست و افزود: برای احیا و تسری چنین باورهایی در مورد اقتصاد مقاومتی باید روحانیت قدم به میدان بگذارد و به عنوان مثال برای اقشار متدین شرح داده شود که خرید کالای خارجی چه تبعاتی دارد.

مدیر خبرگزاری فارس در استان فارس با بیان اینکه تمام کودکان ایران‌زمین با «یا زهرا (س)» و «یا علی» و باورهای عمیق دینی بزرگ می‌شوند، ابراز داشت: ظاهر غیر متعارف جوانان به معنای نبود باورهای دینی نیست ضمن آن‌که گاه حتی افراد غیر دینی نیز به کشور خود باور دارند و با راهکارهایی می‌توان آنان را نیز همراه کرد.

این مسؤول، زنان را قشری مؤثر برای تنظیم اقتصاد خانواده عنوان و اضافه کرد: برخی رفتارهای اشرافی مسئولان در خدشه‌دار شدن باور مردم سهم انکارناپذیری دارد چنانکه موضوعی مانند فیش حقوقی 200 میلیون تومانی هیچ باوری در مورد اقتصاد مقاومتی برای فردی با حقوق یک‌میلیون تومان باقی نمی‌گذارد.

قهرمانی ادامه داد: هر مسئول در نظام مقدس اسلامی باید از سیره اهل بیت عصمت و طهارت و حضرت امام و مقام معظم رهبری الگو بگیرد و دقت کند که رفتارهای نامتعارف او و فرزندانش می‌تواند تبعات اجتماعی نیز داشته باشد و تا این مسائل در نظر جامعه ابهام‌زدایی نشود نمی‌توان با گزارش و خبر و مصاحبه گفتمان‌سازی کرد.

عدم پاسخگویی مسئولان و نبود فرهنگ شفافیت به اعتقاد قهرمانی دیگر مانع بسترسازی اقتصاد مقاومتی بود که وی در این زمینه خواستار نظارت دقیق‌تر ارگان‌های نظارتی و بازرسی شد.

مدیرکل صداوسیما در همین زمینه گفت: ما در این زمینه به کارکنان خود گفته‌ایم به دنبال مسئولان ساده‌زیست در سطوح ارشد و میانی رفته و گزارشات و مستندهایی از زندگی آنان تولید کنند زیرا اعتقاد داریم تعهد و تکلیف خیل عظیم مسئولان درستکار و امین در کشور ما با رفتارهای برخی افراد ناشایست در نظر مردم مغشوش جلوه داده می‌شود.

نماینده حاضر از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست ساخت سروده‌ها و آواها و نواهای حماسی پیرامون اقتصاد مقاومتی، تبیین حکم علما درباره حرمت کالای قاچاق، تولید شعارهای خوب و ایجاد فضای مطالبه گری را به عنوان برخی پیشنهادات برای بسترسازی اقتصاد مقاومتی مورد اشاره قرار داد.

محمود شبان خبرنگار خبرگزاری ایلنا نیز در همین زمینه گفت: گفتمان‌سازی مشکل‌ترین بخش فعالیت‌های ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی است.

وی افزود: رسانه‌ها در وهله نخست باید به مردم توضیح دهند که اقتصاد مقاومتی به معنای ریاضت نیست بلکه به معنای درست مصرف کردن است و با رفاه مشروع تناقض ندارد.

عطا شعبانی‌راد خبرنگار خبرگزاری فارس شیراز نیز در همین زمینه گفت: با توجه به اینکه مشارکت مردم رمز موفقیت اقتصاد مقاومتی است ضرورت دارد ابتدا اقشار مختلف مردم را به رسانه‌های نوشتاری و مجازی جذب کرد و بعد مفاهیم را به طور مستقیم و غیر مستقیم به آنان انتقال داد.

وی، ابزار طنز و کاریکاتور و اختصاص ستون‌ها و استفاده از راهکارهای تشویقی را در این زمینه موثر خواند و افزود: با توجه به آن‌که بیش از 70 درصد اخبار بر مبنای عنصر «شهرت» تولید می‌شود برای ایجاد جذابیت باید کمی از این شیوه فاصله بگیریم تا مردم خود را در رسانه‌ها ببینند و به عنوان مثال حداقل هر از چند گاهی به‌جای عکس مدیران، عکس یک نشریه خود را به تصویر هنری و کسب حلال یک کفاش درستکار، یک بقال حلال‌خور، یک پدر شهید کشاورز، یک صاحب کارگاه تولیدی و ... اختصاص دهیم.

وی، نگاه از بالا به پایین را در مورد برخی مشاغل فیزیکی در تناقض با اقتصاد مقاومتی دانست و توضیح داد: لازم است در رسانه‌ها و به‌ ویژه صداوسیما در سریال‌ها و تولیدات در کنار استاد دانشگاه و کارخانه‌دار ثروتمند، مردم عادی و درستکار که با مؤونه خفیف فرزند صالح پرورش داده‌اند، برجسته شوند؛ همچنین به بخش ساده‌زیستی و رفتار اقتصادی ائمه اطهار(ع) بیشتر پرداخته‌شده، تولید محتوای چالشی برای ایجاد حس مشارکت در مردم مدنظر رسانه‌ها قرار گیرد.

احمدرضا بابلی مدیر خبرگزاری آریا در استان فارس نیز در این نشست اظهار داشت: افراد خلاق و ایده‌پرداز در این استان بسیار وجود دارند و لازم است حضور این قشر در رسانه پر‌رنگ‌تر شود و نظارتی صورت پذیرد تا ادارات اقدام به دعوت گزینشی خبرنگاران و حذف خبرنگاران پرسشگر نکنند.

بعیدی مدیر سایت مطبوعات فارس نیز تقویت جایگاه صداوسیما در نظر مخاطبان را پیش شرط القای مطالب مدنظر به جامعه دانست که مدیر ل صداوسیما در پاسخ از راه‌اندازی معاونت فضای مجازی صداوسیما برای ورود جدی‌تر در قلوب اقشار مختلف مخاطبان خبر داد و افزود: راهکارهایی برای دریافت مستقیم برنامه‌های سیما بر روی موبایل اندیشیده شده و در حال حاضر امکان دریافت برنامه‌های سیما از طریق اینترنت گوشی همراه وجود دارد.

مولودی از روزنامه نیم نگاه ایجاد جذابیت رسانه‌ای برای زنان را مورد اشاره قرار داد و عسلی از روزنامه نیم نگاه با تشریح مفهوم «هم سرنوشتی» به مثال‌هایی از تاریخ کشورهای در حال جنگ برای ایجاد فرهنگ پایداری و پیروزی اشاره کرد.

جعفری از روزنامه سبحان نیز نصب بیلبوردهای خارجی و استفاده از انواع تجهیزات خارجی در همایش‌ها را در تناقض با اقتصاد مقاومتی دانست و خواستار شروع این کار از ادارات شد.

وی بیان کرد: صداوسیما تاکنون چند خانواده که تولیدات ایرانی را مصرف می‌کنند معرفی کرده و آیا برای مردم عاطفی ما تبیین شده که سررسیدهای نوروزی می‌تواند کاغذ دفتر موردنیاز چند دانش‌آموز در مناطق محروم را تامین کند.

محسن تورع از خبرگزاری شبستان نیز خواستار حذف کاغذ و فکس از مکاتبات و اعلام زمان جلسات خبری ادارات شد و ابزار فناوری و بستر امن نرم افزارهای داخلی را راهکاری در دسترس برای صرفه‌جویی در این زمینه خواند که مدیر کل صداوسیما در پاسخ وی عنوان کرد اگر نرم افزارهای مربوطه امنیت لازم را داشته و از نظر قانونی منعی برای صداوسیما نباشد به ادارات اعلام می‌کنیم تنها راه برای ارسال تیم های خبری از طریق نرم افزار مربوطه خواهد بود.

به گزارش فارس، در پایان مقرر شد در جلسات بعد راهکارهای کاربردی ارائه‌شده و ضمن بررسی شیوه های اقناع و رفع تردیدها در برخی اقشار، ایجاد یک جبهه رسانه‌ای برای ترویج اقتصاد مقاومتی در دستور کار قرار گیرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها