اصرار ترکیه در عملیات آزادسازی موصل

عملیات بزرگ آزادسازی موصل، با مشارکت ۳۰ هزار نفر از نیروهای ارتش، پلیس، دستگاه مبارزه با تروریسم، داوطلبان شیعه (الحشد الشعبی)، داوطلبان سنی (الحشد الوطنی) در کنار نظامیان کردستان عراق‌(پیشمرگه) و با حمایت هوایى نیروهاى ائتلاف به رهبری آمریکا از بامداد دوشنبه۲۶ مهر ۱۳۹۵ / 17 اکتبر 2016 آغاز شده است.
کد خبر: ۸۷۷۰۶۰۵
|
۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱
به گزارش سرویس بین الملل بسیج خبرگزاری بسیج یکی از نکات قابل توجه در این عملیات، اصرار برخی کشورها برای مشارکت در این عملیات است. یکی از این کشورها، ترکیه است. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، در این زمینه گفته است: "به همه می گویم که ما در عملیات موصل تاثیرگذار خواهیم بود. چگونه ممکن است در عملیات موصل مشارکت نداشته باشیم، در شرایطی که مرزهای طولانی با عراق داریم؟" همچنین اردوغان در اظهارنظری دیگر، با انتقاد از مخالفت ها با حضور کشورش در کارزار نظامی حمله به موصل تاکید کرده است که "مرزهای کنونی با عراق و سوریه با رضایت خاطر ترکیه نبوده و شهر موصل به لحاظ تاریخی متعلق به ترکیه بوده است."

این سخنان در حالی توسط مقامات و رسانه های ترکیه تکرار شده است که پیشتر، مقامات عراقی تاکید کرده بودند که جنگ موصل، جنگ نیروهای عراقی است و هیچ کشورِ دیگری نباید در آن مداخله کند. به هر حال مقامات عراقی، حضور مداخله جویانه ترکیه را نقض اصل حاکمیتی این کشور دانسته و صراحتاً با مشارکت ترکیه در عملیات آزادسازی موصل مخالفت کرده اند. تحلیل پیش رو سعی می کند علل و زمینه های اصرار ترکیه در عملیات آزادسازی موصل را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهد.

باید توجه داشت که ترکیه به خاطر مرز 350 کیلومتری مشترک با عراق، دغدغه های امنیتی فراوانی دارد. ترکیه، موصل را جزئی از دایره امنیتی خود در شمال عراق می داند و نسبت به این موضوع حساسیت دارد. ترکیه نگران آن است که حمله به موصل، باعث افزایش نفوذ نیروهای کرد مخالف این کشور شود. اگر چه نیروهای پ.ک.ک هم اکنون در شمال عراق و اطراف موصل حضور دارند؛ اما به نظر می رسد که مقابله با نیروهای پ.ک.ک بهانه ای بیش نیست. به نظر می رسد که ترکیه در یک رقابت منطقه ای با سایر بازیگران و از آنجایی که تحولات عراق را زمینه ساز و مقدمۀ شکل گیری ترتیبات جدید امنیتی منطقه ای می داند، سعی می کند که از سایر رقبای خود جا نماند؛ بویژه که تحولات عراق بر مسائل سوریه نیز تاثیر خواهد داشت و به دلایل متعدد، تحولات سوریه از جهات امنیتی و سیاسی برای ترکیه مهم تر است. ناظران بر این باورند که ترکیه، ایران را به عنوان رقیبی منطقه ای برای خود می بیند که در صورت پیروزی در عملیات موصل، و تسلط نیروهای مقاومت در دو سوی عراق و سوریه، می تواند نقشی بلامنازع در این منطقه داشته باشد و دایرۀ نفوذش را گسترش دهد.به طور کلی، به نظر می رسد که ترکیه به دنبال سهم خواهی از مناطق بحران زده عراق و سوریه بعد از آزاد سازی موصل است. با این حساب، مقامات عراقی هم نمی خواهد مداخله کشوری دیگر مانند ترکیه، در این عملیات، باعث سهم خواهی بعدی آنکارا گردد و به این دلیل، صراحتاً با حضور و مشارکت ترکیه در عملیات آزادسازی موصل مخالفت ورزیده اند.


ارسال نظرات
آخرین اخبار