در طی مصاحبه ای کوتاه با سلمان رضوی معاون محترم آموزش و پژوهش موسسه ندا در مورد چرایی عادی سازی روابط ترکیه و اسرائیل به صحبت پرداختیم. آنچه در ادامه می خوانید متن گفتگوی کوتاه ما با این کارشناس حوزه فلسطین می باشد.
کد خبر: ۸۷۷۱۲۸۹
|
۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۱
به گزارش سرویس بین الملل بسیج خبرگزاری بسیج در ماههای اخیر، اخبار عادی سازی روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی در صدر خبرهای مخابره شده بین المللی بود. عادی سازی روابطی که شش سال قبل به دلیل حمله اسرائیل به کشتی کمک های انسان دوستانه مرمره که از ترکیه عازم غزه بود به تیرگی گرائیده بود.

به نظر شما عادی سازی روابط ترکیه و اسرائیل، خواسته کدامیک از طرفین بوده است؟

در مورد توافق عادی سازی روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی باید یادآور شد که از سال 2010 به دلیل حمله نیروهای نظامی رژیم صهیونیستی به کشتی انساندوستانه ماوی مرمره ترکیه اتفاقاتی افتاد و تنش هایی بین دو طرف شروع شد که البته قابل ذکر است که تنش ها عمدتا در مباحث سیاسی بود و در عرصه های نظامی و اقتصادی، روابط آنها کما فی السابق در جریان بود و یا بعضا افزایش هم پیدا کرده بود.به هر حال، این تنش های سیاسی در طی چند سال اخیر که عمدتا از سوی دولت اردوغان پیگیری شد توام با یکسری اهداف و منافعی بود که با توجه به مجموع تحولات صورت گرفته در سطح منطقه و بین الملل، دولت اردوغان را به این نتیجه رساند که باید این تنش زایی تصنعی را به پایان برساند و بار دیگر به شرایط سابق باز گردد.به همین خاطر، به رغم آنکه بعد از اتفاق کشتی ماوی مرمره، دولت اردوغان شرط کرده بود که به ازای رفع محاصره غزه و عذرخواهی رسمی اسرائیل و همچنین پرداخت غرامت، حاضر است روابطش را به قبل از این واقعه بازگرداند ولی می بینیم که در مورد شرط اصلی که همان رفع محاصره غزه بود اسرائیلی ها کوتاه نیامدند و در حد ارائه یکسری کمک های انسان دوستانه از سوی دولت ترکیه به جنبش حماس و مردم مظلوم نوار غزه عملا کاهش پیدا کرد.

آیا شروط اعلامی ترکیه در سالهای قبل برای عادی سازی روابط، از جانب رژیم صهیونیستی محقق شد؟

در حقیقت ترک ها بر اساس شرایط موجود و منافع خودشان، از شرط اصلی خود کوتاه آمدند و اسرائیلیها با اصرار بر تداوم محاصره غزه، کما فی السابق وضعیت را در منطقه حفظ کردند. به نظر می رسد تنها تحولات منطقه ای و منافع ملی دولت اردوغان و نظام ترکیه باعث شد که بار دیگر به سمت رژیم صهیونیستی رجوع کند و توافق عادی سازی روابط را منعقد نماید.

ارسال نظرات