خط آهن شیراز - گلگهر در نیمه دوم سال 89 و در اوایل سال 90 در قالب یک طرح ملی مطرح شد که بهواسطه آن استان فارس به استان کرمان و سایر استانهای جنوبی کشور متصل میشود، این خط ریلی به طول 346 کیلومتر و در چهار قطعه طراحی شده که قطعه سوم این راه آهن از شهرستان استهبان میگذرد.
هر چند مسئولان شهرستان استهبان در سفری که اخیراً استاندار فارس به این شهرستان داشت، مطالبه اصلی خود را تکمیل این خط آهن ذکر کردند اما با وجود تماسهای مکرر خبرنگار تسنیم پاسخگو نبودند.
آنطور که محمدمهدی شرفی، فرماندار استهبان در جلسه شورای اداری در تاریخ 18 آذرماه مطرح کرده عملیات اجرایی خط ریلی راه آهن شیراز به گلگهر سیرجان در مسیر استهبان رو به تعطیلی است. وی از استاندار فارس خواستار رفع مشکلات اعتباری این طرح و جلوگیری از تعطیلی کامل آن شد.
رضا غلامی، مدیر این پروژه در گفتوگو با تسنیم درباره میزان پیشرفت قطعات مختلف این پروژه ملی میگوید: راهآهن شیراز - گلگهر یک پروژه ملی است که افتتاح آن با توجه به ارتباط با معادن گلگهر سیرجان در استان کرمان تاثیر بهسزایی در رونق اقتصادی استان فارس بهویژه در صنایع دارد.
به گفته وی این پروژه در 4 قطعه تعریف شده که قطعه اول و دوم آن از گلگهر تا قطرویه نیریز 156 کیلومتر است که تاکنون پیشرفتی نداشته، قطعه سوم این پروژه 100 کیلومتر است که از حاجیآباد نیریز شروع میشود و تا روستای مقابری شهرستان فسا ادامه دارد و تاکنون 72 درصد پیشرفت داشته است.
غلامی طول قطعه چهارم را که از شهرستان سروستان میگذرد 90 کیلومتر عنوان کرده که تاکنون 32 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. وی تاکید دارد که این راهآهن یک پروژه ملی است و بررسی و پیگیری تکمیل آن به تفکیک شهرستانی نمیتواند، مثمرثمر باشد.
رئیس کمیسیون عمران مجلس و نماینده مردم جهرم در 23 آبانماه امسال از کندی پروژههای ریلی استان فارس گلایه کرده و با دید کلی نسبت به پروژه راه آهن شیراز - گلگهر گفته تنها خط ریلی فعال در دست احداث در استان فارس راهآهن شیراز به گلگهر کرمان است که این خط ریلی هم با پیشرفت تنها 10 درصدی بهدلیل کمبود اعتبار در آستانه تعطیلی قرار دارد.
به گفته وی خطوط ریلی شیراز- اهواز، شیراز - جهرم - بندرعباس و شیراز - بوشهر، بدون هیچ پیشرفت فیزیکی تعطیل شده و اقدامی برای ساخت آنها نشده است. رضایی بر این باور است که نه تنها در استان فارس بلکه در کشور جدیتی برای واگذاری پروژههای راکد وجود ندارد.
رئیس کمیسیون عمران مجلس تنها راهحل این مسئله را واگذاری پروژههای راکد به بخش خصوصی میداند و میگوید: مجلس درصدد است در برنامه ششم توسعه برای سرمایهگذاران بخش خصوصی در خطوط ریلی مشوقهای خوبی در نظر بگیرد.
به گفته وی در این راستا تمامی سرمایهگذاران در خطوط ریلی مشمول مشوقهای اعطایی به سرمایهگذاران در مناطق محروم میشوند که از جمله آن اعطای تسهیلات با نرخهای پایین، بخشودگی مالیاتی، کمکهای بلاعوض وغیره است.
تکمیل خط آهن شیراز- گل گهر نه تنها سبب رونق و توسعه شهرستانهای استان فارس میشود بلکه به واسطه اتصال با استان کرمان تحولی در صنعت حملونقل جنوب کشور ایجاد میکند و به جاست که این مسئله به عنوان پروژه ملی از سوی نمایندگان و مسئولان هر دو استان پیگیری شود.