سخنگوی دولت در جریان بررسی لایحه برنامه ششم توسعه گفت: گزارش ناقصی درباره منابع و مصارف درآمدهای حاصل از هدفمندی ارائه می‌شود که شبهه ایجاد می‌کند.
کد خبر: ۸۸۰۰۶۵۲
|
۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در نشست علنی نوبت صبح امروز (شنبه، 11 دی ) قوه مقننه  در جریان بررسی لایحه برنامه ششم توسعه با اشاره به  موضوع هدفمندی یارانه ها اظهار کرد:  یکی از تصمیمات مهم مجلس در برنامه ششم تعیین تکلیف اجرای قانون هدفمندی یارانه ها است.

 

وی با بیان اینکه ارائه گزارش ناقصی درباره منابع و مصارف درآمدهای حاصل از هدفمندی  در برخی موارد  شبهه ایجاد می کند، ادامه داد: البته قصد القای شبهه نیست بلکه اطلاعات در این موضوع ناقص است.

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: در قانون هدفمندی یارانه ها این موضوع مطرح شده که قیمت حامل های انرژی و آب افزایش یابد و به میزان درآمد حاصل بعد از کسورات، لازم طبق ماده 77 منابع حاصل بین خانوارها به صورت نقدی توزیع و همچنین بخش هایی از آن شامل 30 درصد به تولید، 20 درصد به خزانه عمومی اختصاص یابد.

 

نوبخت افزود: بر اساس گزارش‌های رسمی دولت بنزین معمولی به قیمت لیتری 1000 تومان و با مصرف روزانه 68 میلیون و 300 هزار لیتر، درآمد 24 هزار و 900 میلیارد تومان بنزین سوپر به نرخ لیتری 1200 تومان و مصرف روزانه 4.1 دهم میلیون لیتر در روز، 1800 میلیارد تومان، نفت‌گاز و سوخت هوایی در مجموع 36 هزارو 800 میلیارد تومان درآمد تولید می‌کند.

 

نوبخت افزود: درآمد حاصل از صادرات فرآورده های نفتی 13 هزار و 800 میلیون تومان می شود و جمعا از محل فروش فرآورده های نفتی 50 هزار و 600 میلیارد تومان است.آنچه که شبهه ایجاد کرده براین اساس است که حدود 77 تا 80 هزار میلیارد تومان از مردم از بابت افزایش قیمت ها پول گرفته می شود؛اما 35 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی به خانوارها پرداخت می شود و 7 هزارمیلیاردتومان نیز به عنوان مالیات برارزش افزوده پرداخت می شود،پس بقیه منابع کجا است.

 

وی اظهار کرد:باید توجه داشت که مجلس شورای اسلامی مصوب کرد که 5 درصد از محل افزایش قیمت بنزین برای ترمیم لوله گذاری های شرکت نفت هزینه شود،همچنین در قانون بودجه مصوب شد؛یکهزار میلیارد تومان قیر رایگان برای راه های روستایی در اختیار وزارت راه قرار بگیرد و همچنین 2 هزار و 800 میلیارد تومان به صندوق توسعه ملی اختصاص یابد و 14.5 درصد به شرکت نفت اختصاص داده شود.

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه  ادامه داد: در ماده 12 قانون بودجه مصوب شده تا برای ذخیره انرژی با استفاده از نوآوری های جدید 7 هزار میلیارد تومان اختصاص یابد.

 

سخنگوی دولت افزود:به دلیل اینکه مجلس محترم شورای اسلامی تکالیفی را برای مصارف منابع حاصل از هدفمندی مشخص کرده نباید القای شبهه در جامعه بشود و باید توجه داشت مصارف بقیه هزینه ها طبق اسناد مشخص است.

ارسال نظرات